ras eller huskatt?
Hejsan, jag undrar om ni tycker det är väldigt viktigt att katten ni skaffar är en raskatt, eller tycker ni det går lika bra med en liten husis?:)

I fortsättningen kommer jag bara skaffa raskatt, av den enkla anledningen att man vet vad man får. Man kan ha koll på anlag, sjukdoms historia i linjerna, vilka föräldrarna är och vad dom har att lämna vidare mm mm. Man kan ju även välja en ras där utseendet och temperamentet är som man önskar.
Jag har också en husis som jag tycker precis lika mycket om oavsett stamtavla eller ej, hon är min första katt och mycket speciell för mig av många anledningar!
Men i fortsättningen raskatt!
Tålde jag huskatter så skulle jag ha skaffat en sån med.
har haft många underbara ( och mindre underbara) huskatter men som sagt, det är ren tur o få en stabil,frisk katt. sen jag köpte min första norska skogkatt och satte mig in i allt vad det innebär skulle jag aldrig köpa en huskatt igen.jag vill veta vad jag får s.a.s
sen kan huskatter vara hur goa och fina som helst oxå.. men inget för mig.
S*Winsnes Wilda
Då ska jag vara lite udda och säga huskatter. Mest för att det är så många som behöver hem och vård. Full förståelse för de som väljer raskatter. Är mäkta trött på alla okunniga huskattsägare som inte kastrerar eller sköter sina djur. Tyvärr tycks det bli värre och värre, otroligt många katter som det rings om nu till olika djurskydd/katthem. Sommarkatter tycks bli ett begrepp som kan användas året om, även om det är sommar nu.

Av flera anledningar så kommer mina kommande katter att vara raskatter.
Huskatter får jag hjälpa på annat sätt än att ha dem boende hemma hos mig.
Stolt ägare till tre La permer
Det är inte viktigt för mig att katten är just en raskatt. Men det är trevligt och veta bakgrunden på katten helt klart.
Men huskatter är ju lika fina ändå. Men skulle jag skaffa en huskatt så skulle det självklart bli från ett katthem.
Är uppväxt med huskatter och bor för tillfället med 2 husisar och 2 raskatter. Kommer nog alltid ha en plats reserverad för huskatt även om jag hittat mina favoritraser.

För mig spelar det ingen roll alls. Här hemma bor det 2 husisar, och i framtiden kommer det flytta in en raskatt.
Huvudsaken tycker jag är att katten har fint temprament.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Om man e ute efter en viss sorts personlighet o temperament så e det ju lättare att ha en raskatt för då vet man ju på ett ungefär vad man får.. I framtiden vill jag ha en ragdoll eller helig birma för jag tycker om deras utseende..men jag tycker samtidigt att man kan få lugna trevliga husisar oxå. Har 3 husisar o 2 av 3 är lugna o trevliga i temperamentet.så hade nån satt en kniv mot strupen så hade jag ändå valt huskatt.. måste chansa lite här i livet o så finns det så många som behöver hjälp

Har haft flera huskatter som tyvärr inte haft världens bästa temperament. Numera har jag bara raskatter men hjälper katthemmen på andra sätt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag säger både och. Hos mig bor det 2 raskatter, 1 huskatt och 1 blandraskatt.
Jag har verkligen fastnat för Ragdolls som jag har men kommer även alltid vilja öppna mitt hem för tex en hittekatt eller katthemskatt. Däremot skulle jag nog inte köpa en huskattunge på tex blocket.
Huskatten vi har är en underbar hittekatt.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

#11 och skillnaden på huskatt och blandraskatt är..?
# 12 Huskatten är huskatt och blandraskatten är blandad med två raser. Jag vet att han räknas som huskatt i sina papper men jag vet ju vad han är blandad med så om jag vill får jag väll kalla han för blandraskatt om jag vill? Varför ens i fråga sätta en sån löjlig grej?? Kände du nått behov av att trycka till mig elr?

