Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 4215 ggr
[Anunnaki]
0

Är det katternas fel?

Då och då framförs att det skulle vara de katter som får vistas ute som rår för att populationen av vissa fågelarter minskar. Såvitt jag kan förstå är det ändringar i hur jordbruket bedrivs, hur skogsbruk bedrivs, miljögifter, infångande på kontineneten av flyttande småfågler för att äta dem och även bilkörning som är orsakerna till att vissa fågelarter minskar i antal. Att våra katter ibland äter småfågel en del är nog en liten del i sammanhanget.

Någon som har fakta i målet?

Hawknestgrove
0

ja, utan att ha direkta kunskaper, så kan jag väl lugnt påstå att de småfåglar katter smaskar i sig är en piss i Missisippi.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Det är väldigt svårt att vaska fram tydliga bevis eftersom ett ekosystem påverkas av så hemskt många olika faktorer. I Australien råder det dock inga tvivel om att lösa katter är ett verkligt hot mot den mycket unika faunan. De tar hellre långsamma pungdjur än snabba råttor och möss. Men Australien har som sagt en mycket unik fauna.

Hur mycket katter påverkar det ekosystem de vistas i beror som sagt på väldigt mycket bla. på vilka andra arter som lever där och på "kattätheten". En lösgående katt på en gård mitt ute i ingenstans gör sannolikt varken från eller till, men ett dussin? 20 st? 100 st?

Det är skitsvårt att identifiera vilka faktorer som gör vad i ett ekosystem och således jättesvårt att förutspå hur tex. frånvaron eller närvaron av katter kommer påverka.

Man ska dock inte bara stirra sig blind på bytesdjuren. Katten konkurrerar med andra rovdjur. Både små rovdjur och rovfåglar. Katten kan tränga undan naturliga predatorer.

NaimaG
0

Jag skulle mer säga rovfåglar och rovdjur.

LaSadie
0

När vi hade utekatt så fångade hon mer möss, ytterst få gånger hon kom in med en fågel. Hon var utekatt i 15 år.

Mainebusters
0

Det kan väl inte vara så att någon tycker att man ska hålla katterne inne pga fågeljakten?

oh-la
0

litet utklipp från SOF, Sveriges Ornitologiska förening:
"Ännu fler fåglar dödas varje år av lösspringande katter. Uppskattningsvis dödar våra huskatter omkring 10 miljoner fåglar varje år. Detta gör katten till det som tar död på mest fåglar i Sverige som orsakats av människor. Mer än vad biltrafiken, elnäten, jägarna och oljeutsläppen dödar tillsammans!"

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1754

katter dödar varje år enorma mängder fåglar, smådjur, ödlor, ormar och insekter och det får man, tycker jag i alla fall, inte sopa under mattan. framför allt med tanke på att de tar en hel massa utrotningshotade reptiler som en annan inte ens får röra.

Hawknestgrove
0

hum…..detta ska jag ta med mig in på min sida….

Mainebusters
0

#6   Våra huskatter.. det finns även raskatter ute.Flört  Eller menar de helt enkelt tamkatter i denna artikel?

Hawknestgrove
0

Hum…. något säger mig att ornitologerna inte gillar katt… De kanske har varit möss i tidigre liv

Silvestris
0

Varför tror du att de inte gillar katter? Många av de ornitologer jag känner har katt själva. Däremot är de kanske lite mer insatta i hur just fåglar påverkas av olika miljöfaktorer tex. katter och det är väl bra att de uppmärksammar det, eller? På samma sätt som de uppmärksammar att jägare fortfarande är ute och prickar örnägg så att de ska slippa örn på sina jaktmarker. Gillar ornitologer inte jägare heller?

Mainebusters
0

#9  Flört

#10  Ingen humor? Flört

Silvestris
0

Nej. Jag ogillar när man generaliserar på det viset. Även fakta man inte gillar ska luftas. Man behöver inte ge sig på människorna bakom utan belägg bara för att man inte gillar faktan som presenteras.

lunan
0

Det beror helt på var man bor och hur många andra katter som finns i området.

Men finns det hotade arter i området kan katten vara ett stort hot mot den arten.

