Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5984 ggr
paow
3

Semster med katt

Hur gör ni när det är dax att fara på semester med era kissar?

Sitter och funderar hur jag ska göra nu i juli nån gång när familjen planerar att åka någonstans, jag har två valmöjligheter, Ta med dem eller lämna dem hos mormor och morfar. Men skulle vara intressant och veta hur pass ni tycker man kan åka med katten. För det vore inte riktiga samma sak och fara utan två familjemedlemar.. jag vet inte hur långt vi ska, eftersom att vi inte bestämt vart vi ska än. Men vad är maxgränsen enligt er? självklart med små pauser då & då ..

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Imasy
0

Nu åker jag knappt bort under flera dagar, så jag har väl inte det problemet ;)

Men, de få gånger jag varit borta har jag låtit dem stanna hemma med kattvakt, men då har det inte heller varit möjligt att ta med djuren.

Men det beror väl kanske också på vad man ska göra. Åka charter till Mallis krånglar väl till det, men hade jag åkt till sommarstugan hade de fått följa med.

paow
0

Jo det är klart, men det blir absolut ingen utlandsresa. Skulle de bli, som mina föräldrar pratat lite om, astrid lindgrens värd, som är dryga 60 mil härifrån, tar jag absolut inte med kissarna. Men vi har även tänkt på att åka till några släktingar i Nora, har ingen riktigt koll hur långt det är, men ska kolla upp det. Men  en bra bit är det, och att ta med kissarna dit vore ju bäst, men kanske inte för dem, och då stannar de ju som sagt hemma. Men hur långt skulle du/ni ta med katterna? För samtidigt borde man ju kunna åka en bit, då vissa faktiskt åker bil  med sina katter till utställningar längre streckor?

kattassen
0

#0 Framför allt måste du kolla att katterna får komma in dit ni åker. Vi har flera gånger åkt till vandrarhem med katterna men sådant måste bokas innan så man får ett djur-rum. Inte alls alla ställen som vill ha besök av husdjur så det kan bli lite kruxigt. Även hotell är stränga med sådant.

Vi har hyrt stuga några år och väljer bara sådana stugor där husdjur är välkomna, då funkar det.

Bilresor är ju inte helt poppis hos våra fyrfota, men Feliway och Zylkéne är två fungerande medel man kan prova. Våra katter är vana vid sisådär max 3-4 timmar i bilen, det brukar bli lite allsång i början men de vänjer sig oftast. Nu skall vår senaste katt Ludde åka med i sommar och han har inte åkt bil mer än någon mil totalt så det kan bli spännande.

Annars om det gäller några dagar (upp till en vecka) är kattvakt hemma att föredra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Maria
0

Har haft katter med mig på hotell på Öland (Vi bor i Göteborg) Två av mina katter har varit med där och det har fungerat bra.

Numera så försöker vi däremot ha kattvakt hemma vilket jag tror att katter i allmänhet mår allra bäst av.

Men som sagt även katter är personligheter så det är svårt att veta.

/Maria

Imasy
0

En katt klara en längre resa, det är ingen fara.

Men skulle jag bo på hotell/vandrarhem så skulle jag nog lämna katterna hemma.

Tänk också på att om du får ha djuren med på rummet, brukar man på en del ställen få betala en saneringsavgift, samt att du blir ersättningsskyldig för minsta lilla grej katterna gör.

Maria
0

#5 Det hotellet vi bodde på. "Halltorps Gästgiveri" hade speciella rum för familjer med djur. Detta är dock några år sedan.

