Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8864 ggr
Bonnapiga
0

Kattsand och lukt!!

Hjälp!

Ja har min syster och hennes fyra katter boende hos oss + plus att vi har 1 katt = fem sammanlagt. Nu har det visst börjat lukta!!! inget vi känner men folk har påpekat detta. Vi har tre lådor och vi plockar i tre fyra ggr om dagen och tömmer 1 ggr i veckan lr oftare vid behov. och naturligtvis rengör vi dom.

Vad kan vi göra för att allt inte ska lukta katt?? Har beställt hem yokoair som ja hoppas kan hjälpa oss.

// Anna.

Fridaybrew
0

vad har ni Kattsand nu? vilket sort alltså?

/Fridaybrew

Maria
0

Vi har Flamingo Babypowder Kattsand och den är helt underbar med en svag doft av babypuder.

Dessutom otroligt bra klumpbildande och katterna gillar den.

/Maria

line84
0

Vad har ni för foder till katterna? Dåligt foder resulterar i illaluktande samt mycket bajs.

[Norrbysa]
0

Är katterna kastrerade? Dom luktar inte gott när de är okastrerade.

Sen spelar som de övriga sagt sanden en stor roll.

Kronängens
0

Jag använder Everclean Kattsand och folk brukar kommentera att hos mig luktar det inte katt.

Okastrerade hankatters kiss brukar dock vara svårt att maskera, men det har fungerat hyfsat även när vi lånat hankatter, om man bara rensar lådorna lite oftare.

[Hilo]
0

Jag hade EverClean när min hane var fertil, det var inga problem.
Har fortfarande EC, efter kastreringen, men blandar ut med en annan sand för att spara några kronor..

Sen då foder gör en hel del..

Bonnapiga
0

Tack för svar!

Vi använder just nu ett klumpbildande "budgetkattsand" det funkade ypperligt till en katt.. nu har det bivit lite för "mycket katter" för den sanden.

Dom äter väldigt blandat foder. Bajsar normalt, men dom kissar mycket.

Honorna är inte steriliserade. Vi har två hanar, varav en är kastrerad och den andra blir det på onsdag.

Vilken Kattsand kan man blanda ut EverClean med? behövs det lika mycket i lådorna med den sanden?

Flamingo Babypowder Kattsand, vart finner man det?

[Hilo]
0

#7 Den andra jag blandar ut med heter Cats Choice ..

Funkar bra tycker jag..
Jag har alltid 10-11 kilo sand i min låda (Har en jumbo), oavsett Kattsand.
Det är grävandet som jag är ute efter.. att de ska få gräva ordentligt Glad
-När det kommer till mängden Kattsand.

Maria
0

#7 Vi köper den i en djurbutik i Göteborg som heter "Grizzly". Butiken finns på åtta andra ställen i Sverige men sanden kanske finns hos andra butiker ocksåFlört

Du skriver att du plockar varje dag och tömmer en gång i veckan.

Jag tömmer sällan lådan helt då klumparna efter kisset blir såpass hårda och lika lätta att plocka ur som bajset.

/Maria

SidenMoare
0

JAG använder EverClean till mina 3 katter. Det luktar inte ett dugg. HAr 2 lådor och tömmer 2 gånger/dag, om det inte är ovamligt mycket i lådan. HAr 1 kastrat, en fertil hona och en kattunge.

När jag hade 1 fertil hane och en fertil hona gick de på samma låda med EC i. Det luktade inte ett dugg. Hanan sprayade alltid i lådan med.

JAG använder Proplans Delicat som torrfoder och Mjau som blötfoder till mina katter. Tycker att det inte är särskillt mycket avföring från katterna och som sagt det luktar inte.

Men att ha ordentligt med sand i lådan är viktigt så det verkligen kan bli ordentliga klumpar är viktigt. HAr man lite sand så fastnar det i botten och kan börja lukta.

JAg har ibland blandat ut EC. med Pussie. De går bra ihop och klumpar jättebra.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

gnagarlover
0

funkar med brännslepellets.luktar inte o är billigtFlört

TheMe
0

Vi kör med kristaller och det luktar verkligen inte katt hos oss. Gillas dock inte av alla katter…

Men kastrera alla så fort som möjligt så blir det säkert bättre!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

sahar08
0

Jag använder everclean multiple cat den är mycket bra mot lukt om man har flera katter

Sagolika
0

Everclean multiple cat, cederträ eller lavendel brukar vi använda. Tidy Cats är också bra. Om vi blandar någon gång så blir det med Pussi. Gott om (stora) lådor och rejält med sand i.

