Varför gömmer hon sig?
Har nyss fått en liten kisse, och hon kom hit när vi precis flyttat in, så vi hade ingen soffa.
Nu när soffan kom för ca 3 dagar sen så har jag märkt att hon spenderat mycket tid där inne.
Nu har hon legat där snart tre timmar, hon ligger liksom inuti soffan på bräderna.
Varför kommer hon inte fram? Är det bara att hon vill vara ensam?
Jag vet i alla fall att hon inte sitter fast där!
Gömde hon sig innan ni fick soffan eller var hon framme? Är hon social annars mot er? När mina kissar vill vara ifred går de in under sängen bakom några lådor och kan sova där i timmar.
Vi har haft henne en vecka.. och innan soffan så var hon nästan alltid framme med oss, då la hon sig och sov några timmar i sängen ibland.
Hon var jättesocial i början och ville sova i mitt knä och så, men inte nu.
Jag upplever att hon inte alls är lika kelig längre, bara på natten så vill hon krypa intill mig och gosa,..
Kattungar sover ju mycket, kanske hon gillar stället. Lek med henne, muta med lite mat så ska du se hon kommer fram
det var det jag gjorde förut, mutade med lite mat så kom hon fram. sen när jag försökte gosa med henne sprang hon direkt under soffan igen :/
Text från den andra tråden som TS oxå postade men som togs bort på grund av att den här redan fanns:
Katten verkar ha sin nya favvoplats under den nya soffan, har inte unnits en soffa förut , hon har aldrig sett en sån..
Hon ligger antingen i håligheterna eller bara under den..
VARFÖR?:O
Kan katten vara "sur" för att hon får mycket uppfostran och så?
Vi gör ju absolut inget som ingen annan gör, när hon är nånstans hon inte får vara lyfter vi henne i nackskinnet därifrån. Just nu går hon bara och äter sen tillbaka under soffan!
Verkligen tacksam för svar!

Gör som jag.Vänd upp och ner på soffan när katten inte är där.Sen spänner du ett tyg under hela soffan och häfta fast med en häftpistol.Ett gammalt lakan duger bra.Sen kan katten inte gömma sig där inne längre.
Stolt ägare till tre La permer
Man ska inte lyfta katter i nackskinnet. Det är något som kattmamman gör med kattungarna när dom är små, men när katten blivit större så orkar inte skinnet i nacken med tyngden av kattkroppen. Det är onödigt smärtsamt för katten och kan orsaka skador.
att spänna fast tyg, lät som en bra idé!
Men tar inte alla sina katter i nackskinnet, det verkar ju helt hopplöst att bara säga nej till henne, hon lyssnar inte alls!
Kan det var så att hon är sur alltså?
Och jag undrar en sak, borde jag ta henne därifrån, det känns inte som det, om hon vill vara ifred borde hon ju få det.. Fast hon har ju liksom en liten "koja" i klätterträdet som hon kan ligga i..
Jag tycker att du ska låta henne få ha ett gömställe under soffan som är hennes alldeles egna. Du vet ju var hon är. Hon tycker nog att det är mysigt med ett trångt och mörkt utrymme att sova i.
Du behöver väl inte lyfta henne i nackskinnet? Det går väl att lyfta henne med ena handen under rumpan och andra mellan frambenen t.ex.
/Eva
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Nej "alla" lyfter inte sina katter i nackskinnet!! en katt kan du inte fostra på samma sätt som en hund o alla katter vill ha ett ställe o kunna dra sig undan på. jag hade inte satt tyg om hon nu trivs där o inte kan skadas men det är jag..
S*Winsnes Wilda
men hur gör jag för att få henne att t.ex inte bitas och inte bita i skorna?
Har provat allt från att säga "nej!" och att klappa i händerna, men inget utav det funkar.
Jag märkte nu att hon har lyckats riv bort skumgummi under soffan, så det kanske inte är så bra… :S

Ett skarpn NEJ komemr man långt med.Skorna ställer man i garderoben elle på hatthyllan.
Jag vidhåller att stäng för så att hon inte kommer in under soffan och erbjud henna andra lite lämpligare gömställe.
alltså tycker du jag ska stänga för så hon inte kommer in INUTI soffan eller stänga för helt så hon inte kommer under alls? vd ska man isåfall stänga för med?
Kattungar är vilda och busiga och gör det som dom inte får för att retas. Det blir bättre sen.
Det gäller att fortsätta säga nej, inte leka med händer med katten utan använda vippor och leksaker, ställa undan allt som går att bita sönder osv osv.
Aldrig skada katten!
så du tror att hon bara biter på skor och så nu? Och kryper in i alla skrymslen o vrån osv.
kommer hon alltså sluta med sånt när hon blir större, så hon blir lugnare?

