Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2348 ggr
[Chamisia]
0

Introducera ny katt

Vi har nog beslutat oss för att en till katt ska få flytta in i huset.
Men vi har redan en katt sedan innan, en kastrerad hona. Hon bodde tidigare hemma hos min mamma, och där gillade hon inte alls katterna, eller ja speciellt en av dom (M).
Dom andra katterna kunde få ligga i samma säng ibland, men inte nära. Men anledningen till att våran katt inte gillade M tror jag var för att M är så extremt dominant av sig, och ska alltid vara störst, bäst och vackrast. ;)
Ligger det en katt i sängen, så måste hon också lägga sig där, vilket oftast leder till att dom andra katter hoppar ner ifrån sängen och hittar en ny plats att sova på.

Så jag tror att anledningen till att våran katt var väldigt reserverad även emot dom andra katterna var pga att hon kände sig osäker pga M. Låter det rimligt?

Skulle en hona eller hane fungera bäst? (kastrerade) Eller beror det mest på individen?
Är det bättre ju yngre katten är?
Hur ska man göra för att det ska bli så bra som möjligt?

EddaM
0

En yngre katt är nästan alltid lättare att ta in när man har en äldre hona.

Jag har en ras som är väldigt öppen och glad i andra individer och jag är riktigt bortskämd med att kunna ta in mina foder katter när de skall ha kull osv o slippa bråk. Men jag har haft problem i min skogis grupp med.

Men jag skulle satsa på en yngre katt som inte ännu blivit dominant o sedan kastrera den så fort så möjligt så den äldre fortfarande kan få vara "herren på täppan" =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Chamisia]
0

#1 Tack för ditt svar! :)
Hur ung katt skulle du rekomendera? Vi har kikat på en hane som är ca 1 år, och kastrerad redan. Men det kanske är för gammalt?
Enligt katthemmet så ska han inte vara dominant, och har fått flytta ifrån några andra katter just pga hans "mesighet" emot dominanta katter.

EddaM
0

Ni kan ju testa. Det kan ju dock ta lite tid ibland för äldre katter att acceptera andra. Men en ung kastrat hane borde fungera men som sagt…det vet man inte förrens det gått någon vecka =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z