Nej, ville inte trycka ner dig på något sätt alls, absolut inte.
Jag har lärt mig att alla katter som inte är renrasiga är huskatter - och därför var jag bara nyfiken hur du såg på det.
Var inte ute efter att trycka ner dej. Man lär sig något nytt i stortsätt varje dag här på forumet,och därför var det ren nyfikenhet som fick mig att undra. Jag är långt ifrån en kattexpert,och för att få lära sig måste man få fråga. Så ärligt, du överreagerade nog lite.
Löjlig grej - hm, jag vet inte alls om det var en löjlig grej. Hur ska man lära sig något om man inte får fråga någoting "löjligt" ?
# 14 Okej sorry om jag överregerade, jag uppfattade det som att du lite sarkastiskt frågade vad skillnaden var. Så sorry!
*nyvaken*
Jo det är många som kallar blandisar för just huskatter för det är dom ju i sina papper. Men jag tycker inte det är fel att kalla katten för blandras om den är det. Upp till var och en. Det är vad jag tycker, men vet att många här tycker annorlunda.
För mig är personligheten och hälsan på katten viktigare än utseende och ras :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kommer troligen inte att skaffa fler huskatter, utan blir det fler katter blir det en raskatt, av samma anledningar som #1 uppger.
Skulle jag skaffa en katt till så går jag ju efter utseendet, precis som jag redan gjort. Temperamentet är viktigt, är inte det bra så köper man ju inte katten, då letar man vidare. Hälsan förutsätter jag att de har när de är till salu.
Men visst, hade jag tålt husisar, så skulle jag mycket gärna vilja ha en svart sådan. Jag köpte raskatt enbart för allergins skull, men bara för det så är jag absolut inte missnöjd, för det är världens bästa ras!
Men för att egentligen svara på TS fråga: Det är inte viktigt för mig med en raskatt, jag hade lika gärna haft en huskatt. Men nu gick det inte för allergins skull.
Jag säger som #1, sedan vill jag ha innekatter(hade jag kunnat hade jag haft en rastgård). Jag hade en underbar huskatt som tyvärr inte trivdes som innekatt och det var med stor sorg jag lämnade henne ifrån mej. Så nu vill jag veta vad jag får när jag skaffar katt, och jag tror det är lättare med en raskatt.
Att jag sedan har valt raser som fäller minimalt är väldigt trevligt och ett stort plus för de raserna vid nästa kattköp.

Huskatt!
Jag har alltid haft huskatt men har som de flesta varit sugen på nån raskatt för att de är så fina.. Men nej, efter 4 års arbete med hemlösa huskatter så vet jag att det är där jag behövs mest! Raskatter hittar "alltid" egna ägare, medan 100 000 hemlösa huskatter förgäves väntar livet ut på att få en trygg tillvaro.. Men OM det blir raskatt någon gång i framtiden blir det en vuxen omplaceringskatt.

