Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5245 ggr
coelho
0

katten har diarré

Hej!
Jo mina katt har haft diarre i ca två dagar nu. Är det normalt att katter har diarre så "länge"? Eller är det något fel på honom? Vad ska jag göra?
Tacksam för svar :)

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

MonicaLagerquist
0

Hur gammal är katten?
Är det en vuxen katt som i övrig mår bra så skulle jag fasta katten i ett dygn och sen servera skonkost.Lammkött är milt och bra.Det finns även lite olika medel att köpa på apoteket som återställer tarmfloran.Har du någon susning om varför han blivit dålig?Foderbyte,eller ätiti någon annat som mman inte bör äta.Varit utsatt för smitta?

Stolt ägare till tre La permer

coelho
0

#1 Tack för tipsen. Katten fyller 1 den 12 septemper. Han mår fin fint för övrigt och vi har inte bytat foder eller gett han något annat att äta en det vi brukar. Han har heller inte kunnat äta något ute då han är inne katt och bara är ute under uppsikt.

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

klubba
0

jag hade låtit katten vara utan mat i 24timmarsen hade jag börjat med skonkost.

_Observera att detta ges vid tillfällig diarré, kanske orsakad av något som de ätit, foderbyte eller liknande.

Tänk också på att detta är huskurer som kattägare rekommenderar och inte en veterinärmedicinsk lösning på problemet. Är du osäker eller om det inte hjälper så kontakta din veterinär!_

- Morotspuré (finns i barnmatsburk) - Kan med fördel blandas ner med skonkosten. OBS Morotsjuice ger ej samma effekt

**- Kamomillte eller pepparmyntste

- Verum hälsofil / Dofilus** - eller annan med snäll bakterieflora

- Risavkok - sila bort vattnet och ge katten, inte riset

- Rå nötfärs eller lammkött - dagsfärskt (man kan frysa in eller koka små frikadeller)

- Mjau-burkmat Kalkon - är stoppande

- Mjölksyrabakterier - att blanda med kokat vatten (finns på apoteket)

- Blåbärspuré (finns i barnmatsburk)

coelho
0

#3 ok tack! (:

Cazzos
0

När min katt får diarré beror det oftast på att jag har gett honom för mycket mjölk.

Har du gett något till dina katter som kanske orsakat diarrén eller kom det bara plötsligt?

Jag tycker bara att du ska gå på en strikt diet och de får bara äta två gånger om dagen, 1½ dl mer måltid.

Om de äter torrfoder dvs…

Min katt äter blötmat men jag gav honom endast burkmat i flera dagar, ssedan såg jag hur avföringen blev fastare efter dagarna som gick.

Lycka till. Glad

blondifire
0

#5,man ska inte ge katter komjölk.

S*Winsnes Wilda

coelho
0

#5 okej.. Tack :)

Hawknestgrove
0

och som tillägg till #3, vanligt te, alltså typ  helt vanligt  english breakfast tea, är  stoppande också. Brygg en kopp och ha i kylen och ge som dricka. OCh ta bort mjölken helt om du har haft det. Alla katter tål inte mjölk. Vissa gör det. Mina gillar  och tål det, så de får ett par dl att dela på nån gång i veckan. MEn vår gamla kisse kunde inte dricka mjölk alls. OCh vill du, så koka morotspure själv. Frys in i tunn platta, så kan du bryta loss lagom bit. Väldigt lätt att göra. Skala morot, skär i så små bitar som du kan, koka  tills det är mjukt  och sen kör med stavmixer. Eller mosa med gaffel. Blanda i lite, lite  matolja, bara några droppar och pytte pytte  pytte salt.Den hemgjorda brukar vara mer poppis än den köpta och dessutom billigare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

klubba
0

hur går det?

Meloon
0

Canikur är jättebra för att hjälpa magen på traven, finns på Apoteket. Om inte i din butik så kan du beställa hem från webbshoppen.

Hawknestgrove
0

ja det är bra, men det är så himla dyrt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cazzos
0

#6 Jag vet det.