Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3326 ggr
sofie83
0

Sitter å lipar...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7513339.ab

Jag har tappat tron om mänskligheten..Fy vilka onda vidriga typer det finns…Inte heller kommer dom bli straffade för vad dom gjort katten. Gråter

paow
0

Jag börjar fundera varför pojkar oftas är inblandad i sånt här - sjukt är det iallafall ..

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

blondifire
0

fundera mer på varför folk envisas med att släppa ut sina katter….. Rynkar på näsan

S*Winsnes Wilda

katterna
0

Blir så ledsen över sånt här. Hur är barnen uppfostrade egentligen. hur kan man döda ett helt oskyldigt djur som inte gjort dem något. Vad har dem människorna i huvudet egentligen. Nä fy för sånt här. Stackars katt och familjen. Ens djur är ens familjemedlem, att inte vissa folk kan fatta det, och hur underbara djur är och låta dem va!

Mainebusters
0

#2  Ja, eller hur?

#3  Tyvärr kan man inte alltid skylla på föräldrarna. Ungar gör som de vill ialla fall.. Men hemskt är det.

katterna
0

Jo jag vet. Men dem måste ha någon störning pojkarna och alla som kan döda ett familjedjur. För ingen normal människa kan göra något sånt. Och vi förstår inte hur man kan göra något sånt hemskt. Tänk om det själv skulle hända ens katter. Nu går jag bara ut med mina i koppel men där kan ändå stå någon jävel och skjuta från deras balkong och träffa ens katt. Nej fy så hemskt. Vet inte vad jag skulle gjort, vill inte ens tänka det . Men hoppas katten mår bättre nu på andra sidan och att pojkarna får ett ordentligt straff och psykisk utredning.

katterna
0

Jo jag vet. Men dem måste ha någon störning pojkarna och alla som kan döda ett familjedjur. För ingen normal människa kan göra något sånt. Och vi förstår inte hur man kan göra något sånt hemskt. Tänk om det själv skulle hända ens katter. Nu går jag bara ut med mina i koppel men där kan ändå stå någon jävel och skjuta från deras balkong och träffa ens katt. Nej fy så hemskt. Vet inte vad jag skulle gjort, vill inte ens tänka det . Men hoppas katten mår bättre nu på andra sidan och att pojkarna får ett ordentligt straff och psykisk utredning.

katterna
0

Oj skickades två gånger :/

MichaelE
0

Så fort någon gör något ohumant så är det psykisk störning? Hur ser ni på saken, kan ni inte förstå att dessa två är helt friska killar som för skojs skull tycker att det är skitkul att döda katter.

Jag tycker själv att detta är hemskt att man inte ska kunna låta sin katt få vara ute i det fria utan att någon ska ha ihjäl den. Detta gäller inte bara katter utan även kaniner i utebur. Personligen vill jag ta bössan och trycka upp den nånstans på dessa pojkar.

Man undrar idag var världen tar vägen, vad hände egentligen, varför hamnar dessa barn så snett och gör sådana hemska saker. Det finns två anledningar, föräldrar som bryr sig mer om sig själva och sin karriär än barnen och familjen i sig. Samt dåligt umgänge, att man väljer folk efter grupptryck är inte modigt - det är fegt.

Jag hoppas att denna arma katt hamnar i himlen och när killarnas tid är över att dem hamnar på en varmare plats.

NaimaG
0

#8 Håller med. Behöver inte alls vara en psykisk störning. Det är oftast när alla börjar säga innan något är fastställt "det ligger en psykisk störning bakom det hela" som alla med en psykisk störning dras över en kamm och automatiskt klassas som "killer machines", om man tycker det skall vara så, ja då är jag väll en av dessa "killer machines". Fasst du vet ju grannarna här de ser ju mig redan som en.Tungan uteFlörtFoten i munnen

Vad gäller artikeln så blir man väll en "killer machine" bara av att läsa den, gentemot pojkarna då. Jag önskar ingen vid livet men jag önskar pojkarna lärdom och folkvätt.

