Ärtor, spenat och potatis...
Jag har läst i trådar och på informationssidor om kattmat att ärtor, spenat och potatis innehåller ämnen som är farliga för katter. Hur farligt är egentligen dessa? Hade tänkt byta till Orijen, men såg att det fodret innehåller alla dessa ingredienser så då blev jag mycket skeptisk. Dock innehåller fodret jag har ärtor och potatis så det kanske inte heller är någon höjdare då :( I så fall är jag tillbaka på ruta 1 :(
Alla dessa kattfoder är rena djungeln. Har spenderat så mycket tid att läsa om alla möjliga märken på nätet, efter att någon sa till mig att fodret jag gav inte var det bästa. Har köpt Orijen (vilket katten inte alls åt, tyckte inte om det), Eukanuba (vilket katten blev jättelös i magen av)… För att göra en lång historia kort, jag har lagt ut jätte mycket pengar på dyra foder, som ska vara det bästa för katten, men inget har fungerat. Vill tillägga att jag givetvis inte gjort snabba byten, utan bytt gradvis. Nu har jag gått tillbaka till Mjau torrfoder (har alltid gett Mjau som blötfoder) och katten (numera katterna
) mår jättebra. Gillar smaken, bra avföring och jättefina i pälsen. Gillar dessutom att det är tillverkat på svenskt kött. Mina katter betyder så mycket för mig och jag skulle mer än gärna betala mer för kattfodret, om det visade sig vara bättre för katten, men nu har jag i alla fall provat och detta är vad som funkar. Vad gäller innehållet, så tror jag att man hittar något negativt i ALLA foder om man forskar i det tillräckligt. Precis som vi hittar negativt i den mat vi själva stoppar i oss. Som jag sa tidigare, det är en djungel, så jag har valt att ge det foder jag ser att de mår bäst av.

måste bara vara lite petig så ingen missförstår, Orijen är inte ett amerikanskt foder.
# 5 Amerikanskt och amerikanskt. Orijen tillverkas i Kanada som på mina kartor ligger i Amerika. Om jag inte helt misstar mig tillverkas Hills i USA. Iams kommer nog från USA också. Men rätta mig om jag har fel.
Förutom innehållet i den industiella kattmaten är det rätt miljöförstörande att transpotera kattmat över Atlanten och än mer då den ändå innehåller en del tveksamma ingredienser.
Ska man vara säker på att inte ge katten spannmål, potatis mm så är det barf som gäller. Eftersom det då gäller svenskt kött blir det också bättre ur miljösynvinkel med tanke på transporter.
Fast jag har en påse Orijen i katternas skåp
OCh mina katter som gillar både potatiskal och ärtor
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
# 7 Jodå, mina stjäl ibland potatisskal. Fast jag tror ju inte att de skulle äta dem om jag lade skalen på ett fat och sade att här är kvällsmaten.
Ja kokta ska det vara då. Stulna från matbordet vid husses tallrik med en skvätt mjölk. OCh ärtor och majs är gott!

