Hur mkt blötmat?
Låt säga att katten alltid har tillgång till torrisar.
Hur mkt blötmat bör man ge en kattunge på 12 v?
Hur mkt ger man en vuxen katt?
Är alternativen antingen små portionspåsar eller större burk? Hur länge kan man ha en burk ståendes öppnad i kylen innan den blir dålig?
Hur länge kan man ha torrfoder öppnat utan att det blir dåligt? Tänker om man köper en stor säck till en katt o det tar ett halvår att äta upp..
Det verkar vara ganska klart vilka torrfoder som är "bra", men vilka blötisar är bra? med lr utan gelé?

Burkmat klara sig i två dygn,men man bör inte förvara i burken utan flytta över till en glas eller plastburk.
Öppnad torrfoder mat klarar sig i tre månader.
Ge lillkatten så mycket blötmat den vill ha.En tolv vekcors kan säkert sätta i sig 100 gram per måltid.
Jag ger Mjauburkarna de sorter som inte heter något med fisk.
Stolt ägare till tre La permer
Har hört att mjau ska va bra ja.. mm utan fisk, smart.
Gäller det all torrfoder? Då kanske man bara ska köpa sån där 4kg då.. Hur länge räcker en sån säck ungefär?
Hur ofta vill han ha blötisar då, 2 ggr om dan lr?
Om jag var du skulle jag ge mestadels mjukmat, då kan du köpa burkar istället för påsar vilket blir billigare i längden. En burk på 400g kan du dela upp på 2 el 3 dagar och sedan ge torrfoder att knapra på ex över natten. Det finns passande lock att köpa till burkarna och då kan de lätt hålla sig i 2-3 dagar i kylskåp :) När du söker mjukmat så kolla innehållsförteckningen, undvik socker, grönsaker och spannmål. De jag hittat är Mjau (som min katt inte tål), Bozita, Icas färs med kyckling, vissa sorters Pussy och vissa sorters Friskes. Så det är bara för dig att ge dig ut och kolla innehållen :)
Okej, men jobbigt att inte veta om den är ok på den 3e dagen?
Inte så att man kan smaka :D
Lock? Man ska väl inte ha konserver öppnade i kylskåp?
mjau torrfoder går åt ca 100 gr per dag om katten enbart äter det. men först ska du testa dig fram köp ine en stor påse med en gång. Finns även 2kg. och jag tjatar om detta med burkmat. Om du köper stora Mjauburkar, flytta över innehållet i en 3liters plastpåse och platta till tunt och frys in. sen bryter du bara loss en lagom liten bit och tinar snabbt i micron . Inget spill och så är du lite snällare både mot miljön och din plånbok, än när du köper portionspåsarna.Här får mina mjukmat till natten….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Mjau kattmat är nog den bästa kattmaten som finns speciellt om man väljer de sorter som inte innehåller grönsaker och/eller fisk.
En kattunge kan faktiskt ha fri tillgång till mat men torrmat är som jag ser det enbart reservmat så det är nog bättre att ge den blötmat fyra fem gånger per dag och ta bort det som eventuellt blir över för varje måltid.
De kattungar som jag haft hand om på senare tid har fått mest rått kött, ibland med en rå äggula och med extra kalcium.
Om du ska ha torrmat stående i tre månader måste du kolla noga så att det är minst tre månader kvar innan bäst före har passerat.
Tänk på att katter för det mesta inte dricker tillräckligt för att man ska kunna ge dem torrmat mer än någon gång ibland.
Det är min övertygelse att torrmaten innehåller något som attraherar katter oerhört och om man ger dem torrmat kan de vägra att äta något annat. En annan sak med torrmat som man ska tänka på är att det är en oerhört hårt processad industriprodukt som kanske inte är bra för någon och allra minst för ett kattbarn.
Lycka till
#4 Varför skulle man inte kunna ha öppnade konserver i kylen? Men visst om du tycker att det är fel så gå på tipset #5 gav istället då.
ja mitt tips är ju för att spara pengar utan att göra avkall på kvalitet. De stora burkarna Mjau kostar ju runt tian. OCh de är bra.Jämför med de små julaftonspåsarna, som jag kallar de där små portionsgrejerna. räkna ut kilopris. OCh då blir maten bra och inte dyr! Plus att du faktiskt gör en insats för miljön när du använder en vanlig konservburk som går i återvinningen än att du använder en massa små portionspåsar som bara slängs.