Mainebusters
0

#8  Precis. Cool

katterna
0

Jag menar bara att man kan inte vara fullt frisk om man dödar ett djur eller människor. Där måste ju ligga något bakom det från början . Oavsett om det är pågrund av sin barndom eller störning. Men något står ju inte rätt till om man dödar något för skojs skull. Och dem har ju verkligen tappat fästet till verkligheten.. Men jag hoppas dem inser sen vad dem verkligen gjort och åstadkommit allt lidande för katten och familjen..

Signe-Jonna
0

I alla fall kan man konstatera att detta är en, av många, anledningar till varför man ska hålla sina katter som innekatter.

paow
0

Varför skulle just denna vara en anledning? det finns massa hemskheter som händer utekatter, men den här hade väll ändå inget med utekatter och göra - familjen satt ute på balkongen och katten vilade bredvid på en bänk, vart framstår det att den är utekatt?

Signe-Jonna
0

#13 Jag skrev att detta är en av många anledningar till varför katter ska vara innekatter. Om folk kan göra såhär när familjen är i närheten, vad tror du då folk kan göra med katter när ingen ser på? Det är lätt att sticka huvudet i sanden och låtsas som att djurplågare inte skulle vara ett av alla hot utomhus.

paow
0

#14 okejokej, tänkte inte att du menade så ,just att du skrev "detta är en av många anledningar.."

spiritedaway
0

Hemskt. Blir så ledsen när jag hör om sånt här.

#13 Kanske delen där det står att katten låg på en bänk ute på gården?

Men det känns som att det här lika gärna kunde ha hänt om han varit ute på balkongen :/

blondifire
0

står klart och tydligt att katten låg på en bänk utanför på gården!! ursäktar såklart inte deras beteende men varför släppa ut sina djur? har inte ägaren nåt ansvar alls?!!

S*Winsnes Wilda

paow
0

Även om man släpper ut sin katt betyder det inte att man inte tar ansvar. de kunde ju lika gärna ha varit ute med katten i koppel - pojkarna kunde ha sköte katten ändå, vad vet man?

Vad vissa anser är bra för katten anser andra vara dåligt, så är det bara & kommer alltid vara - alla kan inte komma överens.

MichaelE
0

Jag tycker det inte handlar om att man ska tvinga ens katter att vara innekatter. Det handlar mer om att uppfostra barn till bättre. Något fel är det hos killarnas omgivning, umgänget, föräldrarna, något är helt fel. Ska vi tvinga katterna att vara inne för att sådana här sker ska ske? Dem kommer bara ge sig på något nytt istället. Det rätta är att barn inte hamnar så här snett.

spiritedaway
0

#19 nej men man kan ge kontrollerad utevistelse. Att låta katten gå ute helt själv är inte enda möjligheten.

Klart något är fel. Men det är väl inte alltid det är i uppfostran det brister heller.

Det kommer alltid finnas dom som hatar katter t.ex.  Det tror jag aldrig vi kommer att komma ifrån.

Mainebusters
0

Tydligen så händer det saker fastän man har katterna under uppsikt. Om jag bodde i ett bostadsområde med många hyreshus, gårdar som är fyllda av människor i alla åldrar, då skulle jag inte ta ut katten. Det finns folk som är kapabla till vad som helst. Barn kan komma och skrämma katten, folk som cyklar förbi och sladdar eller tjoar, skrämsel igen.

Nej, om jag skulle ha katten utomhus i koppel så skulle det vara i ett lugnt område, där det inte springer runt en massa folk. Nu bor jag i ett villaområde, en liten återvändsgata. Jag går inte med katterna på gatorna ändå, utan vi håller till på tomten. Som längst har vi varit på en fotbollsplan 50 meter hemifrån. Där har de fått springa efter bollar och andra leksaker.

#19  Jag anser att man inte alltid kan skylla på uppfostran. Tvärtom så är det oftast de barn som har "rätt" uppfostran som hittar på bus i ren tristess. De vet vad som är rätt och fel, men det är ju kul! Och ibland så fattar de nog inte heller vilken skada de kan åsamka. Men att skylla på uppfostran, nej, det köper jag inte.