Gunki
0

Vi har just nu fyra katter och två lådor. Vi har testat Everclean, men gillade den inte alls. Den luktade starkt (Cederträ)  och dammade mycket när man hällde upp. Vi använderPussi compact och är väldigt nöjda. Kostar knappt hälften av EC och mycket trevligare att ha att göra med. Någon gång har vi provat riktigt billiga sorter och då har det luktat amoniak, men nu luktar det bara när någon bajsat utan att gräva över.

Sagolika
0

EC Cederträ dammar, men inte Lavendel och inte Multiple cat. De luktar jättegott och inte lika starkt som cederträ. Enbart Pussi håller inte lukten borta lika bra. Åtminstone inte om man har fertil hane.

[Hilo]
0

#16 Jag tycker Lavendel luktar EXTREMT mycket, och Ceder behagligt.
Får huvdvärk av lavendel.. Tungan ute

Fridaybrew
0

Ang Everclean det finns en helt luktfri sort den med blått band på och heter " extra strong". Luktfri och så dammfri som en Kattsand blir.

Har köpte de andra everclean av misstag någon gång då var det lavendel, den kunde vi inte ha inne, så vi använde det i kattlådan på balkongen.

Den verkliga fördelen med EC är att klumparna blir riktigt hårda och falller inte sönder detta gör att man sällan behöver byta ut all sand. På så vis blir det kanske inte lika billig som de billigaste sorterna men inte långt ifrån.

Troligen är EC billigare än billig kattströ som ni byter ut helt varje vecka iom att EC håller sig fräsch mycket mycket längre.

Det brukar även finnas öppna lådor med kattströ i zoobutikerna det är bara se vad som passar dig. En del gillar lavendel eller cederträ =) Här är det det doftfria blåa bandet som gäller "extra strength".

/Fridaybrew

essut50
0

#7 Boven i dramat är att hankatten inte är kastrerad, där brukar det dofta ganska starkt och då hjälper inte vad man har för sand..Hoppas ni inte har katterna i samma rum när honorna inte är kastrerade??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kania
0

Har du provat majssand? Typ Worlds best cat litter? Den klumpar riktigt bra och är helt naturlig.

Jag tycker personligen att den tar bort lukten bra.

Den är ganska saftig i pris men det går åt mycket mindre.

Kattsand

Jag tror inte du kan blanda ut den någonting eftersom den är gjort på majs och inte vanlig sand.

IceJossan
0

Min favoritmix är 50% Pussi Kompakt + 50% Eldorado Kattsand + Catman's "Cat Sand Fresh"-doftpulver. Det blir cementklumpar som stelnar direkt utan att kladda ner i botten av lådan, och doftpulvret gör att både sanden, rummet och katterna luktar tvål :) Jag brukar hälla på rätt ordentligt med pulver och skotta in det i sanden, samt strö liiiite ovanpå. Funkar kalas även med katter som åstakommer fruktansvärda odörer, tycker jag!

Pussi Kompakt är billig, men Elorado kostar ändå nästan hälften. Dessa finns att köpa i mataffärer: Eldorados finns mest på Willys men Pussi finns typ överallt. Catman-pulvret finns i djurbutiker.

Det är dessutom fördel att ha "skithus", alltså lådor med huv, istället för öppna lådor. Dessa har kolfilter ovanpå som filtrerar bort stanken om de byts regelbundet. Nya filter finns att köpa i djuraffärer. Även luckan reducerar lukten mycket, men om katterna ogillar den så kan man ta bort den - det luktar fortfarande mindre än om öppna lådor. Sådan låda i kombination med doftpulver är kanon.

Visst är Everclean Kattsand bra, men den luktar ofta så starkt av parfymen! Dessutom är den väldigt dyr.

