Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3080 ggr
Busangardens
0

Hoppar diskbänken + klöser

Det kan va när vi inte ser, när vi är i köket eller när vi håller på att laga mat. Vår ena katt hoppar upp på diskbänken för att komma åt mat. Detta är ett problem även de andra katterna som aldrig någonsin tidigare varit på diskbänken börjar ta efter nu. 

Hon kan även stå bredvid oss medan vi lagar mat och utan vidare drämma till en med tassen och sätta klorna i benet och dra samtidigt som hon jamar för att indikera på att hon minsan ska ha det man håller på med och det jävligaste är att det gör svinont när hon drar med klorna i benet.

Hon är likadan när man ger henne en godbit då klöser hon efter den och har man otur så hinner hon haffa handen (hon kan hoppa efter handen) och skapar sår, hon är riktigt snabb.

Hon vill ha allt som går att äta.
_(och ja hon har fri tillgång till foder men ska alltid ha allt annat)

_Diskbänken har vi försökt använde blomspruta, sjasa ner henne, sysselsätta henne med annat medan man lagar mat men inget fungerar. Hon ska dit och hon ska ha.

Klösandet på benet vet vi inte hur vi ska göra med. Klösandet på handen har vi försökt hålla henne undan med andra handen innan man ger men snabb som hon är så kan hon tvärvända och komma åt handen ändå.

Hjälp oss, hur lär vi henne att dessa beteenden inte är rätt?

IceJossan
0

Jag ska lura på några tips, men för det första: Ge henne ALDRIG något när ni lagar mat! Det är ju därifrån hon fått beteendet att klösa efter maten - hon vet att hon får förr eller senare. Vissa katter som får smaka är duktiga, men denna kisse kan uppenbarligen inte ha det som vana att få smaka.

Cindy
0

Ställ en SssCat på diskbänken! Den reagerar direkt när katten hoppar upp och sprayar en dusch.

I övrigt, ge aldrig godbitar eller smakprover i köket. Bestäm att det får man bara efter kloklipp, i aktiveringsleksaken, i vardagsrummet eller nån annan rutin, och håll den stenhårt!

Vänliga hälsningar
Cindy

Busangardens
0

Vi ger henne inga godbitar när vi håller på med mat. Hennes sett att tigga har hon fått från tidigare ägare, vi har inte haft henne så länge.

IceJossan
0

#4 Okej. Men var konsekvent. Säg ifrån med ett bestämt "Nej!", dutt på nosen/datt med handen mot ansiktet så fort hon gör antydan till beteendet, och det kan vara bra att stänga ut henne om hon börjar så att hon inser att det inte är nån idé.

Det går att bryta beteendet, det gäller bara att vara konsekvent :)

Busangardens
0

#5 Ok tack. Ska testa med det. Stänga ut henne från köket går inte, har ingen köksdörr. men jag ska testa att vara konsekvent mot henne så återkommer jag med resultat och ifall jag behöver mer råd för detta beteende ska hon inte hålla på med.

[Anunnaki]
0

Min dotter har en katt som är väldigt nyfiken på allt och hon måste ha en pall vid diskbänken så att katten kan ha koll på vad hon gör när hon lagar mat eller diskar. Vid kall väderlek när hon är ute och sköter stängsel mm måste katten absolut sitta innanför hennes tröja med huvudet ovanför halsringningen för att kunna se efter vad hon gör. Min dotter tycker att katten är fantastisk och det gör jag också.

Katter är olika och man får ta det man får när man skaffar en kattunge.

IceJossan
0

#7 Haha, häftig kisse :)

Busangardens
0

#7 Kanske en pall till henne skulle fungera då. Hon kanske också är sådan som vill hålla koll. Dock är hon inte kattunge utan vuxen katt.

[Anunnaki]
0

Katten som jag talar om är inte någon kattunge. Han skulle avlivas men i stället hamnade han hos min dotter för några år sedan. Vi kan förstå men inte ursäkta att den ursprungliga ägaren inte ville ha honom. Iaf om denna person hade tänkt sig att katter ligger på soffan och kurrar.

Denna katt är vig och intelligent. Dessutom har han temperament för tio katter. Han hoppar från golvet upp till skåpen ovanför diskbänken och naturligtvis öppnar han dörrar. Min dotter har tränat honom att kunna sitt och ligg plus höger och vänster tass.

EddaM
0

Håll efter klorna så det inte gör ont när hon försöker klösa. Sedan skulle jag testa med som nån skriver att vara konsekvent o inte ge henne något i samband med att ni äter. Men du har ju fått några tips som jag hoppas kan hjälpa er.

Mina katter får vara på diskbänken men inte när jag lagar mat o det vet de. Men det e klart jag har haft dem sedan de var små o de har lärt sig med tiden så det e ju inte så lätt med omplaceringar.

Lycka till!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Zorbaaa
0

#10 det är väl en sak om katten sitter bredvid och kollar på, men att ha en katt mitt i maten är både ofräscht, farligt och ouppfostrat.

Busangardens
0

Jag ska vara konsekvent mot henne och se om det blir någon ordning på henne på så vis. Hon är ju helt underbar för övrigt men dessa olater om man får kalla det för de accepteras inte här hemma. Så det blir att uppfostra henne och lära henne att hos oss får hon inte göra dessa saker hon var tillåten till i sitt tidigare hem. Hon är ju e klok katt annars så lära henne ska inte vara några problem.

Återkommer med framsteg.

Miran
0

Finns det något som hon är rädd för? Ett ljud tex? Plastpåsar? Kanske kan ni använda ett otäckt ljud när hon går upp på diskbänken?

När jag fick hem min kattunge var han överallt och jag var rädd för att han skulle hoppa upp på spisen om man inte hade ögon i nacken. Så en dag var jag så brysk att jag drämde två kastrull lock i varandra precis när han hoppade upp på spisen. Han har aldrig försökt igen ;)

Fungerar det att uppfostra en så pass hårdhänt katt med duttar/dattar med händerna? Jag har erfarit att en del katter bara blir mer upphetsade av sånt. Lugnare katter kanske det fungerar på.

[Thiah]
0

Här hemma har vi en bestämd dam som gillar att använda klorna. Vi klipper hennes klor ofta, så fort det känns minsta lilla i huden när hon använder tassen, samt är konsekventa. Vi har fått henne att förstå att man inte är på diskbänken när vi lagar mat samt att man inte får något gott för att man drar med tassen. Hon jamar istället. En sak vi inte fått bort är att jaga fötter i sängen, det har hon istället lärt den andra katten Flört