Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1309 ggr
Jandy
0

Hur hantera grannarnas katter?

Hejsan

För en vecka sedan fick jag hem min lilla huskatt, en väldigt söt hona. Några dagar senare kom en av våra grannar och undrade om vi ville ha en av deras ungar. Ungarna är fulla av mask och skabb och mitt hjärta kunde inte säga nej till den lilla medtagna kattungen. Kattungarna älskar varnadra och jag är glad att de har varandra då de leker och sover tillsammans som syskon ( det skiljer två veckor i ålder på dem). Jag behandlade henne (båda) mot skabb och mask och hon ser redan mycket piggare och gladare ut, pälsen har börjat blänka mer och hon börjar lägga lite på hullet igen, (hon var väldigt bukig men mager i övrigt när hon kom).

Nu kommer mitt dilemma. Grannens hona är 1 år och detta är hennes tredje kull. Hon är mager och full av mask och skabb. Jag frågade försiktigt om det inte var dags att kastrera henne och fick till svar att de skulle börja med p-piller, vilket jag betvivlar att de kommer kunna sköta.

I morse såg jag kattmamman på min altan med en hankatt. Jag schasade iväg dem och de gick iväg tillsammans. Antagligen har hon blivit dräktig igen. Om inte så blir hon nog det snart.

Hankatten bor några hus bort. De säger att han är kastrerad  (många grannar har klagat på att han skvätter) men jag såg tydligt imorse att han INTE är kastrerad.

Här finns massor av katter på området, många kastrerade som ser friska och välmående ut men även några som man tydligt ser har både mask och skabb och som är okastrerade.

Jag funderar på att skriva ihop ett blad med info om vad man har för skyldigheter som kattägare, vad man bör göra och vad man kan göra för sina katter.

Jag har valt att ha mina två tjejer som innekatter. De är ute dagligen i koppel i trädgården och det går jättebra.

Jag vet att bostadsrättsföreningen har fått in massor av klagomål på katterna här, kanske kan de hjälpa mig att få ut ett infoblad om katter. Men vad kan man skriva utan att peka ut någon och utan att kränka någon?

(jag bor i ett radhusområde med 50 hus som är bostadsrättshus)

Jenny

spiritedaway
0

Om katten är illa skött så anmäl det. 

Annars bara försöka informera. T.ex att p-piller inte skyddar mot dräktighet. Dom tar bara bort löpen.

MonicaLagerquist
0

Hur avgjorde du om hankatten var kastrerad?

Även kastrater parar,kastrerade hankatter kan ha en rejäla pung men att den är tom.

De flesta kommuner har ett färdigt info blad som man kan få och sen dela ut i när områdets brevlådor.

Stolt ägare till tre La permer

Alexej
0

Tänk on alla skulle tänka som du!! Då kanske vi skulle ha mycket mindre kattelende i Sverige. Jättebra.

Det är bra att din katt fick en kompis. De flesta seriösa katthem förmedlar inte ensamma kattungar om det en annan katt.

Kolla under kattstatus, jag vet inte hur det funkar med tillstånd att kopiera. Kolla. Där finns många bra artiklar om katthållning och kastrering.

Dela ut och häng upp lite information varstans. Skriv en artikel i tidningen. Bli "kompis" med grannerna och informera mer om nakdelar med p-piller och vilka skador obehandlad skabb och mask kan ge.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jandy
1

Ok, jag kan inte vara 100 på att han inte är kastrerad men det som gör mig ganska säker är:

* Pungen

* Att han parade sig med katthonan

* att han skvätte dels i mitt uterum och dels när han gick förbi grannens bil.

Som du säger nr 2 så kan han ju vara kastrat men jag tror tyvärr inte det.

Tänk om alla som skaffade katt kunde behandla dem värdigt, det är så ledsamt att se dessa skabbiga slitna katter gå omkring här.

Man får tycka vad man vill om utekatter, men har man utekatter så får man se till att de är friska, kastrerade och mår bra för som det är här så straffas de andra utekatterna och blir smittade med skabb o.s.v. Min förra katt var utekatt (frisk och kastrerad dock) men idag skulle jag inte våga släppa ut mina tjejer själva.

Jenny