Man får inte glömma att katter ofta tar en massa andra arter också, flera av dem kan vara hotade. Och bara för att man själv inte sett katten med annat än möss betyder inte att katten bara tar möss. Katter äter ofta sina byten utomhus men tar också gärna hem mat till sin familj.

Mainebusters
0

#12  Det är ofta folk ger sig på andra utan belägg, enbart med sina egna åsikter.. Glad

Silvestris
0

Ja? Jag ogillar det också. Man får skilja på sak och person. Man kan ogilla en åsikt eller presenterad fakta men det ger inte rätten att hoppa på personen/personerna bakom.

[Anunnaki]
0

Det stämmer säkert att katter tar 10 milj fåglar per år här i landet. Det antalet ska sättas i relation till hur många fåglar det finns i Sverige av dem som katter normalt fångar. De tar inte många typiska skogsfåglar och det är ytterst sällsynt att de tar en hackspett.

Av ganska många i Sverige häckande fågelarter finns det uppskattningsvis 1 milj häckande par och av dem är det många som får två kullar med fågelungar med uppemot tio ungar per kull.

Intressant vore att veta hur pass många fågelindivider som det finns i Sverige under sommaren resp vintern och då av de arter som katter normalt fångar.

Men man ska inte glömma att katter håller rent från möss och sork i villaområden där man matar fåglarna vintertid. På en del ställen drar sådan fågelmatning till sig till och med råttor.

Silvestris
0

Katter är inte särskilt effektiva på att hålla undan råttor. Råttor är stora och kan skada katter rätt rejält. Katter brukar föredra mindre gnagare som möss och sork.

Och som sagt, kattens bytesdjur har naturliga predatorer (tex, räv, hermelin och småvessla) också som mycket väl kan trängas undan av katters intåg. Det hände tex. på Revingefältet. När kaninbeståndet minskade blev det större byteskonkurrens. Rovfåglarna, räven och tamkatterna gjorde då åt mer sork vilket gav mindre mat till hermelinerna -> hermelinbeståndet minskade.

[Anunnaki]
0

# 17 Helt rätt, katter tar inte gärna råttor. Räven håller sig mestadels utanför villaområden och byar så där finns nog ingen konflikt mellan katter och rävar. Däremot äter ugglor en del sork under fågelborden.

Men ska vi sluta att ha katt?

Silvestris
0

I de mindre orter jag har bott i har räv inte alls varit ovanligt. De finns säkerligen i storstäder också. Jag har sett platta rävar på vägarna iaf.

Jag tycker inte att vi ska sluta ha katt, men jag tycker att utevistelsen av katt bör kontrolleras mer. Varför ska katter tillåtas störa smådjurens parningssäsonger? Varför ska de tillåtas rensa fågelbon, harbon och råttbon? Hundar är strikt reglerade under vilka tider på året de får vara lösa ute och då alltid under uppsikt.

Jag köper att katter på gårdar fyller en viktigt arbetsfunktion och att det inte går att ha dem under uppsikt.

Men majoriteten av de utekatter vi har i Sverige är utekatter av tradition. För att folk bara tycker att katter "ska" vara lösa ute. De har ingen arbetsuppgift. De har lika lite att göra lösa ute som hundar, hästar, marsvin, kossor eller vilket annat husdjur vi talar om. De kan vistas ute under kontrollerade former (koppel, rastgård, i trädgården under uppsikt osv.). Det är positivt ur många olika aspekter.

Hawknestgrove
0

jag bara tycker, att om man läser den artikeln på fel sätt, så kan katthat blossa upp. Det är det enda jag ville få fram.Vad ger detta här nedan för budskap????? OCh jag ifrågasätter starkt detta…..Sen får man väl i rättskaffens namn  jämföra det med antalet fåglar som kläcks! MEn det är klart, man kan ju säga allt med statistik. Brujkar ta jämförelsen med den statistiken om folk som dör på sjöni drunkningsolyckor. De som dör på sjön är i majoritet män, äldre, icke simkunniga, lite alkoholpåverkade, i små båtar, som ställer sig och kissar i båten. Ok, då kan jag alltså inte drunkna alls, när jag är på sjön och fiskar?