Jag vet många ungar som hittar på värre bus, och de har baske mig inte fått den uppfostran, så att skylla på föräldrarna är löjligt. Sedan finns det naturligtvis de ungar som har jobbigt hemma, kanske missbruk och sånt. Men något som man hör i dagens läge är att var och varannan unge har ADHD eller liknande. Det är otroligt vanligt idag!

Delfinen
0

Att uppmana om att inte släppa ut sin katt för att sånt här skall slippa hända blir mer för mig att låta folk som gör sånt här slippa ta ansvar och ta itu med sina problem.

Det finns folk som har gått in i hagar och skurit sönder hästar, finns folk som ger sig på hundar i hundgårdar, finns folk som har skjutit med luftgevär på barn. Skall vi då sluta släppa ut hästar på grönbete? sluta ha hundar i hundgårdar? sluta ha katter i rastgårdar eller på koppelpromenad? Sluta släppa ut våra barn?

Nej jag tror inte att vägra utevistelse för att bli av med den här typen av problem. Lösningen är mer att lära folk en del om folkvett och att respektera liv. Går inte alltid att skylla varken på uppfostran, psykiska sjukdomar, ADHD etc.

Signe-Jonna
0

#22 Att inte släppa ut sin katt lös och vind för våg är faktiskt för att skydda katten. Ingenstans har någon påstått att DET skulle lösa problemet med ungdomar som skjuter ihjäl katter. Hur ska du lära alla folkvett? Hur ska det gå till?

Det står att det var 17-åringar som sköt ihjäl katten. Vid 17 års ålder är man inte någon småunge som inte begriper vad man gör! Jag tycker man sopar problemet under mattan när man hävdar att det inte finns någonting att "skylla på", varken uppfostran, ADHD eller psykiska sjukdomar. Någonting är ju fel när man dödar på detta vis! Men om man inte får "skylla" på någonting så hittar man ju aldrig orsaken till varför det blev som det blev och fler djur kan bli offer.

Eftersom jag håller på med avel av katt så brukar jag i bland undra hur det gått med aveln på människan. En katts temperament avgörs av dess släktingar och vilka katter som finns i stamtavlan. Men när det gäller människor så verkar man helt bortse från sånt. Skulle någon av katterna som var tänkt till avel visa sig vara aggressiv skulle den inte få en enda avkomma, men när det gäller människor ser det helt annorlunda ut.

blondifire
0

#22, du kan ju inte mena att det går att ens jämföras med hästar i hage m.mFörvånad!! dom har du ju under kontrollerade former dvs hagen. en katt som man släpper ut ving för våg, ja det ÄR så, har du ingen koll på. gör det med hundar,hästar osv sen kan vi börja jämföra!! det är lika naturligt som en del hävdar att det är att släppa ut katter. det är husdjur som klarar sig ute i det fria ungefär lika bra som en 2-åring!!! Men OM du har hästen i hage,hunden eller katten i rastgård, DÅ kan man börja diskutera människor som trots detta skadar dom!!!!

S*Winsnes Wilda

Delfinen
0

#23…Det går inte att lära ALLA folkvett det är sant. Men det går inte att lära ALLA  att inte dumpa sina katter….att inte  begå misshandel, stölder etc eller något annat brott heller. Men för varje individ man kan ändra synsätt på så är det en seger för alla inblandade parter.

Jag har aldrig sagt att det skulle handla om småungar som inget begriper. Jag skrev folk och där ingår alla åldersgrupper.

Även en katt som är ute under årdnade former som sele eller rastgård kan råka ut för sånt här också. En skjutglad person struntar fullkomligt i om katten är ute själv eller i sele med matte/husse.

