Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2299 ggr
Onslow
0

Måste man ge BARF?

Hejsan!
Jag undrar om man måste ge sin katt kött ibland, typ råa kycklingvingar o.s.v. Jag vill skaffa katt när jag flyttar hemifrån (lång kvar, menmen) och jag är vegetarian och kan inte ta i rått kött utan att spy. Kommer jag inte kunna ha katt?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

MajaBack
0

Nej, det måste man inte, men katter behöver ju kött i någon form såklart.

Jag är också vegetarian och tyckte att både BARF och blötmat kändes lite knepigt i början, men jag vande mig rätt snabbt. Sen tar jag fortfarande inte i det råa köttet med bara händer, men det behöver man ju inte, bestick och plastpåsar går fint.

Onslow
0

#1 Okej, tack för svaret! Hade ju tänkt ge katten blötmat eftersom det verkar bäst men då måste man ju ge BARF ibland.

Kan ju passa på att fråga, när jag ändå har en egen tråd här. Jag gillar långhåriga katter, är de bra för nybörjare eller tar de för mycket pälsvård om man är ovan?
Jag har spyfobi, men mest för människor. Spyr katter mycket, eller är det bara när de är sjuka eller har en hårboll?
Kan jag ta mig ann en omplacering eller två från vaxholms katthem? Bor ju i vaxholm så det vore inget problem på den biten.
Honkatt eller hankatt, vad är bäst?
Vart kan jag köpa huskatt, helst långhårig? Vill ju inte stöda (heter det så eller har jag glömt birt vad det heter?) grossister och huskattsavel, det finns ju så många hemlösa katter.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[isdrakee]
0

Jag är fuskvegan och har legat på den nivån att jag tyckte det var grymt obehagligt att bara gå i köttdisken i mataffären. Men efter att ha skaffat mig en allätande ödla så vande jag mig väldigt snabbt och har nu inga som helst problem med vare sig kött eller hela foderdjur.

Jag tror nog också du kommer att vänja dig bara du försöker. :)

Onslow
0

#3 Tack, då vet jag. (:

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[SannaSL]
0

Jag är också vegetarian. Ger inte mina katter BARF så ofta, men det händer. De får mest blötmat och torrfoder, och som sagt så vänjer man sig rätt fort :)

Vad gäller långhåriga katter så är det inga problem att skaffa sig en sån som första katt. Man behöver en kam och en borste, sen ser man till att kamma igenom pälsen regelbundet så att katten inte får tovor. Det är olika från katt till katt hur ofta man måste göra det, det märker man. Och det är inte svårt, det brukar uppskattas av de flesta katter och blir lite av en mysstund :)

Katter spryr inte särskilt mycket alls. Det är om de är sjuka eller har hårbollar, och ibland om de äter alldeles för snabbt och mycket, vilket de gör ibland när de är små. Tror att du vänjer dig vid det, det händer inte så ofta och när det väl händer så är det för det mesta inga mängder, så det är inget att oroa sig över.

Är väl jättebra att ta sig an en omplaceringskatt eller köpa på katthem? De brukar ha långhåriga katter också då och då. Titta på katthemmens hemsidor och boka en tid och hälsa på, så kan du titta lite på katterna där och prata med de som jobbar. Och låna gärna en bra kattbok på biblioteket, så kan du läsa på om vilken mat som är bäst, pälsvård, beteende m.m.

Onslow
0

#5 Tack för svaren. (:
Jag vill ju bara inte ta mig an en skygg och svår katt som första katt liksom. Mest det jag tänker på.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mainebusters
0

#2  Om du ger blötmat så måste du ju inte barfa.. Jag gör aldrig det. Här vankas det enbart torrfoder och blötmat.

Onslow
0

#7 Jaha, tyckte att jag läste på en foderartikel här att man var tvungen till det.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Mainebusters
0

#8  Ok. Glad

[Anunnaki]
0

Jag är vegan och jag ger mina katter i princip bara rått kött. Rått kött är avsevärt trevligare att hantera än blötmat. Lukten av blötmat är hemsk tycker jag medan kött inte luktar alls. Torrmat ger jag mina katter bara som reserv. I sommar har det blivit en del torrmat för de har varit ute på jakt så mycket att de ätit bara lite hemma hos mig.

Visst spyr katter då och då. Är man kräsmagad är det ju lika illa att ta reda på det även om det bara är ibland.

Bra av dig att tänka på att det inte bara är gulligt med katt innan du har skaffat en. Men man vänjer sig med de ogulliga sakerna bara man vill. Hur många är det inte som när de är unga tycker att det verkar uräckligt att byta blöjor på en bebis men när de får barn går det hur bra som helst.

Onslow
0

#10 Tack för svaret!
Ja, visst vet jag att det inte är bara gulligt med katt. Det är ju mycket mer än folk tror. Har hört folk som sagt att "det är bara att ställa fram mat och skaffa en kattlucka så kan du ha katt". Så är det ju inte. Jag kommer ju självklart inte skaffa katt om jag inte kan erbjuda bästa möjliga hem i framtiden.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr