Inför kattungen ?
Vad ser ni till att ha hemma innan kattungen/katten anländer?
Väntar med spänning på de ny tillskottet, och ska imorgon iväg och handla inför hans hemkomst.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Krypin och mat och låda och sand. Vänta med leksaker. Kör med papperstussar till att börja med. HAr du köpt av en som är seriös, så kommer du troligen att få ett kattungepaket med diverse saker.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kolla vad lillkatten får med sig få han varken sand eller mat så köp den mat och sand han är van vid.Kolla upp vad för sorts toalådan han har nu och köp en sån.
Glöm inte att teckna en försäkring om katten inte redan är försäkrad jos uppfödaren.
Klotång kam borste osv kan vara bra att ha hemma.En transportbur att hämta hem katten i är ju ockse ett måste.
När mina små flyttar hemifrån har de en rejäl packning med sig så de som köper katt av mig behöver inte köpa så mycket i förväg.
Stolt ägare till tre La permer
Din kisse bör ha ett startpaket med sej, fråga uppfödaren.

Jo, men man får ju ändå inte allt med sig i ett startpaket så vitt jag vet, tror ju knappast man får med sig olika sorters borstar,korg kattlåda osv.
Mat som ungen är van att äta och en gossefilt, information om både det ena och andra.
Jag brukar rekomendera att köpa en stor tranportbur, katten växer fort ur de där små behäniga tygväskorna som finns.

Har en stor transportbur hemma redan, men beställt en till, har även testat såndär tygväska, något jag inte gillar nått vidare.
Jag ska även beställa,
* en Mjölk & tablett matare - underlättar vid t.ex avmaskning osv.
* 4-pack keramikskålar - Är de bra att använda skålar av keramik?
* Transportbur Capri
Är det något mer jag ska passa på att köpa/besälla, som är lite mer av "bra&ha grej" ?
Keramik skålarna ska va stora tänk på att katten gillar inte när morrhåren tar i när de äter eller lapar. Sen jag bytte skål dricker mina katter bättre, Det har jag nyss fått redapå.
Plastskålar rekomenderas inte, keramik är bra.

#7 de visste jag inte, så tack :)

Febertermometer är bra att ha hemma.

Capri transport bur är för liten för att vara godkänd som transportbur till katt.
Burar: Katter får inte förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. Buren ska vara minst 0,5 meter lång, 0,3 meter bred och 0,35 meter hög.

Klosax och sådant har jag redan,
#11 Vilken tur att du berättae att transportburen Capri var för liten, annars hade jag besällt en sån. Lika bra att ta en en stor från början så man slipper köpa nytt när den lille växt på sig. Transportburen jag har nu är ganska exakt de där måtten, vilken lättnad så jag inte var tvugen att beställa 2.

Mina katter älskar sina vippor (pinne med fjädrar) o en sådan kan jag rekomendera att du köper för man har mycket kul med sin katt med en sådan=) Finns tex på Ica Maxi för 11:90 =)
Sedan tror jag att alla andra har fått med det mesta av vad du behöver tänka på =) Lycka till med din nya vän=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#13 Jo en sån hade jag en gång, innan den fick av .. haha, ska köpa en sån igen, för du har helt rätt, de är underhållande :)
#10 Men det är ju konstigt att dessa ens tillverkas om de är för små för transport? Gäller det även kattungar? Jag gillar inte alls att stoppa kattungar i för stora burar.
#15 Det går jättelätt att fylla de större burarna med gossefiltar.
Jag rekomenderar den buren som katten ska ha som vuxen. Visst kan det vara svårt att hitta en liten kattunge i en stor bur , man får skaka filtarna

Man kan använda burarna till andra djur än katter.Tex marsvin.
Måtten gäller även kattungar.Reglerna finns på jordbruksverkets hemsida.
Sorry att detta blir OT TS men jag blir så nyfiken. Flyger man med katt bryter man ju alltstå mot JBV regler eftersom man tex hos SAs inte får ha större bur än 40x25x23 cm?
Men oftast sitter katten på flygturen i lastutrymmet i en ändå större bur än de vanliga tranportburarna (modell lite större).
Man köper oftas en tranportbur för att utnyttja till veterinärbesök till utställningar, inte skulle jag köpa en transport bur med tanke på att den ska få plats under sätet på en flygplan.
#19, Nej givetvis inte, eftersom man måste ha speciella burar som är godkända hos flygen. Jag har flugit många gånger med katt och bara en gång har jag skickat i cargo. Jag använde då en bur i liknande med Capri eftersom detta var vad flygbolaget rekommenderade. I kabin har jag använt en mjuk väska typ t-bag och de har då varit i storlekar mindre än vad JBV rekommenderar, men i lag med vad flygbolaget rekommenderat.
Varför jag blir så förvånad är för att flygbolagens och JBV regler går emot varandra.