Jag skulle stänga så att lillkatten inte kommer in i soffan.
Kattungar är små bit terrorister.De brukar lugna ner sig med tiden.
# 12
För mig har det funkat att fräsa på katterna när dom gör något dumt som tex bitas.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
äter hon skumgummit skulle jag definitivt stänga med typ lakan. använd en vattenspruta o fräs när hon gör saker hon inte får men ja, mycket är bebisfasoner som växer bort så välj dina regler..
S*Winsnes Wilda
känns ju inte så smart att använda en vattenspruta mot katten och göra henne rädd för vatten om hon måste duschas.. :P
Jag uppfostrade mina katter genom att med stark, mörk, bestämd röst säga NEJ. Det har funkat jätte bra. Behöver nästan aldrig använda den tonen längre. Jag tror att dom kanske uppfattade det som en morrning.
Jag har aldrig tagit kattungar (eller vuxna) i nackskinnet eller sprutat vatten på dem. Vi har lyckats uppfostra två kullar kattungar samt omplaceringskatter bra ändå. Gör katten något den inte får är det ett bestämt/argt nej/fy/fräs, möjligtvis med en handklapp - lyssnar inte katten då knuffas den ner/undan eller ignoreras. Själv har jag valt att främst vänligt men bestämt knuffa/putta katten istället för att lyfta den. Dels för att inte förknippa upplyft med bestraffning/belöning, dels för att katten aktivt ska flytta sig/sluta.
Sen angående det där med skor och dylikt - det är ju en unge. Man gömmer undan det man är rädd om, försöker få dem att sluta leka med/förstöra det som står framme och helt enkelt vänta tills katten inte är ung och hyperaktiv längre
Och aktivera den så mycket som möjligt under tiden så att den får annat att tänka på.
_No way! Yes way!
En grej man kan göra i uppfostringssyfte som jag gjorde med Satan några gånger, han anföll våra ben (halvvuxen katt=ont!). Var att jag helt sonika tog honom och lyfte in honom i badrummet och stängde dörren några minuter. Jag lyfte honom inte våldsamt utan lugnt och metodiskt och satte ner honom lika lugnt bara det att han fick vara instängd en stund. Aldrig mer än fem minuter men han fattade vinken väldigt snabbt och efter ett par tre gånger så slutade han.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har oxå uppfostrat mina katter med min röst o handklapp..Det e effektivt o katterna kommer ihåg det. igår var puma extremt tålamodsprövande o efter 3 tillsägningar så märkte hon att tonläget förändrades (jag skrek ej) o då slutade hon ,hon e 7 år,
jag lyfter aldrig mina katter i nackskinnet.
TS hur gammal e din kattunge?
Zigge var oxå jätte social mot mig i början men sen kom han på att det var roligare att busa än att kela med mig.
Om katten fördärvar soffan så hade jag satt en tygbit där så hon inte hade kommit in där o visat henne andra ställen hon kan sova ostört på.
#20, badas och få vatten från en blomspruta är inte samma sak så d behöver man inte oroa sig för. ideén med blomsprutan är oxå att katten inte förknippar bestraffningen med matte sen rösten i olika lägen funkar bra. på vissa katter.
S*Winsnes Wilda
#24 hon är ca tolv veckor nu, vi fick henne när hon var elva veckor.
Ja, och just nu har jag ingenting att sätta för där (har nyss flyttat in) , så det är ju liksom bara nya lakan o tyg man har!
Men ska så fort som möjligt försöka fixa det.
Det är ju helt omöjligt att få henne att lyssna när man säger NEJ , när hon kryper under soffan,. och försöker man få tag i henne så springer hon bara längre in och kryper upp där på bräderna!
Har oxå försökt visa att hennes lilla koja i klätterträdet är ett ställe där hon inte blir störd..

Gå till Myrorna eller någon liknande beg affär ocj köp ett beg lakan brukar kosta 10-20 kronor.
Hur kommer det sig att ni tog henne för tidigt?
Okej tack för tipset, det ska jag göra på tisdag! :)
Jadu, vi hade inte riktigt koll på hur gammal hon var ,ringde o frågade om det var ok att hämta henne och det var det, sen så fick vi veta efter att hon var så liten
Jag tror att du ska fortsätta säga nej och fy när lilltjejen gör fel. Hon har ju bara bott hos dig en vecka och det tar tid för en kattunge att lära sig vad som människorna vill att man ska och inte ska göra. Hon kommer nog inte sluta helt med bitandet od förräns hon är 6-8 månader gammal. Jämför med människobarn, de gör inte vad man säger till dem förrns de är 18 och flyttar hemifrån…:)
/Eva
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Testa med kattmynta i klätterträdet