Kan även tillägga att det är temperamentet som är viktigt för mig, inte utseendet. Jag har blivit dökär i många katter som många anser lite tråkiga till utseendet, samt flera kissar med "Vilken ful katt!"-utseende. Den "fulaste" kissen blir den allra vackraste om man tycker om dess personlighet!
Jag har en Ragdoll och en Huskatt och de är båda precis lika underbara. Vääääldgt olika, men det är också charmen. Tycker att det viktigaste är temperamentet hos katten och jag tror att det ligger mer hos individen än hos rasen.
Raskatt - Jag vill inte ha något att göra med huskattavel överhuvudtaget.
Jag tänker inte skaffa en huskatt mer, om det inte kommer från t.ex. ett överfullt katthem eller en herrelös, men troligvis inte då heller.
Donerar gärna pengar för att hjälpa, men för min egen del håller jag mig till raskatter, just p.g.a. avel.
Jag har två norska skogkatter och ev. en till på intågande.
Det är norsk skogkatt och cornish rex som ligger mig närmast och också de raserna som passar mig bäst.
Köper man en huskatt får man lite grisen i säcken, och det vill jag inte råka ut för.
Sen sjukdomar och annat otäckt, nej nej.. ingen husis här.
Jag har dock en huskatt, på 11 år. Hon är den sista huskatten i vår familj..
Så har inget emot huskattern, inte alls. Underbara djur, och så, Men vill inte på något vis stödja den hemska baksidan många blundar för inom huskattvärlden.
#23 Sjukdomar händer även raskatter.. vet nog ingen som haft friska raskatter i flera år. Tvärtom, jag tycker det är något som händer hela tiden.
Själv har jag haft en del kostnader, så för mig är det inget argument att ha raskatt mot huskatt. Tur att åsikterna är som baken..
Jag vet inte, men är det så att en del tycker att man är hemsk om man söker efter en viss husis, ett viss utseende? Visst, man kan ju leta på katthem, men finns inte drömkatten där, så letar man vidare.
Självklart finns det en hemsk baksida med husisavel, men det gör det även med rasavel.
#24 Jag menar att du har inte en susning om vilka sjukdomar som kan ploppa upp på en huskatt, gener och arv
.
Du har bra koll på linjer och statistik hos en raskatt, det har du knappast hos grannen som har fått en kull på sin Smulan.
Sen kan ju alla katter bli sjuka, inget snack om den saken.
Jag har träffat många åldringar, raskatter utan någon sjukdomshistoria. Lika mycket som jag själv har en huskatt som aldrig vart hos vet. mer än för vacc.
Ja, skitavel finns hos raskattaveln också, men letar man och tar reda på fakta så brukar man vanligtvis hitta vilka uppfödare som är bra för rasen, och vilka som inte är det.
Kort sagt - jag vill kunna kolla upp vartifrån jag köper katter, inte hoppas på det bästa 
Jag vill veta vad jag får hem, jag vill inte bidra med att alla 100.000-tals hemlösa huskatter får ännu mer sällskap..
Bidrar alltså indirekt, genom att stödja den typ av avel, genom att köpa grannens kattunge..
Jag bryr mig inte, men kommer med största sannolikhet att gå i mina föräldrars spår och hålla mig till huskatter. Ser ingen större mening med raskatter (för mig personligen).
_No way! Yes way!

#23 Ja det är olika hur folk tänker… Jag förstår hur du och många andra tänker, men det är just därför jag enbart vill ha huskatter: Det finns så ooootroligt många hemlösa huskatter som behöver ett tryggt hem, och det är såna katter jag vill ta hand om. Absolut inte från någon blocketannons, utan en katt från ett katthem eller en katt som far illa. Huskattavel stödjer jag inte jag heller, usch nej, utan det är de som inget hem har som mitt hjärta ömmar för.
Men jag stödjer för den delen absolut inte kattavel alls, inte ens raskattavel eftersom det redan finns så otroligt många andra katter som behöver hem. Det behöver inte avlas på katter alls enligt min mening. Det finns för många som behöver hjälp för att det egentligen finns plats för ännu fler, så resonerar jag.
#27 Den kan stanna upp, men utan att avla så dör ju raserna ut.. Men ett litet uppehåll för de med Bred avelsbas, absolut..

#28 Ja absolut, det är en bra idé.
Jag skulle gärna skaffa mig raskatt för då vet jag lite mer vilken typ av temperament katten kommer få.
Men lika gärna skulle jag skaffa mig huskatt, för för mig är en katt en katt, även om vissa raser är lite häftigare. Dock skulle jag skaffa huskatt från katthem eller liknande som har hand om hemlösa katter, eftersom jag inte vill stödja huskattsavel.
Så du menar att man stödjer oseriös husisavel om man hjälper en hemlös katt?

Huskatt, såklart! 
#31 Nope, bara om man köper grannes kattunge (grovt förklarat). Men jag personligen är ute efter en speciell typ av misse, och jag har inte möjlighet att resa land och rike för att hitta Min huskatt på ett katthem som ska passa mig och mina katter..
väljer huskatt
, och snart kommer "våran" lilla kattunge, vi ska bli jourhem för första gången 
Precis som med hundraser så är det skillnad på olika kattraser! Som kattägare har man väl också rätt att vilja ha vissa egenskaper hos sin katt! Så jag tycker det är fel att tycka att man inte skulle ha "rätt" att ha raskatt för att det finns så många huskatter som behöver hjälp.
Själv har jag en av varje, men tycker raskatten är mer personlig och tamare.
Har nu kommit in i dom hemlösas kretsar… lär aldrig skaffa en raskatt!!!

