Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3828 ggr
Maxima06
0

Säljer kattungar på tradera =(

Minns inte om man fick länka eller ej men sök på kattunge på tradera, människan säljer 4 alldeles för små pyren.

Gå in och anmäl är ni snälla.

[Malin]
0

Förstår inte riktigt vilken annons du syftar på?

EddaM
0

Hittar den inte heller tyvärr. Du får ta o länka till den.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
0

om man söker "kattunge" kommer de en bit ner på listan efter ett antal vykort och liknande. föddes den 17/6 och hela kullen säljs i separata annonser. hittar man den första, ett litet svarvitt knyte, följer resten efter.

prodigy
0

Har anmält! Helt sjukt!!!Rynkar på näsan

[Malin]
0

Jag har också anmält!

spiritedaway
0

Så då har jag anmält det.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Men herregud, den där människan skulle man vilja träffa och upplysa ett och annat.

Imasy
0

Länken är bortplockad med hänvisning till PUL. Den får skickas via pm eller sökas efter på Tradera, om den finns kvar dvs.

majvi
0

Man kan söka på kattunge leveransklar så får man upp annonserna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

esthibett
0

Får man sälja levande djur på tradera?? Jag trodde inte att man fick de, oavsett om de är leveransklara eller ej?

hairballs
0

Har också anmält!

Maxima06
0

Nej men får inte sälja levande djur på tradera. Dessutom är de ca 9 veckor så det strider mot svensk lag också.

pebb
0

Idiot, har också anmält det och dessutom skickat till ägaren om att det är olagligt..

VeganGeek
0

Anmält.

Maxima06
0

Nu är annonserna borta!

Delfinen
0

Mig veteligen är det inte tillåtet att sälja djur på tradera överhuvudtaget. Tror knappast att dom reglerna har ändrats.

[Malin]
0

#17 Ja, det stämmer nog! Jag blev helt chockad. För det första då att han sålde dem där, och för det andra att de var för unga.

Imasy
0

Jag tror att det var på qxl.se/com eller vad det nu slutade på, en dansk sida iallafall, som sålde katter på auktion, då denna sida fungerade precis som tradera.

Den första annonsen jag såg anmälde jag. Sedan hittade jag en till jag anmälde. Och en till och en till och.. Tills jag insåg att det fanns en hel kategori för detta, så det var tillåtet där :(

madebyinferno
0

Är det lag på åldern för försäljning av kattungar?? Såg en annons i Hallands Nyheter i fredags eller lördags där de sålde som var 10v!!

EddaM
0

#20: Ja kattungar får inte säljar före 12 veckor..eller levereras borde man ju säga.

S*Luddhuvet´z

prodigy
0

Fick svar från tradera ang min anmälan nu! Tydligen så hann annonserna avslutas innan de han agera!!! De håller på att se över medlemmen ….Usch, ungarna kan alltså vara sålda redan…Skrikandes

spiritedaway
0

#22 Men i såna fall kan det hända att personen avslutat dom själv eftersom auktionerna skulle pågå till den 26. Och det var ju en auktion och då avslutas den alltså inte tidigare även om någon lägger bud.

EddaM
0

Och om de är sålda genom tradera så skall man ju anmäla tradera!

S*Luddhuvet´z

Imasy
0

Kanske auktionen avslutades pga "köp nu" ?Skrikandes

man kan ju alltid hoppas att fler reagerade och mailade annonsören via tradera så denne tog bort annonsen frivilligt?

spiritedaway
0

#25 Fanns inget köp nu på dom där auktionerna. Jag har sparat bilder på dom.

Maxima06
0

Det är nog så att säljaren själv plockade ner pga mejlen som skickades till denne. Man kan söka på auktionerna under "avslutade annonser" och där var inga bud på dem.

prodigy
0

Då har nog annonsören själv förstått det olämpliga och tagit bort dem. Tradera skrev att annonserna hade avslutats innan de hunnit reagera, och skulle nu se över dennes medlemskap…de tillåter ej auktionering av levande djur…

Mainebusters
0

Jag skulle tro att det var någon som sålde katterna för tidigt av ren okunskap, och inte heller hade läst reglerna ordentligt. Men vilket rabalder det blev av dessa annonser! Förvånad

Jag har råkat lägga in en annons på Tradera en gång, och hade missat en regel, men det hade någon anmält som tur var, och Tradera kontaktade mig. Jösses, det är så lätt att missa någon regel. Det är nog många på forum som inte håller sig till alla regler. Länkar till annonser mm. fast man inte får det.

För mig är det lika illa att sälja katter för 100kr till första bästa på Blocket ex.vis. som att auktionera ut dem.

