Ang katter som omplaceras
Hej!
Jag funderar på att skaffa mig och min husis (huskatt) som verkar ensam en ytterligare katt.
vill helst köpa en raskatt (lanske Cornishrex) men då vill jag köpa en omplaceringskatt. En ungvuxen katt kan vara lämpligt eftersom det är så mycket jobb att uppfostra en kattunge. :)
Jag undrar vad kan det finnas för nackdelar med att köpa en omplaceringskatt? Kan den vara sjuk? ha felbeteende? osv.
ska det vara veterinärbesiktad?
Hur gammal ska katten vara?
Vad bör man tänka på vid inköpet?
**Tack på förhand
**

Hej hej!
Jag har fått placera om katter ibland men då pga att de inte gillat kattungar o då jag föder upp så gick det inte helt enkelt. De katter jag omplacerade var trevliga friska katter med mycket gos i.
Jag vet en katt som kanske skall placeras om pga att de skall börja veckopendla o tycker att det inte är snällt mot katten o släpa med den överallt. Fast det är en skogis, han är kastrerad, creme silver och vit. En vacker katt och väldigt kelen med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag tycker inte att kattungar brukar vara speciellt svåruppfostrade, då de oftas brukar vara rumsrena & van att äta vanlig kattmat, så ser inte så stor skillnad på kattunge och vuxen- båda måste ju vänja sig vid huset & husets "regler" . Men därimot tycker jag absolut att det är ett exta + att välja en omplaceringskatt, som faktiskt behöver ett hem lite mer. Skulle tänka mig att ta en omplaceringskatt iframtiden. :)
Hur som helst, lycka till!
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Hej!
Köper du av en registerad uppfödare så MÅSTE katten vara besiktigad och det intyget får inte vara äldre än sju dagar.
Självklart ska du kolla upp så att katten inte har något betende som gör att den ska omplaceras.Dock kan tex felkissning hos tidigare ägare helt försvinna om katten kastreras och omplaceras.
Se till att skriva ett ordentligt kontrakt och kolla upp så att ni för över ev försäkring .Kolla upp vad katten är van med för mat och vilken sand den är van att gå på.Kolla om den är van vid resor och annta.Se till att den har en stamtavla om det är en raskatt.Vaccinerad ska den ju självklart vara.
Är det inte uppfödaren som säljer katten utan en person som köpt katten så ta gärna kontaktmed uppfödaren deb kan ju ha viktig info om katten plus att man som uppfödare gärna vill veta vars en småttingar tar vägen om de flyttar.
Är du intresserad så har jag en vit kasterad ung La Perm pojke som behöver flytta hemmifrån.Han är född i septeber förra året och blev av div olika anledningar kvar när syskonen flyttade.
Stolt ägare till tre La permer

Tack för svaren!
Jag är lite extra sugen på Cornish rex. Tycker ni att blocket är ett bra ställe att vara på jäkt efter en Cornish rex på?
Är du sugen på cornish kan det ju vara värt att kika på rexringen.nu

Hade hellre tagit La Permen än en cornish hehe de är ju fööör charmiga =)
S*Luddhuvet´z

#7 Hur gammal är cornishen? :)
Förresten visste ingen vad är en bra ålder när det gäller att köpa en omplaceringskatt?

Han fyller ett år idag.

#9 Hehehe! va gulligt! min husis (huskatt) fyller ett år imorgon.
Men vet någon vad är gransen för ålder på en omplaceringskatt? hur gammal ska den vara? 1? 2? 3?

#10.Ålder spelar nog mindre roll.Men har man en gammal katt 10-15 år så skulle jag nog inte skaffa en kattunge eller ungkatt utan en som är lite äldre.

Två ett åriga katter är ju kanon, de kommer busa en massa =)
S*Luddhuvet´z
Funderar man på ta omplaceringskatt då hade jag väl valt något bra katthem.
Sen så kan man oxå hära med bekanta o släcktingar ibland kan det vara så att någon vet om en katt som behöver nytt hem. Sen är det priset som avgör med betalar man lite ja då kan man inte räkna in så mycket 100kr kan amn inte kräva besikting! Men som sakt finns många trevliga katter i katthem som är behov av nya hem ibland finns det även raskatter. Där får du en som är kastrerad,vacc o märkt.

Vad tycker ni om priset på en omplacerins cornish katt? Vad är ett normalt pris på en omplacerinskatt som är ca 1-2 år?

Det är nog svårt att hitta en cornish rex för omplacering på ett katthem.
En vuxen cornish rex kostar runt 2000-5000 .
15, ja just den rasen kan vara svår o hitta men vet om en som leta nytt hem för 6 månsen men den hitta ett nytt hem. Letar man just efter en ras kan man säkert gå in på deras klubbsida o titta eller kolla runt bland uppfödare. Har man tur så finns det en som väntar på en :)

tack för svaren :)