Man ska aldrig förvara mat i öppna konservburkar.Bakterier från utsidan av burken vandrar snabbt ner till maten.Det gäller såväl mat till tvåbeningar och fyrbeningar.Sen tar maten snabbt smak av burken när den ä öppnad.Testa med att öppna en burk annanas ställ den i kylen och smaka på annanasen dagen efter.
ja har man burk i kylen, så ska den ha lock och inte längre än två dagar. därför så rekommendar jag min metod.

#10 Som kokerska vet jag att det inte är bra att förvara mat i konservburk så det gör jag inte helt enkelt.Jag häller över i en skål med lock.
ja det är det allra bästa. och för att det ska hålla sig med stora förpackningar för små katthushåll, så rekommenderar jag min metod. Frysen är min största spargris.
Hur mkt är "en liten bit" då haha?
Vad jag försöker klura ut är väl hur mkt blöt resp torrisar som är bra att ge.. alla säger ju olika. Tror man hakar upp sig för mkt! :P

Varför öht ge torrfoder?
Ge så myckket blötmat katen vill ha fyra till fem gånger per dag.Men är katten inte van vid blötmat får man skola in den sakta.
Gunillas tips om att frysa in kattmat är väldigt bra. Jag gör lika med köttfärs åt mina katter för då kan jag köpa största förpackningen.
Man får pröva sig fram hur mycket man ska tina åt gången. Bättre med småportioner och ta två än att tat fram för mycket. Det går också utmärkt att lösfrysa kycklinghjärtan på samma sätt.
Ut med all torrmat från katternas skafferi.
Medan man vänjer en katt med något nytt kan man "krydda" maten med en tesked tonfisk.
Tack, Annunaki! Som sagt, precis som med småbarn i skolbespisningen, ta inte för mycket och tina upp. det går ju så himla fort att tina en matsked i micron. Börja med att tina upp två- tre matskedar. ser du att det går åt på studs, så tar du en till. och hur mycket som en matsked är, ser du på ett ungefär. Sen lär du dig. Jag gör likadant med köttfärs åt oss och så har jag alltid några plattor hemgjord morotspure på samma sätt, ifall det skulle bli dålig mage nån gång här hos katterna. Fick ta till det förra veckan, för då hade nån av katerna antagligen klämt i sig nån fet fin insekt och då blev det löst i lådan. OCh hemgjord morotspure är både billigare och mer pioppis än den färdigköpta.
Jag har en kattunge på 4 mån som enbart fått torrfoder i en månad (sen han kom hit).
Gav honom whiskas blötfoder men det blev han dålig i magen av (misstänker att jag hällde i lite för mycket, blev en liten chock för magen) så jag vet inte hur jag ska börja med blötfoder?
Hälla i successivt i torrmaten (pyttelite mer varje gång)?
Kan man låta katten ha fri tillgång på det (för jag märker att min lille lätt lägger på sig onödigt extrafett) elr ska man hålla sig till mått?
Han är en ragdoll, kan läggas till.
Köpte en Mjau blötfoderburk alldeles nyss.
Men jag blir lite fundersam.. på torrfodret står det 35% protein.. på blötmatsburken står det råprotein 10,5%.
Det är ju en rejäl skillnad.
Dessutom är det mindre taurin i blötfodret.
Hur kan blötfoder då vara bättre än torr?

Du måste räkna om blötmaten till torrsubstans.
#19 Aha, oj! Det tänkte jag inte på
hur räknar man ut det..?
Vad är annars bra att ge små missar om dom blir lösa i magen?
Kan tillägga att jag varit veg så länge jag kan minnas så tänker inte ha hur mkt döda djur i kyl/frys som helst.. inga inälvor lr råa saker alltså.
Du kan ge vanligt te att dricka kallt. Gör i ordning en kopp och ställ i kylen. Alltså inget örtte utan vanligt svart te.Sen samma sak som man ger bebisar vid lös mage. Morotspure. Att du är veg har inget med att göra vad katten ska ha. Annunaki är också totalveg, jag känner flera, men för sina djurs skulll så får du faktiskt ha en del till din katt. OCh Som sagt blötmat måste du ju räkna om till torrsubstans. Ungefär som när du köper koncentrerad juice. där sakans vattnet.
Haha har inga bebisar. Morotspure.. aldrig hört talas om, är det barnmat eller?
Är övertygad om att min katt mår bra utan råa hjärtan.

