Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1238 ggr
Aribigga
0

Skillnad på pälsvård

Vet någon om det skiljer sig i pälsvård på olika långhåriga katter?

Jag vet att min Satan (huskatt) sköter sin päls alldeles fint själv, medan min mammas långhåriga Sally (också huskatt ioförsig) måste kammas året om för att inte bli alldeles tovig.

Det hade varit lite intressant om man tex måste kamma perserkatter men inte norsk skogkatt.

Men jag kanske är helt ute och cyklar ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

dagdrivarn
0

Visst skiljer det sig mellan katter.

Precis som vi människor har olika hårkvalitet så har de olika pälskvalitet. En del är konstant urflottiga och en del ser nybadade och fina ut hur länge som helst. En del kan gå månadsvisutan att bli toviga och andra får tovor på bara någon dag.

Jag har en tös här som kammas lätt någon enstaka gång bara, när hon kom hade hon aldrig någonsin kammats och hon var då tre år. Hon har aldrig haft en enda tova. Hennes son å andra sidan får tovor på någon dag!

Verkar som om vissa färger kan ha mer benägenhet för tovor än andra, troligen beroende på att vissa färger har en mjukare kvalitet. Blått, Creme och Silver kan ofta vara jobbigare än Bruntabby eller Röda t ex.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

EddaM
0

Perser har ju väldigt mjuk päls o måste därför kammas varje dag o hållas efter. Mina skogisar däremot måste jag kanppt aldrig kamma. En av dem får små tovor mellan benen men han är i fällning med o då är det inte så konstigt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

NaimaG
0

Hår kvaliten är inte direkt rasbunden utan skiljer sig snarare från katt till katt exempelvis finns det norska skogkatter med något kortare päls än andra. Jag har en med mellanlång päls och han kräver oerhört mycket pälsvård för att inte bli tovig. En del katter har luftig päls medan andra har en mycket tätare päls, en del korthårskatter fäller mer än andra, liksom det också finns en del katter med vattenavstötande päls osv.

Perser vet jag kräver en hel del pälsvård, vissa norska skogkatter kräver mer pälsvård än andra osv.