Ännu fler fåglar dödas varje år av lösspringande katter. Uppskattningsvis dödar våra huskatter omkring 10 miljoner fåglar varje år. Detta gör katten till det som tar död på mest fåglar i Sverige som orsakats av människor. Mer än vad biltrafiken, elnäten, jägarna och oljeutsläppen dödar tillsammans!

Silvestris
0

Jag kan inte ens om jag försöker få artikeln till att föda katthat på något sätt. Katten ges ju öht. mycket lite utrymme i artikeln.

Det ligger betydligt lättare till hands att utläsa någon slags illvilja mot malteser då deras illegala jakt på vissa fågelarter ges ganska stort utrymme i artikeln.

Jag tycker artikeln ger en tankvärd tankeställare till både de som planerar att skaffa katt och vi som redan har katt. Varken mer eller mindre.

Om jag i en artikel konstaterar att trafiken skördar över 40 kattliv/dag, ger det konstaterandet mat till "bilisthat"?

[Anunnaki]
0

Det är bara uppskattningar hur många fåglar som katter tar resp hur många som biltrafiken skördar etc. Jag läste någonstans att biltrafiken var den största boven. När det gäller fågeldöd och el så är det bara fåglar som har så stort vingspann att de når mellan trådarna på högspänningsledningarna som kan dödas av el.

Katter tar iofs inte så mycket fåglar och vissa sorter tar de inte alls. Sork stryker nog med mest. Men även där dödas en hel del av biltrafik för sorkarna får för sig att de ska över vägen rätt som det är.

Aribigga
0

Men att katter har funnits i sverige i nästan tusen år? Har kattantalet ökat så drastiskt så att det först nu är en fara för småfåglarna? Eller är det först nu som folk har börjat reagera på att det är hemskt att se små ulltussar bli uppätna?

Det känns som om att det borde ha funnits lika många aktiva jagande katter för hundra år sedan då man knappast kastrerade eller hade innekatter borde inte katterna lyckats göra skada på fågelbestånden på dem hundra åren om de nu gjorde så stor skada.

Sen vill jag fråga hur man kan uppskatta att de dödar omkring 10 miljoner fåglar om året? Hur skjutsingen har de kommit fram till den siffran? Det får någon hemskt gärna berätta för mig.

Jag tror visst att katter kan spela roll, men en stor roll är jag mycket skeptisk till.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Silvestris
0

Antal katter ökar så nej, det är inte samma antal katter i landet idag som för hundra år sedan. Dessutom har vi i dagsläget, förutom de vanliga utekatterna, runt 100000 hemlösa katter som antagligen även de kommer fortsätta öka några år framöver. Till det kommer alla andra faktorer som påverkar ekosystemet (utökat vägnät, utbyggda städer osv.). När faktorerna som hotar ekosystemen växer och blir fler finns inte samma marginaler. Varje liten förändring i varje faktor riskerar att göra större skada.

Om fler djur dör pga. att vi tex. får mer trafik bör vi dra ner på någon annan "dödande" faktor. Eller så försöker vi få ner trafiken (vilket vi såklart bör av många skäl) men för gemene man är det betydligt lättare att hålla katten ute under kontrollerade former än att låta bli att köra bil. Så det är mer realistiskt att vi kan få ner katternas påverkan än bilismens.

Zoraya
0

En orsak till att det finns lite småfågel just i sommar är att de frös ihäl senaste vinter, sånt påverkar också. Tog nästan ända till midsommar innan jag såg den första gråsparven på gårdsplanen, annars brukar de hoppa omkring flera stycken varje gång man gick ut. Har märkts jättebra hos oss att det varit otroligt lite småfåglar, kattbeståndet är  detsamma så antalet just i sommar har inget med katter att göra.

Varifrån de fått antalet 10 milj. skulle jag också vilja veta!

majvi
0

Här är andra uppskattade siffror, men man vet ju inte hur det ser ut i verkligheten.

"I en brittisk undersökning från 1998 utförd av The Mammal Society studerade man 964 katter i 600 olika hushåll under en fem-månaders-period. De siffror man fick fram extrapolerade man på antalet katter i Storbritannien vilket är cirka 9 miljoner katter och kom då fram till följande siffror: Tillsammans dödar de brittiska katterna 200 miljoner däggdjur, 55 miljoner fåglar och 10 miljoner ödlor och ormar varje år.