Hawknestgrove
0

dessvärre, så får man sälja djur på norska Tradera…

http://hjelp.qxl.no/kundesenter/?page_id=105

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

och jag har protesterat. gör  det ni med!

auksjon@qxl.no

Hawknestgrove
0

så här står det

Salg av dyr

Ved salg av dyr anbefaler vi på det sterkeste at dyret ikke gis bort uten forbehold og at spesielle forbehold fra eier om å se an budvinners skik

Mainebusters
0

Norska begriper jag mig inte på, men jag respekterar andra länders lagar och regler, så där protesterar jag inte..

Tycker det är lika illa om andra länder ska börja klaga på ex.vis de regler vi har om ex.vis katters tillsyn varje dag, att katter inte får lämna mamman före 12v.. andra länder kanske släpper iväg dem vid 8v och tycker att vi i Sverige är löjliga.

Hawknestgrove
0

ok får väl översätta då….Salg av dyr

Ved salg av dyr anbefaler vi på det sterkeste at dyret ikke gis bort uten forbehold og at spesielle forbehold fra eier om å se an budvinners skik

Försäljning av djur

Vid försäljning av djur anbefaller vi på det starkaste att djuret inte ges bort utan förbehåll och att speciella förbehåll från ägaren görs för att kontrollera vinnarens förhållanden.

Hawknestgrove
0

och då får jag väl vara löjlig då…

Mainebusters
0

#34  Men det var väl inga problem med det tycker jag. Det är ju samma sak som att sälja till vem som helst på Blocket.. Men det kanske jag är ensam om..?

#35  Jag menade att folk kan tycka att Sverige har löjliga lagar och regler.. inte individerna som sig.

spiritedaway
0

#29 skulle nog säga att det är värre med en auktion. Den som vinner budgivandet ska ju få "varan". Spelar inte någon roll vem det är.

Så även dom som säljer för 100 kr kan i alla fall välja köpare.

Men jag säger inte att det är bra det dom gör heller.

Mainebusters
0

#37  Och hur många säljer kattungar på Blocket för 100kr till första bästa? Samma sak tycker jag. Lika illa.

spiritedaway
0

#38 Det kan jag ju faktiskt inte säga, för det vet jag inte. Har du nån statistik över det eller? Visst kan jag tänka mig att det finns en hel del som gör så, men det är i alla fall upp till säljaren i det fallet. 
I en auktion kanske man inte tänker på att den som vinner faktiskt måste få katten. Spelar ingen roll vem det är.

Mainebusters
0

#38  Vad ska jag ha statistik på? Tänker man inte på att den som vinner en auktion ska ha katten, då vet jag inte vad man tänker på överhuvudtaget.

Men vad Norge har för sig, det struntar jag i.  Eller finns det statistik på att djur som säljs på auktion far illa?

Men vi har ju kreatursauktioner i Sverige har jag för mig..Flört

Hawknestgrove
0

#40 det kan du väl ändå inte jämföra med…… Ingen sätter ju ut sälskapsdjur på en kreatursauktion och ingen börjar ju med ett bud på 1 kr. OCh ofta så är ju ägaren där och ropar tillbaka, om budet är dåligt….OCh om man säljer på kreatursauktion, så vet man att djuren mycket väl kan gå till slakt med en gång också. Så det var en himla dålig liknelse

spiritedaway
0

#40 Fast det hamnar nog i samma kategori som hemlösa katter. Där folk fått en katt gratis och därför det blivit som det blivit.

Nä det kan jag hålla med om. Tycker det är många kattägare och "kattuppfödare" som inte tänker sig för alls. För jag tycker inte man tänker så långt alls när man inte ens vaccinerar sina små innan leverans, vilket är historian för de flesta kattungar på blocket.

Allt jag säger är att jag tycker man sjunker ännu lägre om man får för sig att sälja sina djur på auktion. Vissa som säljer för 100 kr gör det för att alla andra gör det. De avmaskar enbart för att alla andra gör det. Men tar man steget och tycker det är okej med att lägga ut katten på auktion så är man inte värd mycket i mina ögon.

Mainebusters
0

#41  Nej, jag vet att man inte säljer sällskapsdjur på auktion, det var en liten OT grej med glimten i ögat, med kreaturen, men jag ska bättra mig på att skriva OT framför nästa gång! Flört

Hawknestgrove
0

ok no hard feeelings

Hawknestgrove
0

fått svar på mitt mail:

er systersajt Tradera i Sverige förbjuder försäljning av levande djur hos sig. Varför har ni kvar det? Det är en skymf mot djuren. jag är medlem hos er, Hawknest kallas jag.

Hei ****** **********

Tradera har ingenting med oss å gjøre, da de eies av Ebay.

Så vidt jeg kan se ligger det ingen auksjoner ute nå med levende dyr, jeg vil også sende mailen videre for en gjennomgang av kategoriene og reglene rundt dette.

Vi ønsker deg en fin dag, og god sommer!

Med vennlig hilsen
Anders