#35 Visst har man all rätt att vilja ha en katt med specifikt temperament, och då välja en raskatt som man "vet" passar.
Men jag själv skulle aldrig resonera på det sättet eftersom jag som sagt hängivit mig åt hemlösningarna och tycker att all avel är relativt onödig, personligen sett alltså.
#37 Men utan avel så dör ju katten ut. 

#38 Det kommer ta mååååååååånga år innan katten dör ut, med tanke på att det med alla hemlösa katter nästan alltid kommer födas kattungar. Men efter ett tag (ändå om måånga år, och om engagemanget för hemlösa katter fortsätter) så kommer det kanske "bara" finnas tillräckligt många katter att alla får omvårdnad. DÅ kan man börja fundera på artens fortlevnad igen.
Men som du säger så är det ju inte fel att låta raser leva vidare, men den omfattande aveln som är idag är enligt mig överdrivet stor och hjälper på inget vis de hemlösa katterna.
Så resonerar jag ;)
#39 Håller med. I vissa raser finns hur många uppfödare som helst. Ett års uppehåll skulle inte skada.

Om alla raskattuppfödare kunde dra ner på verksamheten och bara ta en kull vart tredje år skulle det fortfarande finnas en fortsatt bred avelsbas, men överflödet skulle avta betydligt. För det finns ju ett överflöd även av raskatter. Långt ifrån inom alla raser, men tex renrasiga skogisar finns ju fler än vad det finns ägare till.
Fast frågan är ju, vem vill och kan ha en fertil hane i tre år? Hur skulle katten då må?

#41 Sånt vet inte jag, men jag vet bara att om det skulle kunna ske så vore det guld värt för alla hemlösingar.
Fast å andra sidan, om ens drömkatt är en MCO, och den inte finns att få tag på, så tror jag nog att man kanske väntar tills det finns?
Gällande fertila hanar så är et många som strilar, och dessa strilande hanarna får bo avskiljt från resten av familjen just för att de pinkar ner allt.
Tycker väldigt synd om en katt som måste leva så år ut och år in.
#43 Men så mycket kommer det nog inte göra. Vill man ha en raskatt så köper man inte en huskatt.
Och dom som låter sina fertila huskatter springa ute kommer knappast göra något annorlunda. Enda skillnaden skulle ju vara att det kommer födas mindre raskatter. Och det är ju inte direkt där det behövs en ändring för att situationen ska ändras för dom hemlösa.
Och vill man ha huskatt så köper man en. Det spelar ingen roll vem som säljer den, huvudsaken är att den har det man söker. Man måste inte köpa på ett katthem om man inte hittar det man söker, men det kan man ju ringa och fråga först.
Likaså som man söker visst utseende på raskatt, så vill man ha det även på en huskatt. Men ibland låter det så att om man ska skaffa huskatt, så bör det ske på katthem. Men de kanske inte har det man söker, då letar man på Blocket eller så förekommer ju tjuvparningar. 

