Kattmat - både torr och blötfoder
Letar nu information för att bygga lite kunskap kring hur man väljer ett bra foder till sin katt.
Läste i en annan tråd om tex att det är för mycket magnesium i friskies vilket kan ge urinkristaller och att shebas mat innehåller för lite taurin.
Det jag gärna vill få råd om är vad man skall ha som normvärden, vad är bra värden/mått och vad är viktigt att ha med i ett foder. Hur mycket skall det vara av varje del?
Magnesium är det för mycket av i friskies (0,11 % har jag sett på nåt ställe) vad borde det egentligen vara? Så lite som möjligt?
Taurin behövs också tydligen, står det med i sådana fall på förpackningen och hur mycket behövs?
Vilket torrfoder/blötfoder anser du är bäst. Rangordna gärna och motivera varför du väljer det du väljer.
Hur stor roll spelar det om man blandar lite? tex har ett bra torrfoder och ett bra blötfoder men sedan ibland ger lite rått kött emellanåt med.
Ägg är något som jag hört skall vara bra för en katts päls, är det sant att det finns ämnen i ägg som är bra för en katt? Och om det är sant gäller det både äggvita och äggulan då? och hur mycket är en bra mängd för en katt? tex 1 ägg per vecka?
Om man läser om BARF verkar det viktigt att katten får i sig tillräckligt med kalk (anledningen till att man måste ha med benen i maten) finns det någon mejeriprodukt som är ok att ge? Jag har förstått det som att dte är laktosen som är dålig för katter och många andra djur och gav vid ett tillfälle katten en överbliven creme fraiche som var laktosfri, nu åt hon inte den, men är det ok för en katt att äta mejeriprodukter med låg laktoshalt, och vilken halt är i sådana fall gränsen? Ost, mjölk smör med mera?
Finns det något annat som man kan ge en katt som den mår bra av?
Vill ha många tankar, råd och tips!
Vi ger våra katter torrfoder från Eukanuba då jag hört mycket bra om de, dels härifrån och dels i djuraffären. Det innehåller väl det mesta en katt behöver och inget onödigt skit!
Från samma källor har vi valt att ge katterna blötfoder från Mjau!
Finns massvis med trådar om det här ämnet. Sök lite
Finns även bra artiklar som är bra att läsa. Grundläggande kattmatsvett del 1 och del 2.
Och så finns det "lär dig grunderna i kattens näringsbehov.
Men man ska ju i princip helst inte köpa torrfoder i vanlig matbutik. Mjaus blötfoder däremot går fint. Men tror det kan finnas nån med socker i så dom kan man ju undvika.
Jag använder själv Orijen (och mjau blötmat) och det funkar fint för mina katter. Det som brukar vara en av de mest rekommenderade är Eukanuba.

#2 Jag hade lite svårt att hitta artiklar om det men skall leta lite till.

#3 Det kan bero på att jag helt missat rubriken med "Mat" på Artikelsidan, ursäkta att jag startade denna tråd i onödan!
sen går det säkert söka fram fler trådar om det här också.