Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12467 ggr
trezzi
15

klöser sönder soffan

hej min katt klöser sönder min dyra soffa..

han har massor av klösmöbler som står här o där men han ska ändå va på soffan behöver hjälp med hur jag ska få han o fatta att han har sina möbler… har kattmynta på dom.. skulle va glad av nå tips på medel för o hålla han borta..

Fridoliin
0

Jag har för mig att tandkräm funkar :P eller aluminiumfolie. Fast jag är inte alls säker >.<

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Maxima06
0

Just soffan hade vi problem med när vi köpte en tygsoffa för att ersätta skinnsoffan. Det enda som hjälpte vad en sprayflaska med vatten och spraya dem med när de var på soffan, sen räckte det att man tog i flaskan för att de skulle sticka.

Fridoliin
0

Fast nu kom jag på att tandkräm är giftigt för katter :O Någon får rätta mig om jag har fel, men dom tycker inte om doften.

Annars kanske du kan försöka få soffan att på något magiskt sätt lukta citron, för det tycker dom inte heller doftar gott :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Flirr
0

River katter mindre på skinnsoffor än på tygsoffor?

Maxima06
0

#4 här gör de det, klöser på allt av tyg men skinnfåtöljerna låter de bli.

kattassen
0

#4 Ja vi har en tyg- och en skinnsoffa. Tygsoffan är strimlad medan skinnsoffan är intakt. Den fastnar ju inte klorna i på samma (för katten) behagliga sätt. Däremot blir det ofta lite "racer-märken" då katterna kör velodromövningar i skinnsoffan ibland. Men dessa märken är lätta att få ordning på med lite skinnolja att putsa upp soffan med.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

almira
1

Jag har två skinfötåljer som katten inte är mycket intresserad  av de. Däremot Älskar hon tygsoffan att sätta klorna i.

dumsatan
0

Citrondoftande medel på soffan kan hjälpa, typ rengöringsmedel. Ajax har funkat för mig.

IceJossan
1

Skaffa kattmynta (testa både torkad och på olika sorter på sprayflaskor) som du mosar/sprayar in i klösmöblerna. Katterna älskar ofta den doften och blir alldeles tossiga av det, och ska klösa där det doftar.

Tandkräm är kanon! När mina katter till exempel krafsar på en dörr så hänger jag upp en tandborste med lite tandkräm i ett snöre från handtaget. Då håller de sig borta, för det doftar så starkt att de inte går nära.

trezzi
0

jag har prova medel med citron o  vatten spryta.. hörde att man kan ha ätika lr hur de stavas blanda de me vatten men de e ju starkt e rädd att de ska bli försört…

har typ tömt en flaska me kattmynta på hans klösmöbler men nej soffan e kul… blir galen

Hawknestgrove
0

men testa citron och tandkärm. Och som sagt, att skaffa nya fina möbler särskilt i tyg om man har katt,  det är ett vansligt företag. nä begagnade skinnsoffor, det är vad som gäller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Destany
0

ha en sprayflaska med vatten hos dig när du sitter i soffan o river han då så spraya honom.. katten borde ju ge sig om det blir obehagligt.. jag har själv tygsoffa o den e lika fin som när jag köpte den fastän jag haft katt i 6 år. det e bara min ena katt som river i den o det gör han för han vill ha uppmärksamhet..

klappa händer högt o säg Nej. vet att man egentligen inte ska skrämma katter men ibland så e det nödvändigt..

hoppas du får bukt på din katt =)

tuska
0

Hos mej gäller oxå begagnade skinnsoffor, De klöser inte på skinnet, jag törs inte köpa nya dyra ifall att.

Hawknestgrove
0

JA Destanys tips är inte fel och se till att kissen inte är i det rummet när du inte kan ha övervakning. Prova det där sprayet som vi talade om i en annna tråd… hittar den ine just nu…

Hawknestgrove
1

Hawknestgrove
0

Cindy
0

Här hemma håller katterna sig borta från fel klösställen för att jag sprayar dessa med Feliway. Det är konstgjorda feromoner av samma typ katten själv markerar revir med genom att klösa och stryka sig mot saker. Feliwayn lurar katten att tro att t.ex. soffan redan är färdigmarkerad för dagen.

Vänliga hälsningar
Cindy

MajaBack
0

#17: Vilket bra tips! Spännande, så har jag aldrig hört någon som gjort innan. Hur ofta måste du spraya?

Cindy
0

#18 Var tredje dag ungefär räcker gott för mig.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

Om inte en sprayflaska med kattmynta funkar, så prova en annan - det finns massor med olika sorter som alla katter reagerar olika på. En del katter brys sig inte alls om vissa sorter, medans de älskar en annan sort.

Torkad kattmynta tycker jag har större påverkan på de flesta katter, så prova med det också.

Men feliwayen tycker jag att du ska testa!

Cazzos
0

Klipp klorna så kort som möjligt men inte 1 mm från pulpan bara Tungan ute

MariannE11
0

här gillar mina katter skinnsoffor…. dom två yngsta iaf… den äldsta o de två jag var tvungen att avliva förra året (Gråter) däremot skötte sej exemplariskt….husse blev så lessen att vår nyköpta soffa blev sågspån så nästa gång köpte vi en soffa för en 500ing… billig klösbräda…Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Cindy
0

#21 Vissa katter triggas att klösa när klorna är nyklippta. Nån slags slipning av de plötsligt trubbiga vapnen…

Vänliga hälsningar
Cindy

kattassen
0

#23 Sant - här efter kloklippningarna hänger katterna i klösbrädor och drar på mattorna. "Nu har matte sabbat mina vapen…"

Gudskelov har de flesta möbler klarat sig. Som sagt en tygsoffa i 30-års åldern har blivit rätt strimlad på ena sidan, men där får de vara och härja.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
1

ja, man får prioritera. Sina katter eller sina möbler.

[GunillaR]
0

Feliway fungerar här har jag upptäckt. Tack o lov!

Hawknestgrove
0

Ok, funkade inte på min klösgoa tvbänk i furu……Skrattande

Destany
0

slås av när jag läser denna tråden att jag har väldigt snälla katter som låter mina möbler vara ifred =) på sin höjd så har det gått isönder nån kruka när de var små. zigge e ju liten än men en väldigt smidig katt o har peppar peppar inte tagit isönder nåt

hoppas TS hittar nåt som fungerar så hon oxå får ha sina möbler ifred.

[GunillaR]
0

# 27 - Fast jag hade ändå tänkt sätta en liten klösbräda på fåtöljen just på den sidan som hon har som favvoställe. Då kan hon ju klösa där istället för på fåtöljen.

Hawknestgrove
0

#29, precis det jag fick göra. JAg fick placera klösmöbeln i det hörnet och även klä in baksidan på tvbänken med en dörrmatta. Som jag ser, behöver bytas ut nu, för det är sönderklöst igen. JAg har tvbänken som avskiljare i rummet,för datorhörnan. Så det är därför baksidan på bänken är öppen, liksom!

Flirr
0

Har någon varit med om att katterna klöst på TVn?

Hawknestgrove
0

Nä…. den är ju i plast…

Billikanin
0

Min förra katt älskade soffan - helt klart bästa stället att klösa på. Det blev till slut så att vi lät henne hållas - och hängde en filt över när vi hade besök! :P

Cazzos
0

Ju strävare soffan är, desto mer intressant tycker katten att den är att klösa på.