Jag tycker inte att man sopar problem under mattan för att man inte skyller på uppfostran, ADHD eller psykiska sjudomar. Tvärtom. Tycker att det är att skylla på sånna faktorer som är att sopa problemen under mattan. Många gånger har det med sjukdommar och hemmiljö/uppfostran att göra….men inte ALLTID. Skall man alltid skylla på det så blir risken att mentaliteten blir * stackars människa* * förståligt med tanke på hans bakgrund/sjukdom*

När det gäller luftgevär som avfyras så är det många gånger så att ungdommarna inte vet och inte förstår vilken skada en kula från ett sånt vapen verkligen kan åstakomma. Har pratat med många ungdomar genom åren och har märkt att dom tror inte att det verkligen kan göra en sådan skada som det faktiskt kan göra. Det är inget försvar för handlingen men kan vara en förklaring. Och något som kan ingå när det kommer till att lära folk oavsett ålder folkvett när det behövs.

Hur JAG skall lära alla folkvett? När blev detta mitt egna ansvar? Har inte alla ett gemensamt ansvar? Bara för att man inte direkt på rak arm vet hur man skall lära folk, inte kan lära ALLA så skall man lägga på locket och fullkomligt strunta i det? Skall man då göra detsamma med alla människor som dumpar sina katter eller kastrerar sina utekatter? Man kan inte ändra inställning och information funkar inte på alla. Skall man då sätta på skygglappar för att man inte kan ändra ALLAS inställning?

spiritedaway
0

#25 Men det finns mycket mindre risker genom att ha koll på katten och inte släppa ut den själv.

MichaelE
0

När det kommer till luftgevär så är det 18 års gräns på dem och här har föräldrar som äger vapnet eller köpt vapnet till killarna inte tagit ansvar för dessa vapen. Vapen som dessa (gäller alla vapen) ska utövas under uppsikt av en vuxen och ska enbart skjutas på skjutbana, ölburkar eller skyttetavlor. Någonstans i detta är det minst en vuxen som inte har tagit ansvar för vapnena.

Någonstans har det gått fel och vad ska man skylla på om det inte är så att dessa har kommit snett eller att föräldrar inte ger tillräckligt med tid med dessa barn?

ADHD är inte mördarmaskin och jag tycker att det är dåligt att ni nämner det hela tiden bara för att media gärna ritar upp psykiskt sjuka som hemska människor. ADHD står för att man har problem med koncentrationen elelr har för mycket energi i kroppen. Det har ingen knytning till våldshandlingar som schizofreni kan leda till.

Mainebusters
0

#27  Vem säger att de som har ADHD är mördarmaskiner? Det lät verkligen hemskt.. men jag vet många som har det och de kan vara ganska oroliga och rastlösa. Det behöver inte vara så att de hittar på bus med djur, men nog kan en del hitta på otyg.

Man kan inte skylla på föräldrar hela tiden. Ungar har eget att tänka med. En del tycker helt enkelt att det är kul att plåga djur, de saknar empati.

Jag har sett ADHD ungdomar som begår våldshandlingar. Men därmed inte sagt att dessa ungdomar som gjort detta har det.

Delfinen
0

#24 Menar du att det är mer okay att skjuta på en katt bara för att den är ute själv än vad det skulle vara om den är i rastgård? Att om matte/husse släpper ut den så får man skylla sig själv?

Jag har innekatt skulle aldrig som jag bor släppa ut den varken själv eller under uppsikt. Har inte tillgång till rastgård, har en stor väg utanför och sele är något som jag personligen inte gillar.

Varför går det inte att gämföra med hästar i en hage? För att dom har ett staket runt sig? Många går på sommarbete en bra bit från stallet och någon tittar till dom på morgonen och på kvällen för utfodring och vatten. Därimellan har dom ingen tillsyn. Eller kallas ett staket runt för tillsyn?

MichaelE
0

#28 Visst finns det dem med mentalt funktionshinder som har utfört våldshandlingar men det är sällan mot djur, utan mot andra människor. Vad det gäller mördarmaskiner så är det den bild media gärna vill ge - mentalt funktionshindrade människor är farliga. De enda mentala funktionshinder som kan verkligen göra skada är just dem som har schizofreni. Att ha med ADHD i ämnet tycker jag är illa då det finns många som har det här och en del kan ta illa upp.

Visst ungar har egen vilja osv men vem är det som uppfostrar dem till vad som är rätt och vad som är fel? Föräldrarna. Det är de vuxna som i slutändan bär ansvaret. När vuxna inte stöttar barnen eller något annat så söker barnen sig bort från dem för att hävda sig mot dem. Då blir det resultat som detta, man gör något otroligt dumt. Bryter sig in i ett hus och stoppar deras kanin i micron eller skjuter ihjäl en katt.

Om vuxna ifrånsäger sig ansvaret för sina barn, vad blir det då med deras barn? 80 och 90 talister får nästan allt på silverfat, vi är bortskämda och många gånger vet inte vi vad som är rätt eller fel. Detta ligger i uppfostran, inte bara från föräldrarna utan samhället i sig.

Signe-Jonna
0

Alltså benämningen ADHD är ju lite av ett mode-uttryck just nu. Så fort ett barn verkar ha någon typ av problem, vad det än månde vara, så börjar lekmannen tänka på ADHD. Det finns andra diagnoser som innebär större risk för att skada andra, t.ex. störningar där empatiförmågan är svag eller noll. Sådana personlighetsstörningar är säkerligen mer allvarliga och farligare för omgivningen än att lida av ADHD, men de störningarna nämns aldrig i sådana här sammanhang för då börjar väl folk gapa om att det är förtal. Men att slänga bokstavskombination omkring sig i dessa sammanhang går tydligen bra! Jag tror att det är lite OT nu eller?

Mainebusters
0

#30  Att skylla på föräldrarna, det kan många ta illa upp av med. Det finns de som har kriminella barn, och att få det kastat i ansiktet att det är deras fel är inte heller snällt? Det finns nog en hel del föräldrar som mår dåligt av att deras barn inte sköter sig..

Jag säger att det är struntprat. Jag vet en som är kriminell, och dennes föräldrar har baske mig inte uppfostrat denne till att bli det..

Men visst, är de under 18år så blir föräldrarna ansvariga.

Och nu avslutar jag min del i denna diskussion. Olika åsikter får man ha.

Delfinen
0

#30 Jag kan inte hålla med dig om att det alltid skulle vara föräldrarnas fel vad barnen gör. Finns ungdommar som har fått en underbar uppfostran, där föräldrar alltid funnits, där dom har fått lära sig vad som är rätt och fel men som ändå gör en massa dumheter. Finns så otroligt mycket mer som kan spela in. Kompistryck, skola, egen personlighet etc.

Risken är betydligt större om en person haft en stökig barndom men det är faktiskt inte alltid så. Och att skylla på " taskig barndom dåliga leksaker " gör att man mer försvarar den som gör dumheter och sätter en offeroll över dennes huvud.

Att säga att ADHA skulle vara lika med mördarmaskin visar bara på dålig kunskap om saken. Vet flera som har ADHD men ingen av dom har jag aldrig sett varit elak varken mot mindre barn eller djur.

MichaelE
0

Jag har kunskap om ADHD, men jag tycker det är fel bara att nämna det att det skulle vara anledningen till att detta kattmord har skett. Så som jag uppfattar era senaste inlägg mot mig så menar ni på att deras barn föddes kriminella?

Allt har inte med uppfostran att göra, utan att stötta barnet. Stöttar man inte sina barn och ger den kärlek de behöver (även om dem envisas med att inte ta emot den) så kan man rädda barnen från att hamna såhär snett. Fortfarande så är det de vuxnas ansvar att de unga inte begår brott.

NaimaG
0

Till samtliga: Jag har tre diagnoser varav ena är just ADHD och jag kan skriva upp på att MichaelE har kunskap om flertalet diagnoser därebland ADHD då han är min man.

Delfinen
0

#34 Håller helt med dig om att det är fel att skylla detta kattmord på ADHD. Kan inte se något samanhang mellan ADHD och kattmordet.

Menar du på fullt allvar att dom ungdomar eller vuxna som begår brott alltid beror på att dom inte har fått stöd eller kärlek i sin uppväxt? Tror det är lite för " enkel " förklaring. Visst är stöd och kärlek enormt viktigt men tyvärr så räcker inte det alltid.

MichaelE
0

#36 det är därför det är så enkelt, det är för enkelt att vi ska förstå, att vi i sista stund när man väl har upptäckt hur det ligger till, vad man kunde ha gjort så inser man hur enkelt det var.

Mona22
0

Jag fick aldrig uppskattning när jag var liten, men jag har aldrig och skulle aldrig döda ett djur med flit (förutom myggor). Jag tror mer det beror på umgänget och allt våld och våldspel. Det är väl kul att se vad som händer??
Man kan fostra en unge till att vara världens trevligaste men kompisarna kan förstöra det.

Tycker det är hemskt att de gjorde detta mot katten men vi kan aldrig riktigt veta vad som låg bakom och det behöver man kanske inte spekulera i. Jag känner också människor med adhd och det betyder inte att de är elaka eller dumma i huvet på något sätt.

NaimaG
0

#38 Det kan också vara en kombination av båda min ena bror är ett exempel på det.

blondifire
0

och hur kom denna tråden till att handla om ADHD??!! det dummaste jag läst, många med den diagnosen har väldigt bra hand med djur.. varför spekulera i barnen??

ja jag tycker kattägaren har ett eget ansvar när man väljer att släppa ut sin katt och inte blint lita på det goda i folk… tyvärr ser verkligheten ut så…

S*Winsnes Wilda

MichaelE
0

#40 bra fråga, vi hamnade där men det är hur barnen slutade som kattmördare som är frågan.

Däremot om att låsa in katterna inne-resonemang håller inte riktigt. Att en katt blir överkörd må vara hänt och barn som jagar den, men om katten trivs där den bor så kommer den ju hem. Men att låsa in katten pga att någon kan ju misshandla den, skjuta den är som om att låsa in barnen redan klockan sju för det finns våldtäcktsmän, mördare och kidnappare därute. Kanske lite väl extrem jämförelse.

Men man släpper ut sin katt för att den ska vara fri, inte för att den ska bli mördad. Jag tror inte att man kan tvinga på kattägare sådant att "bara så du vet, det kan hända att din katt blir mördad där ute så släpp inte ut den".

blondifire
0

Men va??!! vaddå fri? så vi som väljer att hålla våra katter inne har typ fängslade katter? vem släpper ut sina hundar utan tillsyn? har inte dom rätt till att vara "fria"? eller en 2-åring? släpp ut dom oxå,hittar säkert oxå hem ..

många tror inte ett luftgevär dödar, en del är väl medvetna om det..

S*Winsnes Wilda

Signe-Jonna
0

#41 Du är nog ute och cyklar lite nu. Katter är djur av kött och blod och inte några övernaturliga väsen! Varför ska inte hundar få springa lösa utomhus då? Jag är övertygad om att hundar klarar sig bättre att springa lösa omkring än vad katter gör, inte minst för att de ofta är större än en katt m.m. Det är en uråldrig myt att katter måste springa lösa utomhus, det är som en vandringssägen. Av mina katter här hemma är det bara en av dem som tycker om att gå ut ( i sele givetvis). Alla de andra ratar utelivet och vill bara gå in igen och sitta i sitt fönster och titta ut, ompysslade och säkra.

MichaelE
0

#42 jag sade aldrig något om att dem lever i ett fängelse, jag skriver bara att jag håller inte med om ditt resonemang fundera mer på varför folk envisas med att släppa ut sina katter…..

Däremot har jag inte nämnt hundar eller 2 åringar. Hundar klarar sig inte utan sin mästare men glöm i inte bort att vi är katternas betjänter.

Det där med luftgevär är ett ansvar som ligger hos de vuxna att lära unga att de kan ställa till stor skada till och med döda eller göra någon annan blind. Så hur vi än vänder på det hela slutar det med de vuxnas ansvar utav de unga.

Hawknestgrove
0

Mycket stort fel ligger i de slappa lagarna om luftgevär. du behöver bara vara 18 år för att köpa ett och många föräldrar köper gladeligen till sina ungar.

