Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1607 ggr
Rafflan
0

Allergivänliga katter?

Finns det någon speciell ras/raser som klassas som allergivänliga?

Och jag antar att alla raser fäller?

[Norrbysa]
0

Hej!

Det finns många trådar om detta och slutsatsen man kan dra av dessa är att det är individuellt vilken katt man tål.

Det beror helt på VAD det är hos katter som personen är allergisk mot. Vissa tål inte katternas oljor som kommer från huden, vissa är allergiska mot deras mjäll/damm och vissa reagerar på pälsen osv osv osv.

Det är helt enkelt så att man får pröva sig fram genom att besöka uppfödare av de raser man är intresserad av. Känns det bra så kan man få låna hem en katt under en vecka för att se om allergin blossar upp.

För vissa är det så att allergin går över på 2-3 dagar och för vissa kan allergin uppstå efter 2-3 dagar eller mer. Därför är det viktigt att vara noga med att testa någon vecka innan så att man inte köer en katt och sedan står där med rinnande näsa. :-)

Och angående pälsen så finns det en katt som inte fäller och det är nakenkatten (Sphynx). Den kräver dock väldigt mycket omvårdnad eftersom huden är så utsatt.

Heidi
0

Många tål Sibiriska katter just för att dom har mycket mindre utav det proteinet som människor reagerar på. På sibiriskkatt.nu kan man hitta testhem där man får åka hem till sibiriska katter och umgås och känna efter om man reagerar.

Sibiriska katter är jättevackra. Långhåriga och söta Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Rafflan
0

#1 ja men finns fortfarande raser som klassas som allergi vänliga vilket är vanligare att allergiker tål. Och är man allergiker kan man åka till fler olika uppfödare av den rasen och hälsa på och känna efter.

Det kan även vara skillnade i allergi mot kattungar och vuxna katter.
Jag vet redan allt det där…

Tycker naken djur känns läskiga å äckliga att ta på :P

#2 älskar långhåriga, ska kolla upp din länk, tack :D

MonicaLagerquist
0

Jag tål mina La Permer bättre äv vad jag tål mina cornishar.Sen slipper man ju en massa hår överallt när man har Lá Perm eftersom att de inte fäller.

Stolt ägare till tre La permer

Rafflan
0

Lá Perm såg ganska fina ut :D

MonicaLagerquist
0

La Permen är en väldigt trevlig och vacker ras.Den kan jag vartm rekomendera.

Stolt ägare till tre La permer