Vi hade ett etagerum och Moritz och Fritz var överlyckliga när de klättrade i takbjälkarna och så fanns det djupa fönster där de kunde spana på allt.Flört

/Maria

kattassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Japp så har vi också bott. Men STF:s har ju vissa vandrarhem som är husdjursvänliga. Ett i Jonstorp i Skåne var så kattvänliga att vi fick det största rummet som också var avsett för djurfamiljer. Ett hörnrum med jättestora fönster åt två håll där katterna satt och spanade. Sedan fick den store katten även en koppelpromenad i den fina trädgården. Det var riktigt lyckat. Måste få lägga in en bild på en nöjd spanare:

Baffe i fönstret på vandrarhemmet i Jonstorp:

Maxima06
0

Åkte på semester med familjen och då hade vi 2 katter med oss i stugan och en mise som hade fixat det lite mindre bra fick bo på pensionat sålänge.

tuska
0

Jag har nog valt att lämna katterna hemma hos mormor och morfar om dom nu har bra koll på dem.

Det är bara jättejobbigt att ha djur med sej på semester om man nu inte hyrt en stuga och stannar på platsen en tid.

[Anunnaki]
0

En katt kan resa mycket långt men det är förstås ingen höjdare. Jag har åkt med en katt från Sydstaterna i USA till Göteborg och det gick bra helt utan medikamenter men då gällde det flytt för gott.

Jag har haft katt med mig på stugsemester men förstås hade jag kollat att jag fick ha katten med mig. På färjan till Gotland skulle jag inte få ha katten i vår hytt.

Det bästa för dina katter är nog att få vara hos mormor och morfar för en resa är aldrig något som ger en katt något i utbyte såvida det inte gäller att åka till landet och få vara ute om det annars en innekatt.

kattassen
1

#10 Nej hemma är nog oftast bäst.

Vi har alltid svårt att ordna kattvakt under sommaren så då brukar vi hyra stuga som vi är välkomna till med katterna. De tar en dag på sig att acklimatisera sig men sedan är det full rulle igen. Även om det inte ger katterna något utbyte med att följa med så ger det oss lugn i själen och vi kan semestra i lugn och ro. Att ha katterna hemma med kattvakt känns alltid nervöst och då kopplar man inte av riktigt.

Men som sagt - några utlandsresor eller runtflackande skulle jag inte ta med djuren på.

Gunki
0

Håller med föregående talare!

Vi tar med katterna till brorsan varje sommar, när vi åker på bluesfestivalen i Åmål. Själva resan är stressande för katterna, men väl på plats är de tillfreds med tillvaron igen. Alternativet vore att stänga in katterna här hemma och anlita kattvakt, men då vantrivs de med bristen på sällskap och att inte få gå ut. Men ur katternas synvinkel vore det säkert bäst om vi alla stannade hemma.

I övrigt åker vi mest på dagsturer och kanske någon enstaka övernattning och då anlitar vi kattvakt.

paow
0

Om vi åker mest för nöjets skull, som till astridLindgrens värd (har 3yngre syskon) eller stockholm så stannar katterna hemma, eller hos mormor & morfar då.Men vi har funderat lite på att åka till min gudmor också, och dom har en (ska försöka förklara som gott ja kan ;p ) stor gård, med deras hur på då, självklart, och bredvid har de ett lika stort hus som deras mormor äger och bor i när hon är där. Den mormor känner jag mycket väl och hälsar¨på och är hundvakt och hennes hund när det åker bort. Och då kommer vi på i det huset, vi stannar nog dryga 2 veckor där. Och om läget skulle bli så, vill jag hellst ta med mig katterna. Huset har sånt där, staket eller plank, ah väldigt högt alla fall runt omkring, för det har haft 2 inne katter själva som de hade lösa på gården, så det är kattvänligt på de sättet iallafall. Och de är klart att om de inte får följa och bo där för dom, så tar vi ju inte med dem, vilket jag inte tror ät något problem men. :)

tuska
1

Det lät som det skulle funka allatiders att ha med katterna dessa 14 dagar.  kattvänligt, eget hus och rymmnings säkert.

Hoppas dina katter är chippade ifall det skulle hända någe

paow
0

Nej chippade är de inte, bara märkta i öronen. Är  det bätter och chippa?

tuska
0

De har väl slutat mer och mer med tatuering, för det med tiden blir svårt att läsa av, skriv upp va de har för tatuering bra att ha.

paow
0

Jo, blir nog att chippa Nelzon iallafall, då ha inte är något av det än. De bra med tatuering är ju att folk ser att han tillhör någon ifall katten kommer bort, är nog inte alla som tar sig tiden och kolla med vet tyvärr.

Iallafall, har kollat upp och det är dryga 50-60 mil till nora, där släktingarna bor, vilket får mig och tveka lite .. vad tror ni ?

en av anldningarna till att jag hellst vill ha med dem är att, om vi lämnar de hemma hos mormor och morfar (morfar jobbar hela dagarna så de mormor som tar hand om dem) ogillar katter väldigt, och vill hellst ha, iallafall edwin den äldsta katten ute - både nätter & dagar. och även om jag säger till henne att ha honom inne på nätterna, tvekar jag om hon värkligen gör som jag säger. Och dessutom vill man ju alltid ha med kissarna när man åker iväg, lite längre stunder. Känns tomt utan dem. Men nu när streckan var längre än jag förväntat mig så vet jag ändå inte vad som blir bäst .. för vill som samtidigt inte utesluta att ta med dem helt än,

tuska
0

Om du har en stor bur så du får plats med både toalåda och vatten, så ska inte sträckan vara allt för stora problem. Tänk på att det kan vara varmt åt katterna, AC:n kan bli väldigt dragit åt ögonen och buren bör då täckas med något luftigt tyg.  Man får tänka på mycket, bäst är väl att resa när solen gått i moln, sent på kvällen eller i tidiga ottan.

Synd att inte Mormor lyssnar på dina önskemål vad gäller katternas utevisstelse.

Hawknestgrove
0

Ja med såna kattvakter hade jag dragit örona åt mig. HAde innan jag läste det,  röstat för att låta katterna vara hemma hos sig med kattvakt. det mår de bäst av. Men har du inga andra att anförtro dig åt, så är det ju inget vidare. Då hade ju jag tagit med mig katterna, elerl lämnat in dem på pensionat. Där krävs dock, att de är vaccinerade

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

paow
0

Ifall vi tar med dem så ska jag köpa såna dära "fläktar" som finns att köpa till transportburar. Tyvärr så är hon inget dirket katt-fan så hon är inte så glad på att ta in dem när de gäller 2 veckor. Nått annat folk vet jag inte riktigt, det ska vara hon vi lånar huset av i nora, "deras" mormor. Hon litar jag på och skulle lägga ner hela sin skäl på dem, men problemet är då att hon bor intil en väg med mycket trafik, och största katten är van och springa lös på dagarna, och kommer nog inte vilja finna sig i och sitta inne de veckorna. så i nödfall finns det ju ställen jag kan lämna dem på, både hos mormor & Inga, som den andre tanten heter. Men hellst vill man ju fixa det bästa åt dem.

Hawknestgrove
0

ja du släpper väl ändå inte ut katterna, när du är på resande fot med dem? Oavsett? Då är de ju garanterat borta på främmande mark. KAn du verkligen inte hitta någon, som kan  gå hem till dig och ge katterna mat och gos och vattan blommor i 14 dagar? Då hade i alalfall inte jag rest någonstans. Det är därför jag inte åker nånstans. HAr ingen som jag litar på kan passa våra katter

Maria
0

Jag hade en arbetskamrat som  alltid semestrade i Norrland och åkte då cirka 80 mil. Hon stannade regelbundet och rastade sina två hundar och två katterFörvånad "Dom brukar inte gå så långt från bilen"

Jag förstår inte att hon vågade men det gick bra i alla år.

/Maria

paow
0

Om du läst inläggen tidigare så skrev jag att släktingarna hade staket, som är så pass högt att katterna inte tar sig över, runt gården. Så där hade katterna fått gå på dagarna. Mormor vattnar blommorna så de var inte så stor skillnad. Jodå, nån hittar jag defenetift. Men ville höra mest hur pass man kunde åka med dem osv. Och om det skulle bli omöjligt och hitta någon, stannar jag helt enkelt hemma.

Hawknestgrove
0

jo jag läste, men du sa ju nåt om att det stället låg intill en väg och du var orolig. Men är gården absolut rymningssäker, så är ju problemet  ur världen. och resan i sig är ju inte hela världen. Sidentass här inne brukar ju åka med hela sitt kattgäng  på tåget och det är  ingen liten bit hon brukar åka.

paow
0

nejnejnej ..

Ska försöka klara upp de hela lite,

*  Mormor, som jag inte riktigt litar på kommer släppa in katterna på kvällen (katten)

* Inga, hon bor 8 km ifrån mig, men äger också huset i nora, som står på samma tomt som släktingarna bor på. hon skulle kunna va kattvakt, men bor nära en väg som är mycket trafik på.

* Släktingarna i Nora, det har staketet och förövrigt kattvänligt. Men det är en resa på dryga 60 mil.

Förstår om det var lite förrvirrande, men hoppas de är iallafall lite klarare  nu.

Hawknestgrove
0

men varför kan de i så fall inte vara inne hos dig där du bor och antiongen mormor och den här Inga kommer och ger mat, pratar lite och vattnar dina blommor och tar in post? Men ska du till dem som bor 60 mil bort och ska vara där i två veckor, så kan ju katterna åka med i bilen.  Ok, du får ju inte rasta på resan och lämna bilen i solen, men  ta med fika och rasta på egen hand och  ha bildörrarna öppna.

NaimaG
0

Katterna följer med när vi åker söderöver (mellan 90-100 mil) liksom alla våra djur sedan bor dem med oss i ett stort rum hos min far. Men nu har jag ju katter som älskar att åka bil och ligga och lata sig i en stor bur i bagageutrymmet.

paow
0

För det känns inte okej att lämna kattungen ensam, även om han har sällskap av den äldre katten så är det inget altenativ hitils. De lutar nog på att lämna dem hos Inga medans vi far.

SaraC
0

Nu åker vi väldigt sällan bort, sedan jag skaffade hunden har jag varit borta som längst 2 nätter och sedan katterna som längst 1 natt. Hunden älskar att åka bil och är ruskigt "mammig" så han får för det mesta följa med när vi åker bort. Den ena katten har inga problem med att åka bil så länge han får ligga i buren, han går in där och lägger sig och ligger kvar tills man öppnar, så han skulle jag kunna tänka mig att åka en längre sträcka med. Den andra katten däremot jamar och får ingen direkt ro så med honom vill jag inte åka så långt om det inte är nödvändigt.

Skulle vi åka en sträcka som tar ca 1-2 timmar skulle jag kunna ta med båda katterna. För mig beror det lite på vad som känns bäst för dem. När vi var borta sist bodde min mamma här med djuren och det var ju helt klart det bästa för katterna, det hade varit värre att släpa med dem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hawknestgrove
0

skulle aldrig lämna katter hos någon som släpper ut dem på kraftigt trafikerad väg. dessutom, så blir de ju vilsna och vill hem till sitt eget hem

paow
0

jag har ju faktiskt inte påstått att jag ska släppa ut dem ? utan jag får göra det bästa av saken helt enkelt, och då känns det bättre att han får vara inne de 2 veckorna istället för att springa ute på nätterna då både räv och hökar är ute för att jaga. Men som sagt, ingeting är bestämt ännu, så de finns fortf nya möjligheter som kan dyka upp. Förhoppningsvis kommer min moster hem från sin utlandsresa innan vi sticker iväg, och då har hon nog ingeting emot att bo hos oss de 2 veckorna.

Hawknestgrove
0

det vore ju det allra bästa!!!!

paow
0

Jo självklart. Vi får försöka planera in så de passar henne också.