#6 haha! man kan ju inte tro att jag jobbar med export till USA ;) får skylla på att jag sitter på jobbet och behöver skriva snabbt…
jag tolkar artikeln som att det handlar om foder från USA, och dit hör ju inte Canada.
#6 Ja precis, vilka foder som inkluderas står ju i länken, men det är alltså ANS, Hills, Royal canin, Iams och Purina. Dessa ska alltså kunna innehålla mycket av etoxikin som kan vara ett skadligt/(mycket skadligt) konserveringsmedel.
Men nu funderade jag ju över ärtor, spenat och potatis och betydelsen av att dessa finns i maten. Bör de undvikas när det skrivs att de inte är bra för katten?
MEn vem ger katter dessa råvaror i majoritet? OCh Hatr man som jag en katt med njurproblem, då måste man ju hålla sig till vetfoder av "Snobbmärken" I synnerhet, när katten vägarar att äta Barf
I och för sig borde var och en (inkl jag som köpt en massa torrmat under några år) kunna räkna ut att torrmat som har dels har gått igenom en hård industriell process och dessutom har mycket lång hållbarhet innehåller mängder av konserveringsmedel. Jag blir mer och mer tveksam till dessa djurfoder som veterinären rekommenderar för den ena eller andra åkomman.
Det vore ju bättre om veterinären kunde tala om vilka livsmedel som är bra för en katt med t ex njurproblem. Sedan kunde man ju tillsätta lite extra animaliskt fett etc till vanlig Mjau som iaf har produkter som innehåller enbart köttbiprodukter och noll vegetabilier och på så sätt få till bra kattmat.
Ingen skulle komma på idén att föreslå enbart en viss konserv till människor som måste hålla en viss diet och så äta detta till frukost, lunch och middag för resten av livet. Nej, så går det inte till och detborde det inte göra för djur heller.
Inte för att jag ger MIN katt potatis, MEN jag kommer ihåg att min farmor alltid gav sina katter matresterna så de åt bla potatis med god apptit. Har för mig att de katterna blev rätt gamla också. Det var sådana katter som fanns på gården så de jagade ju själva också, men majoriteten av den maten katterna fick av människorna var samma som människorna åt.
Men det var nog typ 20 år sedan nu och då tror jag ingen hade hört talas om att viss människoföda skulle vara skadlig för katter…
ja och Arne har ju fått ner sina njurvärden, så då håller jag mig till det. OK, till kvällen så får de "nattmacka" hela gänget, Mjukmat, Mjau elelr Bozita. Givetvis den varianten som inte innehålelr fisk
# 14 Visst har katter fått sås och potatis med någon liten kött- eller korvbit. Om jag inte missminner mig så lyckades mina katter slicka i sig såsen och lämna potatisen. Dessa katter åt också mycket av jaktbyten annars hade de väl inte levt så länge. Detta var på 1950- och 60-talet. Fast förra året köpte en par en hemlös katta av mig men efter någon dag klagade de bl a på att hon åt så mycket. Jag tog tillbaka kattan och när jag hämtade henne såg jag en stor skål med potatismos med något såsliknande på golvet! Stackars katta men som väl var tog tillbaka henne.
Mina katter äter fisk för fullt och älskar det. Vet att katter kan vara allergiska mot just fisk, men hos mina är det en favorit
.
ja vem faderen ger en katt bara sås och potatis… Fy….
# 17 Katter tycker om fisk men jag betvivlar att fisk innehåller rätt näring för katter. Hur är det med järninnehållet i fisk? Ljust kycklingkött innehållet inte tillräckligt järn tror jag mig veta?! Någon här kanske vet mer om detta. Men jag ger mina katter fisk någon gång ibland som omväxling.
#19 Jag ger inte ma katter BARA fisk
, de får självklart annat också. Försöker att variera till viss mån när det gäller blötmat och färsk mat.
Gott folk nu har nu väl spårat ut lite ;) Men jag kommer nog inte att köpa Orijen iaf, de verkar ju inte ha koll på vad en katt ska äta, förutom att de inte ska äta spannmål. Så jag kommer nog att byta till ett foder med få ingredienser och som inte innehåller något av ingredienserna ovan. Är skeptisk, kanske folk lovordar Orijen väl mycket bara för att det inte innehåller spannmål, men är det som det innehåller istället verkligen bättre? Sedan innehåller det väl en hel del magnesium har jag för mig. Fodret är nytt så vem vet hur katterna kommer att må av det i längden :/
# 21 De andra innehåller i stort samma icke-animaliska produkter som Orijen plus spannmål!
#22 Nja, många foder innehåller inga grönsaker, frön, frukter, bär och växter, utan "bara" spannmål som dåliga ingredienser.

en sak blev jag lite fundersam till idag, just angående potatisen. det står att den innehåller oxylater, men helt ärligt, börjar jag googla på det finns det för det första inget i potatis som heter oxylater, däremot oxalater som finns i bland annat spenat. det jag hittar om oxylater och potatis finns utan undantag på iFokus och ovan nämnd sida. hittar någon något annat om det får ni gärna länka, det kanske bara är jag som är dålig på att söka.
rå potatis, potatisskal och missfärgad potatis innehåller dock solanin som är giftigt.
att ärtor skulle vara giftigt har jag inte hört. skulle vara trevligt att ha en annan källa än en tråd på iFokus där jag efter att ha skummat igenom inte kunde hitta vad det exakt var som var giftigt.
BARFmycat har inga direkta källor, och ger ibland råd som jag skulle vilja ha källa på. som att katter inte ska ha lever (vilket katten naturligt äter) samt fett, när kattens primära energikälla är just fett, då även mättat fett och kollesterol. trotts att sidan ger mycket råd finns inga källor bakom råden vad jag kan se, och det kan ju önskas på en sida som ger ut så precis information.
frukter, bär och liknande kan tillagat (observera kan) vara en källa för viktiga vitaminer. katten kan inte ta upp ämnen från råa grönsaker och bär eftersom deras tarm är för kort för att bryta ner cellväggarna. men tillagat, då cellväggarna förstörs, t.ex. vid kokning, kan katten ta upp ämnen även ur vegetabilier. likaså det den får i sig från sina bytes tarm som också till viss del spjälkats.
MEn lillalesther knaprar glatt i sig kokta potatisskal. det är mums det…. Några små flagor ska det vara om vi äter kokt potatis till maten, ananrs blir hon ledsen och det får pappas gullefjun inte bli.
#25 Att det är gott betyder ju dock inte att det är nyttigt, det skulle ju kunna göra skada på sikt.
Som jag nämnde tidigare, så har jag provat en massa foder, just för att jag vill att mina katter ska ha det bästa. Har spenderat mycket tid och mycket pengar och i slutändan gick jag tillbaka till fodret jag hade till dem innan all "hysteri".
Nu när jag ser tillbaka, är det svårt att inte tänka "Jag tänkte mer på att katterna åt rätt än att jag själv åt rätt". Har aldrig lagt ner någon tid på att se till att den kost jag äter är det bästa för mig, jag handlar helt enkelt det jag gillar att äta.
Så nu ser jag tillbaka på all denna hysterin och tycker att det gick till överdrift. Jag köper nu den mat som mina killar gillar och de mår båda bra. Jag älskar mina katter otroligt och vill självklart deras bästa, men har nu lovat mig själv att inte dras med i kattfoder hysterin igen.
#16 nej de fick alla dagens rester ihop mosat (grönskaker, potatis kött osv) och de rensade faten, inget kvar.
hon är inne på sitt 8:e år, och mår prima, så jag är inte särkslilt oroad