Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4467 ggr
[Nalle-]
0

Katt trots allergi?

Jag är allergisk mot katter, men har ändå blivit lite kär i rex (båda sorterna) och sphynx. Är det någon här inne som äger katt trots allergi? Hur allergisk är ni då mot katt i vanliga fall? :)
Om jag någon gång i framtiden blir sugen på att skaffa katt kommer jag sjävklart att besöka en uppfödare och kanske ta hem en katt på foder, men än så länge är jag bara nyfiken. :)

MonicaLagerquist
0

Båda sorternas rex?Vilka menar du då?Det finns ju fler?
Jag är allergisk och med hjälp av medicinering och kattfritt sovrum så lever jag ihop med tre La permer och tre (snart fyra )CRX.

Att ha en katt på foder är inget som jag skulle rekomendera om du är allergisk.Katt på foder innebär en fertilkatt och överlag är de mer allergena än kastrater .Har man en honkatt på foder innebär det oftast att man ska ha en till två kattungekullar hemma hos sig och någon mer allergent än kattungar finns inte.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Hej! Precis som Monica skriver finnes det flera andra lockiga katter. La Perm, German Rex osv. Däremot är spynx en allergi vänlig ras. Men sedan finns oxå den vackra Sibiriska katten som även den är allergi vänlig. Det beror helt på vad i kattens päls som man är allergisk mot. Åh och hälsa på någon som föder upp dessa raser o se hur du mår o så =))) Gä på utställningar o titta o prata med uppfödare av dessa raserna =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Nalle-]
0

Ojdå, hade ingen aning om att det fanns fler än Cornish (stavning?) och Devon! Det var något nytt :) Och så verkade jag inte alls ha koll på vad det innebar att ha katter på foder, så den delen drar jag raskt tillbaka ;)
Ärligt talat så är jag inte alls säker på vad jag är allergisk mot i pälsen. Men det är i alla fall just när de fäller som jag känner av dom som värst!
Tack så mycket för era svar! :)

[Ai-chan]
0

Jag känner av katter (har dock inte kollat upp det). Men dock bara vissa. Känner inte av mina huskatter eller Norsk skogkatt. Inte heller min mammas skogis och blandras, eller min ex's katter.  (Dock är jag uppväxt med Norsk Skogkatt uppfödning så kroppen har väll kanske vant sig vid dom).

Dock blev jag fodervärd nyligen åt en DV rex och en Burmilla och jag känner av någon av dom eller kasnke båda.
Plus att jag brukar känna av andra katter med ibland. Allafall när jag är på djurskydd o sånt. Ibland även hos en del uppfödare och andra kattägare.

Tror det är olika ifrån olika människor för känslighet och sånt och även tror jag man känner olika för olika kattindivider. Ibland ras, men ibland inte änns ras, utan bara självaste katten.
Plus att om ens kropp kan vänja in sig vid katten så brukar det funka efter ett tag om det inte är för mkt. (tex när jag går på djurskydd/katthem och sånt som har en massa katter. Det klarar jag inte av allt för länge, jag nyser, snorar o kluar ihjäl mig då nästan.^^) 

Just nu tror jag min kropp håller på att vänja in sig vid rexen och burmillan då nysningarna har blviit mindre, och även näsan har blivit mindre kittlig och ögonen börjar sluta klia/svida med. =)

[Nalle-]
0

#4, Tack för ett långt svar! Du verkar ju iaf klarar katter ganska bra, vad roligt för dig :)
Men är det verkligen bra att utsätta sig för så mycket allergi? Har hört delade åsikter om det. :P

Erina
0

Tycker du har fått bra råd här Glad! Tycker så synd om Er som är allergiska, vet att jag är lyckligt lottad som inte känner av djur. Känner du en längtan efter att ha katt, så tycker jag att du absolut ska prova dig fram genom att besöka uppfödare. Det är så olika det där med vilka raser man inte tål. Har en kompis som är ganska ordentligt allergisk, men hon känner inte av min Ragdoll pojke. När jag skaffade en kompis till honom (långhårig huskatt), så känner hon av allergin, men det går bra. Hennes pojkväns föräldrars katter tål hon dock inte alls (huskatter), blir tät i luftvägarna.

Har även en väninna som trodde att hon var allergisk mot alla katter. För henne blir hennes ögon irriterade och hon blir snuvig. När en vän till henne bad henne vara kattvakt åt en ragdoll, så valde hon att ställa upp trots sin allergi. Tänkte att hon kunde stå ut ett par dagar, men hon kände aldrig av katten. Nu har hon två ragdoll honor och är hur lycklig som helst Glad.

Känner en kvinna som föder upp Sibirisk katt och hon säger att hon säljer 70% av kattungarna till familjer där någon är allergisk. De vill att man besöker dem ett par ggr för att testa.

Lycka till!!!

[Ai-chan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ja, det är kanske inte det bästa. Men är man en katt tjej så är man. :D
Kanske min bägare har runnit över lite. Har alltid haft en massa olika djur runt mig. Men tror tillsist att kroppen får nog, att det räcker. Och sen när det rinner över för kroppen så blir man lite känslig. Men har aldrig vart allergisk förr. Men senaste året så har man tråkigt nog kännt av lite katter. Men även spån och hö så jag kan inte ha smådjur heller. Har en hamster som jag andvänder spån till. Så fort jag pysslar med han så börjar jag nya o allt. Lite jobbigt. Men men. är man en djurmänniska så är man. Dom är mitt liv, mina bästa kompisar. :)
Om jag skulle bli allergisk så kommer jag att ta medeciner. Aldrig att jag blir utan djur, då kommer jag att dö. Eller ja, jag vet inte det heller. Eftersom jag har aldrig i hela mitt 24 åriga liv varit utan djur. Speciellt katter. =) Men det skulle bli för tomt och ensamt! Så nu så har man 5 katter, 3 av dom katterna är mina (1 skogis & 2 huskatter) & 2 fodervärdskatter (1 DV rex & 1 Burmilla) och 1 liten LH guld hamster gubbe. :D Lite trångt här hos mig. Kanske är det med som gör att jag känner av lite, att det är flera på en liten yta. Men äh. Det får så lov att funka tills man kan flytta större! :D

UlrikaD
0

Har en bekant som är riktigt allergisk mot katt. De har nu två sibiriska katter och han känner ingenting av dessa.

De flesta som föder upp sibirisk katt låter en komma på hembesök och hälsa på. Kanske kan vara nåt?