I anslutning till detta, kan jag inte låta bli att tänka på 12-åriingen som sköt ihjäl sin farmor.  Pappan var en hängiven jägare. Ok, MEn har han då inte lärt sonen  att när det gäller jakt, så är det mycket, mycket etik  också? OCh inte  tjyvlånar man faderns gevär för att skjuta fåglar? Likaså där , så önskar jag både pojken och hans far samvetskval och dåliga drömmar i resten av deras liv. Faktiskt mest för småfåglarnans skull.. För det var nog inet första gången han sköt småfåglar…. Förlåt, OT. MEn det visar den felaktiga attityden hos föräldrar. En låtgåmentalitet, som inte liknar något….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

spiritedaway
0

#45 Det där låter hemskt. Du tror inte pojken mår otroligt dåligt när han råkat döda sin farmor? Tror du han kommer röra geväret någonsin igen?

Och du tänker på småfåglarna och tycker pappan och sonen ska ha dåligt samvete och mardrömmar resten av sina liv.

En tragisk olycka. Och dom lär inte må bra direkt.

Hawknestgrove
0

Det är vad jag anser att de förtjänar.

Nummer ett. Varför tjyvlånar man geväret? Då har man inte lärt sig att man låter bli saker som är bakom lås och bom.

nummer två. Vad är det för pappa, som lär sin son att skjuta på småfåglar? Säkert en sån som i nästa steg lär sin unge att skjuta på katter.OCh dessutom i en tid, då det är ABSOLUT förbjudet att skjuta på något alls!!!!Skadedjur kanske undantaget.

nummer tre. han hade inte ens rätt till i rätt tid och med pappan rätt att skjuta med det geväret. jägarexamen och 18 år. det borde hans skruttpappa veta. och jag står fast vid min önskan där.

MichaelE
0

#47 i detta fall blir det:

1. Hur kom pojkarna på att skjuta ihjäl en katt
  2. Hur fick de tag på gevären
  3. Varför hade inte den som ägde gevären låst in dem
  4. Varför hade inte den som äger gevären ammunitionen på en separat plats (antagande då pojkarna hade ammo)
Signe-Jonna
0

#46 Jag känner inte till fallet med farmodern som blev skjuten av sitt barnbarn, men i den situationen så är jag benägen att tycka mer synd om farmodern än pojken. Och hur kan du veta att pojken som gjorde det mår dåligt av det efteråt?

Hawknestgrove
0

förlåt, det är OT av mig att ta upp det. MEn kan inte låta bli, då det antagligen är samma sorts folk, alltså helt "normala" folk, som inte har någon sorts störning i båda fallen.

Mainebusters
0

Jag tycker den här tråden har spårat ut fullständigt.. finns det inte någon medarbetare/sajtvärd som kan styra upp den?Obestämd

MichaelE
0

#51 håller faktiskt med dig, det är ju trots allt katten vi ska hålla oss. Tycker det är hemskt och ohumant att göra något sådant. Sörjer verkligen för denna katt då mitt favoritdjur är just katt. Det finns inget annat djur som kan göra mig så glad.

Mainebusters
0

#52  Då har du inte träffat på ökenråttan..Flört  De kan göra en minst lika glad med sina pepparkornsögon!

Maria
0

Jag förstår om man med diagnosen ADHD blir upprörd när det felaktigt påpekas olika hypoteser.

#27 Men lika felaktigt är påståendet om schizofreni som du skriver. Så visst är det lätt att döma på förhand om man inte är så insatt.

De flesta psykiska sjukdomar gör inte människor mer våldsbenägna men tillsammans med alkohol och annat missbruk förvärras procenten betydligt.

Håller med om att tråden hamnat helt OT.

/Maria

spiritedaway
0

#47 &#49

Saken är att vi vet ingenting angående hur allt gått till. En ung pojke tar geväret och det sker en hemsk olycka. Det sägs inget om att pappan lärt ungen att skjuta småfåglar osv.

Det är jättehemskt. Men varför dra upp det här?

Hawknestgrove
0

av den enkla anledning att så fort det händer så klassas sånt till människor, som kanske har en psykisk störning av något slag. Vilket det inte ärt , vare  sig händels som  Ts skriver om, eller det jag påpekade. Det gäller alltså högst "normala" individer, som gör sånt…