Men, om man är villig att lägga massor med pengar på Kattsand så spana in Cal le Cat - oslagbar Kattsand men mcyket dyr som klumpar sig superbt, är lagom parfymerad och därmed minskar odören väldigt bra, samt att kornen är runda så att det inte fastnar så mycket under tassarna. Kulorna rullar bra, men hellre några kulor som rullat iväg än en hel sandlåda utanför ;) Nackdelen är att den fortfarande är så pass ny att den är svår att få tag på. Den säljs inte i butik än (eller?) så man handlar endast via nätet.

dagdrivarn
0

Det finns fyra stycken som jag tycker är överlägsna alla andra…

Tidy Cats (den blå), Everclean, Flamingo babypowder och öko plus.

Dessa är klart överlägsna alla andra när det gäller att få väck lukt.

Priserna är lite varierande.

* Tidy Cats (249:- för dryga 18 kg), klumpar superbra och dofta mycket milt och gott men ändå rejält. Provade den första gången för många många år sen då jag hade varit hem till en uppfödarkompis och hos henne luktade det sååå gott något svagt som låg i luften.. frågade vad det var som luktade så gott och hon stod helt frågande tills hon kom på… hmmm kan det vara kattsanden? Iof får man räkna med att även katterna går omkring och doftar milt parfymerat. Men till skillnad ifrån t ex everclean så upplever jag Tidy cats som väldigt mild i doften.

* Everclean (199:- 10 kg var 10:e gratis/5:e för uppfödare), klumpar kanon, blir stenhårda klumpar. Väldigt dryg, doftar väl starkt kan man ibland tycka, men gillar man parfym så.

* Flamingo babypowder (179:- för 15 kg men har ofta driver med typ 75:- för 15 kg osv.), dammar extremt mycket (babypowder säger väl iof allt). Blir hårda bra klumpar, inte lika dryg som de ovanstående men ett prisvärt alternativ som jag själv varit kanonnöjd med.

* Öko plus (100-120:- för 10 liter), klumpande lite grövre sand av trä, ej parfymerad men döljer lukt bra. Har tre fertila hanar och det luktar inte hane. Klumpar till hårda klumpar, mycket, mycket lättare att bära hem och rätt drygt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

madebyinferno
0

peewee låda med tillhörande pellets vart min räddning med tre hanar varav bara en är kastrerad hittills, de andra blir det i november!

Trodde jag skulle storkna efter bara en dag oavsett vad jag fyllde lådan med - riktiga kiss och bajsmaskiner verkar de vara ;-)

nu luktar det verkligen nada på toa, jo direkt när de bajjat men inte urinet

peewee = 1000 plus från mig ;-)

blondifire
0

behöver inte alls alltid lukta med fertil hane hemma. använder flamingosanden här,blandar ut med willys billiga som klumpar kanonbra. har 5 lådor varav 2 st eg är badbaljor+ 1 extra nu för kattungar.

har 6 norska skogkatter,en kastrat en fertil hane 3 fertila honor(honor kan oxå lukta o markera) samt en baby. maten gör jätteskillnad både i mängd och lukt. märks direkt här speciellt när vi har kattungar(som nu) då blir det mycket blötmat av olika slag..

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

calle Cat är jättebera, men om man inte kan gå ihop flra stycken och köpa ihop, så är den dyr. Själv kör jag med Olivers här.399 kr för tre gånger 10 kg. alltså 133 kr för 10 kg hemkört fri frakt och  otroligt snabba. Beställde nu i måndags och i går, tisdag, kom mina saker, levererade på trappan….och som sagt, en okastrerad katt luktar….. En del luktar väldigt mycket…. Jag vet, då vi placerade en stödkisse okastrerad så kastrerades han dagen efger han kom till nya hemmet. HAns kiss luktade otroligt första vekcn, sen luktade det inget alls. Eldorado är Ok, men blir odrygt om du har många katter. EC är enligt min mening två dyra och bra bokstäver. Klassen är som Vitakraft, Pussi kompakt, Olivers och Cal le Cat. MEn avsevärt dyrare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MonicaLagerquist
0

Jag anväder Olivers Kattsand som uppfödare/storkund betalar jag 75 kronor per 10 kilos påse.Fick 20 påsar leverarade igår.Ringde på måndagen och på tisdagen stod sanden på garageuppfarten.

Stolt ägare till tre La permer

dagdrivarn
0

Olivers glömde jag ju, den är ju kanon den också!

Inte fullt lika bra som de andra för de fertila men helt ok.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!