En svensk omräkning av dessa siffror ger i runda tal 22 miljoner däggdjur, 6 miljoner fåglar och 1 miljon ödlor och ormar varje år."

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

spiritedaway
0

#25 Om man läser hela artikeln så står det ju även om alla andra orsaker.

Men hur mycket fåglar tror ni 1 katt hinner fånga på 1 helt år? Jag har ingen koll eftersom jag inte har nån utekatt.
Men med tanke bara på hur många hemlösa katter det finns så kan jag tänka mig att den siffran är nog inte helt fel ändå. 

Men eftersom det inte är lag på idmärkning av katt så är det omöjligt att veta hur många katter det egentligen finns. Men överallt jag läst så har det varit siffror kring 1 miljon katter. Om det stämmer eller ej vet jag inte? Men stämmer det så kan det knappast vara konstigt om det dör kring 10 miljoner fåglar pga katterna.

[Anunnaki]
0

Det fanns säkerligen minst lika många hemlösa katter för hundra år sedan som nu för inte enda katt var kastrerad så alla som drev iväg hemifrån kunde föröka sig.

Någonstans har jag sett att det idag finns cirka 1,6 milj katter i Sverige. Av dessa katter är en icke försumbar del innekatter helt och hållet. Låt oss anta att 1 milj katter har möjlighet att jaga. Det synes mig rimligt att anta att varje jagande katt tar tio fåglar per år, dvs sammanlagt 10 milj per år.

Sistlidna vinter var mycket bra för alla smågnagare för de hade ett skyddande snötäcke att leva under och komma undan kylan och det märks för landsbygden är översvämmad av sork och möss. Man behöver inte köra långt för att se sorkar springa över vägen. På en närbelägen ö verkade det ha blivit överskott på sork för längs stranden till sjön hade några som jag känner hittat sju döda sorkar i vattnet en bit från land.

Katter gör nog nytta genom att hålla rent från möss och sorkar runt våra villor. Trots alla mina katter har jag varje vinter möss som inneboende i trossbotten.

Silvestris
0

Nej, det fanns knappast lika många hemlösa katter för 100 år sedan som det gör nu. Det råder helt annorlunda förhållanden nu än då och katter hålls på ett annat sätt. På ca 10 år har antalet katter ökat från 1,2 miljoner till 1,6 miljoner. Alltså med 400 000 katter. Det som sagt bara de senaste 10 åren.

Tidigare tjänade katten mer som ett arbetsdjur och fanns huvudsakligen på landet och de fick klara sig mer på egen hand. Inga veterinärer som vaccinerade eller lappade ihop dem (inte i någon större grad eftersom de första veterinärerna främst arbetade med boskap) när de skadade sig. Så visst fanns det många katter även då men dödligheten var högre. Om låter bli att vaccinera utekatter kommer kattpopulationen antagligen regleras "naturligt" genom tex. kattpestepidemier men det är knappast något vi önskar våra katter.

Om antalet katter i Sverige fortsätter öka är det skitviktigt att vi tar hänsyn till hur de påverkar ekosystemet. Bättre att tänka efter före. Vi har en hel del hotade eller sårbara småfågelarter, tom. gnagare  (och som sagt, reptiler) och dessutom kan en förändrad fauna i ett område påverka floran så även hotade växtarter måste tas i beaktan.

Saga85
0

Vad är det för småfågelarter som misstänks vara hotat (till viss del) pga katter? Jag kollade på en lista över hotade arter, och utan att vara alltför insatt i fåglar tycker jag att dessa hotade arter inte är sådana som är typiska kattoffer. Kommer nog kolla upp dem lite ytterligare, men vid en första anblick tror jag mer på att dessa är hotade av att deras naturliga miljöer minskat/förorenats/förstörts.

De vanligaste fåglarna som faller offer för våra tamkatter är väl snarare småfåglar som klarat av sig att anpassa sig till våra modernare miljöer. Fast det är ju mest min högst personliga erfarenhet. De fåglar jag sett katterna jaga/komma med har varit mest blåmesar, gråsparvar och liknande små, vanliga fåglar. Aldrig att jag sett dem med t.ex. hackspettar eller skogsduvor (sistnämnda som är sårbar, men finns gott om i vårt område).

