Röd i stjärten
Innan idag hände det något på balkongen. En av våra möbler tjongade till i balkongräcket. Jag vände mig om för att se vad det var, och då hade min hankatt lite panik och "rullade" runt för att slicka sig i rumpan.
Jag tänkte inte mycket på det för han var helt normal igen efter några sekunder.
Senare såg jag att hans rumpa var alldeles röd! :/ Kan han har lyckats bli getingstucken mitt i rumpan??
Han verkar inte ha ont, men jag är rädd att han ska få besvär om han behöver gå på lådan sen?
Ett tag tänkte jag att han kanske var röd innan den lilla händelsen, men han har haft normala toalettbesök.. Vad skulle det annars kunna vara?
Antar att det egentligen bara är att observera och kolla honom då och då, men behövde skriva av mig lite..
Det skulle kunna vara analsäcksinflammation, ett tillstånd som inte är helt ovanligt på katter. Analsäckarna sitter vid analöppningen och kan blir irriterade och slamma igen så att de inte töms som de ska. Katterna brukar du vara irriterade och bita sig i baken. De kan även få för sig att sitta och liksom åka på bakdelen. Om det är analsäcksinflammation behöver katten veterinärbehandling. Veterinären brukar då spola analsäcken.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för svar!
Såg i morse att han inte var röd längre och det verkar ha försvunnit. Ska dock kolla lite nogare senare. Han var inte så sammarbetsvillig när jag kom hem^^
Fast jag förstår honom. Vill inte heller ha någon som kikar mig i baken ;)
en skicklig vet kan tömma dem genom att trycka ut innehållet…Det gjorde vår vet på Mee här i vintras, efter det, så har hon inte haft problem…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi hade tidigare en katt vars analsäckar slammade igen ibland. Efter att vår veterinär tömt dem lärde hon mig hur man ska trycka för att själv tömma dem. Inget svårt, men kan göra ont och bli irriterat om man inte trycker rätt, så prova inte själv utan låt en veterinär visa först.
Det luktar vedervärdigt och kan spruta rätt rejält om de är fyllda. Jag fick det i håret en gång, fick tvätta håret tre gånger för att få bort doften. Inget roligt jobb, "but somebodys gotta do it".
Ojdå! förlåt jag visste inte att det var din katt, jag kanske tog i för hårt

Det låter som om det var en geting, eller kanske en broms? Om det röda försvann så snabbt?
Han är helt återställd och har inga bekymmer. Som sagt; det var borta redan på morgonen och sedan har det inte varit nåt mer!
Skönt, men jag är ju ändå nyfiken på vad det var. Han är ju bara ute på balkongen, men här är rätt mycket getingar nu :/

Säger som #6, det låter som om det var ett insektsbett. Bra att det försvann så snabbt och av sig själv.