Det är många som köper både huskatter och raskatter, och finns det färre raskatter så väljer i alla fall en del av dessa kattspekulanter att skaffa huskatt istället. Jag har pratat med många som valde raskatt nästan av ren slump, för de tittade på annonser och den katten de valde råkade vara just en raskatt som behövde nytt hem, men att de lika gärna kunde ha valt en huskatt, och skulle göra det nästa gång (det är vid dessa "nästa gång"-tillfällena som jag pratat med dem på katthemmet där de velat skaffa ny kisse).
Och över lag, färre katter = de som finns blir så småningom mer eftertraktade oavsett ras.
Men ja, jag förstår helt hur ni resonerar också, det gör jag. Men eftersom jag inte tycker att raskattavel är nödvändigt så resonerar jag annorlunda. Katter har inte någon arbetsuppgift att fylla så som tex vallhundar är avlade till. Det finns många fördelar med olika raser, men jag själv har noll behov eller intresse av det och tycker att hela världen skulle må liiiika bra av att lägga ner aveln och ta vara på de överflödiga katterna istället, tills katter inte längre finns i överflöd.
Det är mitt resonemang ;)
#47 Men det kommer ju inte lösa problemet att lägga ner aveln. Dom oseriösa och de som inte bryr sig kommer ju avla lika mycket ändå.
Så vart blir det bättre? Det kommer ju bara bli att den seriösa aveln läggs ner och raserna kommer dö ut.
Du kanske inte har behovet eller intresse av det. Men tänk då t.ex raserna som vissa allergiker tål som inte skulle tåla vilken katt som helst.
Man vet ungefär hur katten kommer att vara om man köper en särskild ras. En huskatt vet man inget om. I vissa fall är det lättare/säkrare att skaffa en raskatt om man vill ha innekatt.
Är det något man bara borde slänga bort?
Bara för att man inte vet något om huskattens ursprung så behöver den inte vara sjukare? Det låter ofta så.
Skulle önska att det kunde finnas någon kontroll hur mycket det avlas på vissa raser. För nu när man läser Blocket mm, så finns det en hel del av vissa av dem. Att avla på de raser som inte är lika vanliga, det säger jag inget om. Men vissa raser kunde man begränsa till en kull/uppfödare per år.
Hur det skulle fungera i praktiken, det vet jag inte, det är ett rent önsketänkande.
#43 Jag köper väl inte huskatt när jag vill ha en raskatt…?
Då väntar jag väl tills det finns en katt jag vill ha.
Så ifall avelsbasen skulle minska, eller försvinna, ja.. Då får jag helt enkelt vara utan katt, eller snällt vänta tills det finns en som passar mig.
Fast å andra sidan, varför ska raskattsuppfödarna, som följer aveln efter konstens alla regler, "straffas" för att andra inte sköter sina djur som de ska.
Varför ska jag bli hindrad i mitt avelsarbete för att en massa människor låter sina katter gå ute okastrerade, dumpar katter hit och dit osv?
Som det är nu så dumpar man priser på bl a skogisar såg jag på Blocket, är det svårt att bli av med ungarna?
Jag börjar få lite svårt att förstå "avelsarbetet" på vissa raser, då det börjar bli ett överflöd på dem. Nu reas de ut på Blocket, då det är verkar vara svårt att få dem sålda. Att ta flera kullar varje år begriper jag inte. Visst, gör man uppehåll sedan ett eller några år, då har jag full förståelse, men det finns ju "kattungefabriker"
De lite mer sällsynta raserna är jag full förstående för att avelsarbetet är viktigt. Det dräller inte av dem precis. Eller så är de bara inte så eftertraktade..
Bäst jag slutar här.. 