[Anunnaki]
0

# 30 Intressant lista fast man kan ju undra hur tillförlitlig den är eftersom samma fågelart förekommer på flera ställen. Håller med dig om att det övervägande flertalet fågelarter på listan inte fångas av katter.

# 29 Jag tror inte dödligheten var större hos hemlösa katter för 100 år sedan än nu pga av smittsamma sjukdomar. Men vare sig du och jag vet, vi bara tror. En sak vet vi iaf: Ingen kastrerade katter för 100 år sedan. För 60 år sedan kastrerade nog en del sina hankatter men inte honkatter.

Det är nog osannolikt att det blir så mycket fler familjekatter här i landet än vad det är nu för marknaden är minst sagt mättad.

majvi
0

De hemlösa katterna tar inte särskilt mycket fåglar.Det är inte lätt att fånga en fågel, det går åt för mycket energi och det går ofta åt många försök innan man lyckas.De hemlösa katterna som jagar för att få något att äta har inte den energin.

"Genom att sätta fynden i relation till antalet fåglar som har ringmärkts, kan vi bilda oss en uppfattning om hur utsatta olika arter är. Denna undersökning bygger på ett tusen fynd under åren 1972-96 av 85 olika arter av kattrivna, ringmärkta fåglar.

TIO-i-topp bland kattens favoriter (antal insända ringar per 10 000 märkta individer)

1. sidensvans 15

2. stenknäck 12

3. ringduva* 12

4. koltrast 11

5. nötkråka* 11

6. turkduva 11

7. steglits* 9

8. strandskata* 8

9. skata* 8

10. björktrast 8

* Osäkra siffror, eftersom endast 5 eller färre kattrivna återfynd har inrapporterats.

Inte en enda kråka finns angiven som kattoffer, men däremot två kajor. Bland de arter som sällan rapporteras som kattrivna, med 0,5 fall per 10 000 märkta individer eller lägre, finns kärrsnäppa,sävsångare, sävsparv, gransångare, lövsångare och backsvala."

Roland Staav, ornitolog och arbetar på ringmärkningscentralen vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm

Every reputable study to date has shown that claims of cat predation affecting bird and wildlife populations are wholly overstated, and that the true causes of population declines are factors such as habitat loss, pollution, pesticides, and drought. Cats are also widely recognized to have low success at bird predation. Studies have shown that the bulk of a feral cat's diet consists of garbage, insects, plants,and other scavengematerial. Unless we are going to conclude that studies on four continents are all wrong, feral cats should not be unfairly implicated in any perceived decimation of wildlifepopulations.

Tompkins County SPCA

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Anunnaki]
0

En lite märklig lista

1. sidensvans - passerar på hösten

2. stenknäck - finns endast undantagsvis i Sverige på vintern och ganska ovanlig öht.

3. ringduva - har aldrig sett en katt ta en duva

4. koltrast - händer att katter tar trastar men sällan för de vill inte äta dem

5. nötkråka - mycket ovanlig fågel i Sverige men det händer att de dyker upp

6. turkduva - finns knappast i Sverige

7. steglits - ?

8. strandskata - finns iaf inte i inlandet

9. skata - jo, en del katter som är mycket duktiga jägare tar någon gång i sitt liv en skata

10. björktrast - se nr 4

"Bland de arter som sällan rapporteras som kattrivna, med 0,5 fall per 10 000 märkta individer eller lägre, finns kärrsnäppa,sävsångare, sävsparv, gransångare, lövsångare och backsvala."

Lövsångare borde vara mycket vanligt kattbyte speciellt med tanke på att de har sitt bo på marken. Kärrsnäppa och katter bor nog inte på samma ställen. Sävsångare och sävsparv bor nog inte riktigt på samma ställen som katter heller. Svalor kan katter nästan inte fånga.

Men var är talgoxe, blåmes, rödhake, sädesärla, flugsnappare? Detta är de fågelarter som mina katter brukar släpa hem.

Mainebusters
0

Hmm.. har vi hamnat på fågel i fokus? Flört

[Anunnaki]
0

Nej, men frågan är om det är katternas fel att vissa fågelarter minskar i antal och liknande.

spiritedaway
0

Katter kan ta ett stort antal fåglar. Dom kanske inte direkt hotar någon art just nu men det kan ju mycket möjligt bli aktuellt senare eller hur?

