Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1821 ggr
Be27
0

Rabiesvaccination/titertest

Varför ska man vänta 4 månader från sista rabiesvaccination med titertest, när man kan se resultatet redan efter en månad? Kan antikropparna försvinna igen på de 3 månader extra Sverige har som krav?

Vill ni rekommendera en eller två rabiessprutor till en katt på två år och en på 14 veckor?

tuska
0

Hadde en kisse som behövde 3 vaccinationer med fyra månader mellan innan det blev ett fullgott skydd, så det gäller att vara ute i god tid.

Be27
0

Katterna ska inte med tillbaka till Sverige förrän tidigast 2012 när de nya regler träder i kraft, men enligt EU-reglerna ska de ha rabiesvaccination+titertest efter en månad för att få ta dem med in och ur ett land utanför EU. Jag undrade bara varför Sverige har 4 månader, när man öppenbart utan problem kan se värden redan efter 1 månad…

MonicaLagerquist
0

Jag skulle vaccinera en gång med rabisin.

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

Rabisin är väl det bästa vaccinet har jag förstått.

MonicaLagerquist
0

Jag vaccinerar med rabisin vid första tillfället.Men sen väljer jag ett treårs vaccin vid nästa vaccinationstillfälle.

Be27
0

Tack för era svar.

Får man själv välja hos veterinären?

tuska
0

Man kan fråga va dom har för vaccin och sedan ha önskemål

MonicaLagerquist
0

Du är ju kund och då bör veterinärn se till att fixa fram det som kunden vill ha.

MyTwiggs
0

En vaccination mae drabisin brukar vara tillräckligt och jag håller med om att 120-dagarsregeln är överdriven och ganska störande. Eftersom jag har tagit in katter från utlandet vid några tillfällen så har jag fått stå ut med en väntan varje gång.

Ska reglerna ändras?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0

Japp nya regler på G.

I korthet.

Reglerna för införsel av hundar och katter ändras

Den 14 juni 2010 ändras reglerna för införsel av sällskapsdjur. Ytterligare ändringar genomförs sommaren 2011 och den 1 januari 2012. Vid det senare tillfället kommer flera av de nu gällande särskilda skyddskraven tas bort efter en överenskommelse på EU-nivå

http://www.jordbruksverket.se/5.7e1323431288aff333480002285.html

MyTwiggs
0

Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com