#51 bra inlägg.
Rasuppfödare avlar bara om det finns en marknad. ingen vill bli sittande med massa kattungar man ej får sålt. Till skillnad mot huskattuppfödare där marknaden är mättad för länge sen.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#53 Marknaden behöver inte vara mättad. Någon kanske vill ha just en svart långhårig husis? En vit korthårig? En bruntabby? Osv..Bara för att man vill ha en husis, så kanske man har krav på utseendet. Ofta har man samma önskemål där som med raskatt. Utseendet, samt temperament. Att de skulle vara sjukare köper jag inte.
Bara för att man vill ha en husis så behöver man inte köpa vilken som helst.
Jag vet de som sökt ett visst utseende, och väntat tills den rätta dykt upp. Precis samma som med raskattsköp.
#54 Fast med 100 000 hemlösa katter tror jag nog man kan säga att marknaden är mättad.
Men visst finns det dom som söker särskilda huskatter också.
håll er gärna till min fråga.. :D öppna en ny tråd om ni vill diskutera avel osv.
Viktigt att veta också när man köper raskatt är ju att många uppfödare är väl medvetna om att alla ungarna kanske inte är tingade och flyttar vid 12 v som många huskattsuppfödare önskar att de gör.
Att man hittar raskatter med sänkt pris på Blocket behöver ju inte betyda att man rear ut katterna enbart för att slippa bli sittandes med dem, det kan ju vara andra orsaker också.
#42 Man skulle väl kunna sätta in ett Suprelorin-chip (kemisk kastrering). Håller 1-2 år. Vet inte hur väl utbrett det är för katter, är mer något jag läst som alternativ för kastrering/om man vill vänta med att avla för illrar.
_No way! Yes way!
När det gäller sjukdomar så finns det inget som säger att huskatter är sjukare än raskatter. Däremot så finns det rasspecifika sjukdomar hos även seriöst uppfödda katter. Huskatter som levt i kolonier eller hos kattsamlare riskerar ju naturligtvis inavel i större omfattning. Med de sjukdomsbilderna som följd. Den risken är ju mindre med raskatter, eller borde vara. Har sett trådar där man diskuterar grader av inavel. Är inte insatt i hur och vilka grader som gäller. Förstod jag rätt så finns det de som tycker kusiner är ok att avla på. Tror säkert det finns de som förstör för rasuppfödare likväl som det finns de som förstör huskattens status.
Om nu det är synd att rasuppfödare "straffas" så förstår inte jag varför det är ok att huskattsägare kan straffas, för att alla inte sköter sig. Vi och dom mentalitet hjälper inte någon katt. Det är ingen speciell avskild värld mellan huskatter och raskatter. Vi lever i samma värld oavsett om vi vill eller inte.
Har själv en huskatt vars temperament, utseende och beteende jag gärna skulle vilja föra vidare. Men på grund av alla hemlösa och misskötta huskatter är han kastrerad. Är man inte insatt i problemen så kan jag förstå att man "avlar" fast man inte borde enligt min mening. Folk skaffar t.o.m. barn, kamphundar etc. fast de inte borde.
#54 Jag väljer ras efter temp. och någotjag tycker är snyggt. So far har jag aldrig sett en huskatt med skogkattens typiska utseende.
Därför väljer jag direkt bort huskatten.
Och temperamentet - Jag vill veta vad jag får, inte chansa.
Så, av den mycket enkla anledningen. Ingen huskatt för min del.
Tycker det är jättebra att de finns de som tar en katt från ett katthem, men jag kommer med stor sannolikhet aldrig hitta "min" katt där.
Visst finns det säkert norska skogkatter där, men hur ofta finns det stamtavla m.m. när katten hittas/dumpas.
Sen vill jag gärna ha kontakt med uppfödaren, kolla av och ha möjlighet till avel m.m.
#59 Men ska man avla på huskatt bör man ju även göra det på ett bra sätt. Att ta de tester som behövs osv. Jag har hittills inte sett en enda som gjort det.
En liten fråga bara. Folk borde inte skaffa barn för att det finns för mycket hemlösa barn här i världen eller? Och folk borde inte skaffa kamphundar för att..?
Vilka förljder skulle det ge på katten att bli kemist kastrerad titt som tätt under lång tid?
Vet inte vilket preparat detta gällde, men på hundar är det ju vanligt att de utvecklar tumörer till följd av just kemisk kastrering.
Kanske detta har samma effekt på hanarna som p-piller har för honorna?
Ja det var lite haltande förklaring, alla är inte lämpliga som ägare till kamphundar. I och för sig ska man inte ha kamphundar men de raser och hybrider som ingår i kategorin så är det i många fall ägare utan kunskap/erfarenhet. Barn kan ju också vem som helst skaffa och de lider innan samhället träder in. Olämpliga kattägare kommer vi också få leva med, både raskattsägare och huskatt.
Information och kunskap kan förbättra situationen, så allt är inte kört. I ursprungsinlägget så var ju frågan hus eller raskatt men det spåra ur lite, sorry.