Mainebusters
0

#35  Jodå, det förstår jag mycket väl. Men jag tyckte det blev så mycket fågelsnack därav min humor som tydligen inte alla uppskattar..Cool

majvi
0

Mörkertal vid fågelbordet

Det är t ex troligt att ovanliga arter överrapporteras. Att en katt har tagit en strandskata händer så sällan att det är mer sannolikt att en sådan ring sänds in än om ytterligare en gråsparv faller offer för katten. Det verkar också vara så att våra vanligaste fågelbordsfåglar är underrepresenterade i statistiken. Arter som talgoxe, grönfink och domherre fångas troligen i förhållandevis hög grad av katter, men de hamnar alla tre strax utanför topplistan med 6-7 återfynd per 10 000 märkta individer. Den snabbare fågelbordsfågeln blåmes har 2 återfynd per 10 000. Min teori är att fågelbordsinnehavarna är en smula skamsna över att deras fågelbord lockat djuren i en dödsfälla. Så antingen låter man bli att sända in ringen till oss på Ringmärkningscentralen eller så anger man inte att fågeln blev riven av  en katt.

Av Roland Staav, ornitolog och arbetar på ringmärkningscentralen vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Stenknäck har jag sett vid mitt fågelbord och förmodligen finns dom vid fler fågelbord, sidensvans äter rönnbär, blir de inte lite lulliga av det och därmed ett lätt byte för katten, några av de anfra fåglarna kanske håller till mycket på marken

[Anunnaki]
0

De flesta fåglar som tas av katter blir det kanske inte ens en ring kvar av om nu någon männika ens har en aning om att det varit fågel till mellanmål.

Håller med om resonemanget i # 38 till stor del.

Silvestris
0

Ska ärligt talat säga att jag inte känner till den svenska kastrerinshistorien men för 100 år sedan kastrerade man definivt katter i USA. Att dödligheten var högre än den är idag bör vara svårt att ifrågasätta. Bättre vård leder till lägre dödlighet.

ala02
0

Min katt hat tagit minst 7 skator, till min grannes förtjusning eftersom de plågade honom så fort de var ute. Har också hittat två måsar och en kråka i vinbärsbusken, där gömmer han dem. Har inte sett några mindre fåglar efter honom, men de är det ont om här. Katten är lite drygt 4 år nu.

[Anunnaki]
0

# 40 Det är väl bara i NC som det fanns hur många okastrerade katter som helst på 1970-talet. T ex hade mina grannar 17 katter en höst för det hade blivit så mycket kattungar.

Sehvrin
0

#33 Jag tycker att din analys av fågelarternas ovanlighet inte riktigt stämmer…

Stenknäcken är vanlig, men rätt svår att få syn på. Varken nötkråka eller turkduva är särskilt ovanliga de heller, bara ovanliga att se. (Möjligt att du tänker på turturduva?).

När det gäller om anledningen till varför katterna tar fåglar så spelar det ingen större roll om man ser till konsekvensen: Fågeln dör.

Däremot känns det lite konstigt att vissa av våra vanligare fåglar inte finns med: De som brukar vistas kring människan så som sädesärla och svartvit flugsnappare, men jag kan tänka mig att det är svårt att hitta ringar från fåglar som blivit uppätna/tagna av katter och därmed svårt att få ett resultat som speglar verkligheten.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Anunnaki]
0

# 43 Det beror på var man bor om turkduvan, stenknäcken och nötkråkan är vanliga eller ej. Nötkråkan finns bara upp till Mälardalen, turkduvan likaså plus kusten en bit längre norr ut. Stenknäcken finns söder om en linje mellan Stockholm och Göteborg. Jag bor 35 mil norr om Stockholm så dessa fåglar är sällsynta gäster.

Sehvrin
0

#44 Men undersökningen gällde väl hela landet? Då kan man inte göra ett antagande att en är ovanlig överallt om den är ovanlig hos en själv, trots att den är vanlig nån annanstans i landet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

majvi
0

Jag bor norr om Uppsala och stenknäcken har varit hos mig.