Hon hatar att åka bil
I sommar ska vi åka en lång bilresa på närmare 100mil. Problemet är att kissen HATAR att åka bil. Hon jamar helt bedrövligt, liksom djupt och dovt och gällt och skrikigt om vartannat helt oavbrutet! Det längsta hon åkt hittills är en bilresa på ca 1 timme och det fick henne inte att ge med sig under den tiden, utan oavbrutet jamande.
Min fråga är nu: finns det något tips eller trix man kan använda för att lugna kattstackarn i bilen?
Jag skulle nog inte ta en katt med mig om det inte är jätteviktigt. En del katter bryr sig inte andra mår bara illa. Har en katt som bara på några kilometer hann med att både spy, kissa och bajsa.
Det finns Clomicalm (googlar på det) som många använder för åksjuka katter. Ber din vet att skriva ut det.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Hon är ju inte åksjuk, det sa jag inte. MEN hon jamar hela tiden och det är jobbigt för både henne och oss. Och att inte ta med henne? Det är ju klart vi inte tar med henne för kul skull 100mil, utan för att vi kommer att vara där över sommaren.
Kan ni inte träningsåka lite ofta nu innan så kanske hon vänjer sig lite mera.
/Maria

Jag blev rekomendenderad feliway i sprayform (att spreja i buren innan resan) men kan inte påstå att det funkade för oss. Vi gör en resa på 17 mil varje sommar och en av katterna jamar HELA vägen. Det är bara tyst korta stunder. Mellan varven stämmer de andra två in i kören… Konstigt nog brukar det alltid gå bättre på hemresan.
#3 Tyvärr hinner vi inte det innan vi åker, annars hade det ju varit något.
#4 Tack för tipset, men funkade det inte för dig så känns det onödigt att prova. Jag har också funderat på just feliway, men som sagt vill inte köpa det om jag inte vet att det funkat för någon annan. Och kan din katt jama oavbrutet i 17 mil så låter det ju inte så hoppfullt för vår kisse :/ Suck…
Någon som har erfarenhet av något som funkat?

Veterinären borde kunna skriva ut något lugnande till katten. Tror att Clomicalm som nämndes tidigare i tråden är just det.
Lycka till på resan!
Om ni regelbundet åker bil med katterna, t.ex. varje sommar så kan ni träna hela året. Har ni inte tid nu så är det så, men vet ni att ni ska iväg även nästa sommar så tycker jag att katterna kan få vänja sig under året.
#2 Hur kan du veta att katten inte jamar för att den är åksjuk? 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#6 Jag hittar bara att clomicalm används till hundar med ångest eller tvångsbeteenden, står inget om att de kan användas till katter.
#7 Ja, men det känns lite elakt att åka med henne i bilen utan att behöva det när hon blir så upprörd. Vi vet itne heller när vi kommer att åka någon längre bit nästa gång.
#8 Nä, visst hon kanske mår dåligt, men hon verkar mest upprörd. Åksjuka katter brukar ju kräkas.

Så gör min Iriz. Hon hatar att åka bil, men det har blivit bättre. Jag gjorde så här: Skaffade en större bur så att hon inte behövde sitta för ihopkrupen, satte buren på passagerarsätet med öppningen vänd mot mig så att Iriz såg att jag också åkte bil, hade en t-shirt i buren som luktade mig. När någon åker med i bilen får personen i fråga ha Iriz bur i knät med öppningen mot ett fönster så att hon ser ut. Det går med bra.

Alltså, nu förstår jag ju att ni inte har tid att övningsåka men det är det bästa tipset. När jag hade haft min katt i en vecka (han var 13 veckor då) så flyttade vi upp till Stockholm och åkte då tåg vilket tog 3,5 timmar, hans första långa resa. Han jamade mycket dom första 2 timmarna men sedan somnade han. Nu bor jag i Västerås och pendlar till min pojkvän i Stockholm nästintill varje helg och ibland åker vi hem till våra föräldrar i Småland, så Ansgar, min katt, har lärt sig att åka både tåg och bil i flera timmar utan att gnälla särskilt mycket, tror att mycket kan vara en vanesak. Så börja träna redan i höst på att ta med henne ut på så bilturer, och belöna henne när ni är klara!
Har dessutom feliway som jag tycker fungerar bra 
Det finns selar som man fäster i bältet. Vissa katter har svårt för att vara instängda i bur. 
Tack för era svar.
#10 Eftersom vi ska så långt så har vi köpt en stooor hopfällbar hundbur i tyg till henne som vi ska ha i baksätet. Tanken är då att kunna ha en toalåda i den i fall hon behöver. Den är ju därför för stor för att ha i framsätet, men hon verkar bara bli mer upprörd av att se mig, speciellt om hon får ögonkontakt då tar hon verkligen i från lungorna och vrålar.
#11 Vi får prova det till hösten då :)
#12 Tack för tipset,men nu har jag ju inskaffat en stor transportbur och vill inte riskera att "kasta" pengar i sjön genom att köpa sele då jag inte vet om den hjälper. Hon har dock inget emot att vara i buren. Hon är tyst i den tills vi kommer in i bilen, då sätter hon igång. Sedan lugnar hon sig så snart hon är ute ur bilen igen. Så det verkar vara bilen och inte buren som är jobbigt,
#12 finns det? Sådant ska vi skaffa. Våran hane är helt hysteriskt glad i att åka bil (allt utanför lägenheten är han hysteriskt glad i). Han skulle vara så lycklig över att inte sitta i bur.
Våran hona måste man ha nära sig när man åker bil. Det är inte en bra grej men just nu när vi har varit tvunga att åka sitter hon innanför min jacka i min famn. Vi har köpt en bur som vi sakta, sakta vänjer henne vid och den ska hon åka i i framtiden.
#9 Allt handlar om vana. Det är också bra om katten har tillgång till sin bur som hon får använda i bilen hela tiden. Mina katter har sina burar som sängar/kojor. De följer inte med på några längre turer, men vi har ibland med dem till mina svärföräldrar som bor en kvart härifrån med bil. Dit tycker katterna att det är roligt att åka, så det går bra att åka bil med dem eftersom de associerar det med något roligt. Man får manipulera lite… ;)
Mina föräldrar köpte också en stor hundbur i tyg när de skulle hälsa på mig (100 mil enkel tur). Det är praktiskt, för man får plats med en kattlåda i den. De hann dock träna katten innan, de gav sig ut på korta turer så att kissen hann vänja sig.
De använde sig av Feliway spray, sprayade i hemmet varje dag och i buren innan de skulle åka. Det hade väldigt bra effekt på katten. Jag har också väldigt bra resultat av Feliway spray som jag använt när jag tränat min egen katt - hon blir en helt annan katt då.
Mina föräldrar köpte ett preparat hos veterinären som heter Zylkene som de gav katten inför resan. Det gjorde att hon sov de första 4 timmarna. Och sen var hon lugn hela resan ner, och även resan tillbaka.
Ingen av mina två katter gillar att åka bil. De har var sin bur. Vi har alltid svalt i bilen och kör på så bra vägar vi kan. Problemet är att den ena katten får allt svårare att stå ut och är nu paniskt rädd, bajsar, kräks och är totalt färdig efteråt, det är synd om henne… Så till nästa semesterresa måste något göras!
Vi har testat Felliway spray utan att märka minsta skillnad. Jag ska googla på medlen Clomicalm och Zylkene.
Är det någon som har erfarenhet av DAP-halsband? Eller fungerar det bara på hundar?
Bohusläning/dalslänning