Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2154 ggr
Verra
0

Att ta emot 2 omplaceringar.. ?!

Jag har funderat på att ta emot två omplaceringskatter,
Vi har haft katter förut, även om det var ett par år sedan så är ju inte kunnskaperna helt borta! Men jag har ingen erfarenhet av att ta emot vuxna katter….

Det är två katter på 4-5 år. En hona som haft ungar för ett par månader sedan som ännu inte kommit i form. Nu vet jag inte mycket om dräktighet och kattungar osv men visst måste man ge katten annan mat när hon är dräktig och diar? Inte räcker väl vanligt torrfoder?
Så är det en kastrerad hane.

Katterna är inte vaccinerade, avmaskade eller märkta.. Det är inomhuskatter och kommer så förbli. Enligt deras veterinär behöver man inte avmaska, vaccinera och märka inomhus katter, men jag ser det som en självklarhet!?

Vad ska man tänka på? Vad kan lätt gå fel när man tar emot omplaceringskatter?

Dem kommer ha toalåda, klösmöbel och bädd med sig, vilket kändes bra för att dem kommer känna sig mer hemma då.
Hur gör man det enklast för dem att bli hemmastadda, hitta till lådan osv?

Kan dem bli osams om dem flyttar? Kanske börja bråka om revir?

Är lite nervös för hur det ska gå. Men jag tar hellre hand om vuxna katter som behöver det än att köpa kattungar som hittar nya hem mycket lättare..

Hawknestgrove
0

Åh vilken underbar tanke…. Konstig vet du har, för nog behöver du vaccinera democh allt det andra med…MEn alla dessa kostnader förutom mat och sand ska ju katthemmet stå för. OCh torrfoder är inte alls fel, bara det är rätt sort, du får nog råd vad du ska ge henne. Sen ska ju hon kastreras. Vilket inte heller är din ekonomiska uppgift om det inte är så att du ska ta över katterna som dina egna. MEn har hon de små med sig? OCh ett enkelt knep för lådan brukar vara, att få med sig lite innehåll från lådan där de bor nu. OCh visa dem var lådan är. Bara man inte  sätter låda och mat för nära varandra. Det kommer att gå hur bra som helst och bara det, att du tar det som självklart att de ska vara innekatter,gör att du får 10 poäng av mig i alla fall.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

madebyinferno
0

När jag fick hem två stödkatter förra veckan så ställde jag in dem i ett lugnt rum med mat, vatten och låda i närheten, sen lämnade jag buren öppen (tog av luckan så den inte skulle råka stänga sig) och gick ut någon timme.

Den ena kom ganska snabbt ut och nosade runt i rummet medan den andra att i två dar i buren och glodde inna hon bytte plats, för att sitta under soffan och glo ;-)

Hanen har vi sett både äta och gå på lådan samt söker kontakt på kvällstid (när barnen somnat) men honan har vi inte sett röken av, jo hon sitter under soffan och har rört lite på sig i huset men råkar man överraska henne av misstag far hon iväg som en oljad blixt!

Lite orolig att hon inte har ätit, druckigt eller vart på lådan men antagligen gör hon det på natten när det är tyst och lugnt…

Verra
0

Jag ska alltså ta hand om två katter från en privatperson, inget katthem i mellan. Jag ska ha dem som mina och stå för alla kostnader, vilekt jag gärna gör för att dem ska få ett bättre liv!

Hur lång tid tar det för en hona att återfå normalt hull och vikt efter att hon fått kattungar? Hennes kattungar har redan fått nya hem, för ett par veckor sedan som jag fattade det.
Jag var och hälsade på katterna under gårdagen, det var hemskt. Vilken miljö stackarna bodde i alltså, eftersom deras mattes nya pojkvänn är allergisk så bor hon hemmas hos pojkvännen och går hem till sin lägenhet och katterna "nästan varenda dag för att ge dem mat. Men nu fungerar inte det när dem börjat kissa överallt".
Och honan ser man vartenda ben på i princip.

Jag sa det till ägaren att vi måste skriva någon form utav kontrakt, så att jag får en säkerhet. Så vi kom fram till att om hennes veterinärvård blir för dyr, om det skulle visa sig att hon är sjuk osv, så ska hon stå för kostnaderna.

Även om katterna lever i usla förhållanden så verkar ägaren faktiskt ganska vettig och kunnig, det känns konstigt att hon är som hon är och ändå gör som hon gör…

Nästa vecka kommer dem, för då har dem tillgång till bil och ka köra hit dem..

pebb
0

Om honan inte har kvar sina ungar längre så borde du väl kunna ha vanligt foder.. Där jag jobbar får avelskatterna Hills kitten, både torrfoder och burkmat, medan de har ungar, har för mig att det är ganska bra för att få upp dem ett tag efter också, men jag är inte helt säker.

Min omplaceringskisse låg och tryckte i ca 3 dygn innan hon gick på lådan, åt, drack, men sedan kom hon fram på natten när jag satte grejerna precis framför hennes gömställe, du får väl se hur de beter sig. Mamma har också omplaceringar och den ena (numer död tyvärr) hon gick rakt in och tog över allt, inga problem och första natten sov hon på mammas mage hela natten. Den gamla katten (som var lite nervös när han kom, men inte mycket) fick snällt finna sig i att don tog över hela hans hem :P Katt nr 3 låg i sängen som stod bredvid ett fönster och gömde huvudet under gardinen hela första dagen, men sedan var det lugnt.

Så det är väldigt olika, men det går säkert bra, är ju dessutom lättare när de känner varandra så de kommer knappast börja bråka iaf!

Givetvis ska de vaccineras, avmaskas och märkas! Jag avmaskar inte innekatter, men jag tycker att du ska göra det nu när du får dem eftersom de inte verkar ha haft det tipptopp, men i framtiden är det eg inte nödvändigt om du inte ser att de har mask.

Vad jag tycker är viktigt, låt dem ta tid på sig!!!!! Min erfarenhet är att man får lugnare och stabilare djur om de får komma fram i sin egen takt. Är de keliga, men fega kan man kräla fram till deras gömställe och klappa lite, men inte dra fram dem, det bidrar bara till stress. Men jag tror att det kommer gå så bra så och bra jobbat för att du låter 2 katter få ett bättre liv!