Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1691 ggr
ceiling8
0

Kastrera kattungen?

Har en liten katthona här hemma nu som är född 1sta maj. När är det lagom att kastrera henne då? Har en hane som är åtta år men kommer inte ihåg hur gammal han var när han blev kastrerad…Och sen undrar jag om nån kan ge ungefärligt pris på kastrering, ska nog märka henne också. Vilket är bäst, öron eller chipmärkning? Jag bor i skaraborg, lär väl skilja en hel del från veterinär till veterinär men på ett ungefär vad det kan kosta?

Silvestris
0

Man kan kastrera från 12 veckors ålder, men många veterinärer vill inte kastrera före 6 månaders ålder. En hona kostar runt 1000 kr att kastrera och ID-märkning någon hundring extra (ibland ingår det kostnadsfritt när man kastrerar).

EddaM
0

Ring runt till de olika veterinärerna o hör vad de tar för kastrering och chip el tatuering. Glöm inte att vaccinera henne oxå.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

iiichigo
0

Vi fick "paketpris" - 900 för kastrering o öronmärkning.

Men som föregående säger - ring runt o kolla :)

Hälsningar Astrid :)

Alexej
0

Var bor du? Kanske jag kan tipsa dig?

Katter borde kastreras omkring 6 månader. Många är redan könsmogna då.

Id-märkning kräver ingen nersövning som det gör med örontatuering.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ceiling8
0

#4 Jag bor i Vara. Har kollat lite på Blå Stjärnan i Skara men har alltid gått till veterinären i Vara förut. Vet inte vilken som är bäst?

Hawknestgrove
0

Blå stjärnan är det allra dyraste alternativet. Gå till de privata

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Elega
0

Öronmärkning är bäst för huskatterna, då ser man direkt att katten har en ägare om dom springer bort. Människor tar sällan en huskatt till polis/vet. för att kolla chip, det gör folk oftare om de hittar en raskatt.

Priser är väldigt olika men det brukar ligga mellan 900 och 1500 kr. Det är dyrast på djursjukhus, billigast på små kliniker med kanske en eller två anställda. Smådjurskliniker ligger någonstans därimellan i pris. Ibland ingår märkning, ibland får man lägga till ca 100 kr.

Man kan kastrera katten när som helst egentligen. Min hankatt var kastrerad när han hämtades. Då blev han alltså kastrerad vid 10-11 veckors ålder utan problem. Dock är det många veterinärer i Sverige som inte vågar kastrera en katt under 6 månader för att det krävs lite mer kunskap om narkosen då man måste vara noggrann med kattungar och narkosdosen.

Det har dock gjort i i mer än 20 år i USA så det är verkligen inte farligt. Fråga runt hos olika veterinärer. Katter är inte så prioriterade hos veterinärer i vet. undervisningen i Sverige tyvärr.

Alexej
0

I Vara finns ju både smådjurskliniken och destriktsveterinären. Destriktsveterinären är nog också rätt så billiga. DV Lidköping häller på att köra igång en kastreringskampanj och sponsrar med 200 kr oavsett om hon-eller hankastrering. Kolla deras hemsida. vet inte mer vilka vet som är med.

Jag åker alltid till Håkan Bremer i Skärv/Skara. Han är bra och billigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Liinda]
0

Man kan ju välja att både öronmärka och chipmärka. Jag tog båda på min katt för att vara på den säkra sidan :P