Mjau
(färs, burk)
Näringsvärde
Protein 10,5% (taurin 0,05%) [58% i torrsubstans (0,28% ts)]
Fett 5% [28% ts]
Kolhydrater (NFE) 0,3% [1,7% ts]
Växttråd 0,5% [2,8% ts]
Mineraler (aska) 1,7% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%) [9,4% ts (1,7% ts, 1,7% ts, 0,11% ts)]
Vatten 82%
Omsättbar energi 3,15 kJ/g
Mjau
Bitar i sås med … (tetra)
Näringsvärde
Protein 8% [47% ts]
Fett 5% [29% ts]
Kolhydrater (NFE) 1,5% [8,8% ts]
Växttråd 0,5% [2,9% ts]
Mineraler (aska) 2,0% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3%, magnesium 0,02%) [12% ts (1,8% ts, 1,8% ts, 0,12% ts)]
Vatten 83%
Omsättbar energi 2,90 kJ/g
Zoorba, om du går in på apoteket och köper den lilla utmärkta boken "Hälsoråd för katt" 94 krSå hittar du faktiskt mina råd där. det är därifrån jag tog dem. OCh de funkar! Vår lilla Mee hade fått ett bett i en tass, under den perioden hon var ute. Så det blev PC för henne. Med påföljande rallybajs. Så då körde jag den kuren 1 dag fasta, en dag med te och morotspure och nästa dag, när pluttaran vart fina, så började jag sakta blanda ut puren med älgfärs. sen från älgfärs långsam övergång till vanligt käk. OCh det är inte första gången jag använt mig av den kuren. Ok, märker man, att det inte blir bättre på två dagar, så ska man inte trixa själv mera. Då är det vet som gäller
#22 Har hört från flera håll att morotspuré ska vara bra, men samtidigt hör man att man ska vara så noggrann med att inte ge blöt/torrfoder som innehåller grönsaker till katten. Hur kan det då vara bra att ge katten morotspuré?
#24 Tack så hemskt mycket!
Så att bara köra på med blötmat och skippa torrisarna helt är bara bra?

#226 Morotspure är inte mat utan medicin då det är stoppande.Man sku ju inte ge katten det dag ut och in utan en mycket kort tid för att komma tillrätta med lösmage.
precis. men det lustiga är att mina gillar det….så jag får servera min hemkokta ganska ofta här på kvällarna…inte mycket, men två matskedar på fyra katter. Sen när det är dags för viltrisotton efer älgjakten, så mal jag alltid ner en stor morot när jag kokar ihop sista gången. Då får jag dessutom med det sista köttet ur kvarnen.
Vill man ha katt måste man ha katt på kattens villkor. Själv har jag varit vegan/vegetarian i mer än 30 år men eftersom jag valt att bo ihop med katter så delar vi på kylskåpet. Katterna har en hylla för sig själva och jag har resten. Katterna och jag delar också frysen. Ett ställe i frysen för katternas mat och resten för mig. Vill man inte hantera sådan mat som är bra för katter så ska man kanske skaffa sig något djur som är vegan istället men dp blir det svårare än med den katt att ge dem ett någorlunda bra liv.
Och du är inte ensam. Jag vet att Miranda på Götyeborgs KAtthjälp tex är vegean eller vegetarian. vet inte helt säkert vilket. LenaF är också veg. Så det är många som brinner för katter och är vego ändå
#30 Den typen av mat måhända vara bra på katten men den klarar sig lika bra på torrfoder och vanlig mjukmat från Mjau. Jag är inte veg på något sätt men jag har endast småburkar i kylen, det är allt.
Jag tycker inte alls att man skulle välja bort att ha en katt för att man råkar vara vegan eller vegatarian!
..och fortfarande mår katter prima utan råa hjärtan som käk, punkt slut.
nje det var inte det annunaKI menade heller. Jag barfar inte heller, för mina gillar det inte. Men jag får vända på slantarna och se att jag får mesta bästa möjliga för det jag lägger ut. Men man får faktiskt stå ut med att hantera köttvaror i kokt, konserverad, torkad elelr rå form om man vill ha katt. så är det bara. Sen är det ju en vanesak att handskas med rått kött.