För närvarande finns det inget godkänt preparat för att kemiskt kastrera katter.Det preparatet som det parats om här är godkännt till hundar men inte till katter.Inget jag i dagsläget skulle injecera i mina katter.
#63 alla är inte lämpliga djurägare i allmänhet. Tycker det var lite fel att bara nämna kamphundar bara.

Troligsvis huskatt då jag haft ren otur med ras katter som varit sjuka och knepiga mentalt. Huuuuaaaa… rena mardrömmen..
#62 Vad jag hört har man testat det på diverse djur - kanske inte så mycket i Sverige, men i andra länder. Enligt följande sida har det använts mest på hundar och katter samt andra karnivorer:
Deslorelin är bara en annan benämning för Suprelorin.
#64 Det är väl inget man direkt "injecerar", utan det är ett implantat som sätts in på samma vis som när man id-chippar.
På de flesta svenska sidor står det att Suprelorin endast är registrerat för (han)hundar. Dock börjar detta användas mer och mer på illrar (både hanar och honor), mycket för att minska risken för binjuretumörer som är en biverkning av operativ kastrering. Kanske är det något som även längre fram kommer användas på katt även i Sverige, men jag är inte insatt i det.
_No way! Yes way!

Man injecerar chippet ja.Det var det jag menade.Man för in det med en nål.
Men då ska man alltså söva katten varenda gång man ska ta i/ur detta chip varenda gång man vill ha kull alltså?

#69 Chippet sitter där det sitter efter en tid så upphör det att fungera och då blir katten (förhoppningsvis ) fertil igen.Tiden som katten är infertil varierar och är inget som man kan veta om hur länge som det sitter i.Man tar alltså inte bort chippet.
#69 Det tror jag inte. Man söver åtminstone inte illrar vid "ingreppet". Ja, nu tjatar jag om illrar, men det är den referens jag har
Men nu blev jag väldigt OT, kanske startar en tråd om just chippning när jag orkar. Här är lite positiv erfarenheter av utländska kattägare som använt sig av suprelorin:
_No way! Yes way!
nu diskuterar ni helt andra saker än tråden handlar om. TA UPP DETTA I EN ANNAN TRÅD
Raskatt ska det va =) Sån liten kostnad som inköpet är av vad det kostar att äga en katt typ 5% av totalkostnaden för klart katten ska vara innekatt.
Här är lite kul info mellan hund o katt anledningen till att ha med den är det står kostnaden längst ner för respektive hund katt inne resp ute: (inte orimligt att ta dollarn gånger 10 kr iom att inköp av de flesta saker är billigare i usa)
/Fridaybrew

Som min kära sambo säger… Raskatt är mitt val av katt. Vi har en otroligt älskad huskatt och två lika älskade Norska Skogkatter. Med en raskatt har man mer koll på vad man får, mer information i bagaget så att säga och har blivit mer omskötta än huskatter som ofta endast säljes avmaskade och sen har "uppfödaren" ingen aning om vad kattungens bakre led har eller inte har. For all we know så kan Lea (huskatten) vara en tickande bomb för HCM, dock vet vi hos våra skogisar att ingen har haft HCM (än).
Och ett litet inlägg till den debatt som har först om avel: Vår ras skulle må bra av att alla uppfödarna tar max en kull per år. Nu är det ett överflöd av kattungar som inte säljs, och det blir inte bättre när vissa uppfödare tar flera kullar per år utan att fundera över vad det betyder för rasen.
Utbud och efterfrågan är inte balanserat för NFO's utan utbudet är större än efterfrågan.
#74 Citerar "Och ett litet inlägg till den debatt som har först om avel: Vår ras skulle må bra av att alla uppfödarna tar max en kull per år. Nu är det ett överflöd av kattungar som inte säljs, och det blir inte bättre när vissa uppfödare tar flera kullar per år utan att fundera över vad det betyder för rasen. Utbud och efterfrågan är inte balanserat för NFO's utan utbudet är större än efterfrågan."
Håller med dig fullständigt! *tummen upp* Och det kan säkert gälla andra raser med.