Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1632 ggr
anna-starfish
0

Bitsk kastrerad hane

Hej!

Har en 3-årig kastrerad hankatt som jag köpte som vuxen när han var 2, så han har bott med oss lite mer än ett år. Det är en stor herre på 7 kilo, en maine coon bastard. Han var väldigt blyg när jag fick honom och spenderade nog närmare en månad mestadels under sängen men sen dess äger han lägenheten.

Har dock ett problem. Han bits, jättehårt. Han är olik alla andra katter jag träffat på (kattägare hela livet), har några beteenden som visst är söta men udda. T.ex. när jag pratar med honom slänger han sig på backen och sprätter med bakbenen som om han har ett byte eller sitter på baktassarna och viftar med framtassarna osv. Klappar man honom någon annanstans än huvudet så hugger han på en gång och inte på lek utan så hårt så det blöder. Går jag på dass ska han med och då biter han i benen, ja överlag så bits han hela tiden. Ibland mindre kärleksbett men han är så himla hårdhänt, även när det är lek.

Har ni några tips på hur man ska kunna råda bot på beteendet? Att han inte vill bli klappad på magen och baken respekterar jag men han kan bitas om han får chansen annars också, fast det är han som söker kontakt.

Heidi
0

Låter som han inte fått lära sig att det gör ont när han bits. Jag skulle prova att fräsa ordentligt eller ge i från mig ett gällt AJ! när han bits och sen ignorera honom. Uppmärksamhet får man när man är snäll.

Vår Hugo hade som tonårsfason att naffsa hårt ibland och på honom funkade det att fräsa och sen ignorera.

När du leker med honom så lek aldrig med händerna för då förvärras beteendet bara. Alltid en fjädervippa eller liknande som han får bita och leka med.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se