Ni som är allergiker
Hur sköter ni er allergi med katt i hemmet? Idog dammsugning förstås, men vad mer?
Har receptfria allergitabletter som man visserligen blir trött av, men det kanske bara är i början?
Har haft kattungen i två veckor nu och nyser en del… vill inte göra mej av med katten om det inte är värre än så.
Tänk på att katten kan bli 20 år gammal!

Jag har hört att det finns akupunkturbehandling mot allergi! Kolla upp det vettja, det har funkat på många tydligen :)
Skippa sand helt, använd peewee eller liknande. Satsa på en bra dammsugare med HEPA-filter, våttorka golven ofta.
som sagt en katt lever länge. varför skaffa om man vet att man är allergisk?
S*Winsnes Wilda
Jag är allergisk och har exakt likadant i början när man får in en ny katt i hemmet men mitt immunförsvar tar bort när jag börjar vänja mig vid katten :) När jag får stå ut med pälsen varje dag så brukar jag sluta nysa efter några veckor typ tre
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
En joniserande luftrenare är toppen. Då flyger det inte omkring hår och damm i luften.
Jag älskar Biolife-serien, den hjälper mig fint. Har AirCleanse luftsprayen som jag använder efter dammsugning och under pollensäsongen (när partiklar yr omkring) och FabriCleanse i tvättmaskinen med tvättmedlet (får tvätten att lukta ljuvligt också!).
Förr hade jag PetalCleanse i pälsen på katterna också, men min allergi har lagt sig väldigt (pga kostomläggning, hurra!) så den struntar jag i numera.
Sen är tanken att lägga en dyr slant på en riktigt bra dammsugare också, det skulle nog hjälpa en del.
Vänliga hälsningar
Cindy
Verkar som om jag behöver klargöra några saker:
Jag har haft katt av och till hela mitt liv. Mina förra katter blev 13 och 15 år gamla. Jag har aldrig varit allergisk.
För 2½ år sedan skaffade jag mej hund och gjorde i samband med det ett allergitest som visade att jag tålde både hund och katt. Jag hade alltså ingen orsak att misstänka kattallergi!
Det är inte värre än att jag nyser då och då, inte ens varje dag, men klart mer än tidigare. Tänker att det kan bli värre ju mer katten boar in sig och då är det bra att ha en plan.
Tack för alla tips! Hoppas förstås problemen är övergående för jag vill ogärna att katten flyttar.

tänk på att det faktiskt kan bli bättre när katten är äldre. kattungar är ofta mer allergena än vuxna katter.