Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 6574 ggr
Linnea
0

Bygga rastgård

Funderade på att hägna in trädgården till min katt men det går inte såhär i byn, höga staket ogillas.

Så, jag tänker bygga en rastgård istället och vil gärna ha lite tips. Det är en katt det gäller, hur stor bör den vara? Den kan inte bli så jättemånga kvadrat men den lär väl bli upp mot 2 meter hög så det blir en del klättergrejer.

Några tips på bra saker han kan ha att klättre på ute? Har funderat på att göra en egen klöspelare fast jättehög men jag vet inte vad man ska ha för rulle. En rulle från plastmatta borde funka men vet inte om jag kan få fatt i nån. Nån som har lite tips?

Skynda långsamt så går det fortare.

[Norrbysa]
0

Här har du lite inspiration:

Länk 1

Länk 2

tuska
0

En av mina kattgårdar är gjord av hundgaller där kan jag hänga konsoller med hyllor i olika höjder, nu i sommar smycka med blommor som jag  hänger i gallret, försöker göra det mysigt. Många trälådor med tak finns där som gömställen.samt satt några buskar som dom kan smyga i.  Katterna kan gå dit från mitt öppna köksfönster. Taket är av nät i kattgården så jag kan inte ha klösmöbel där inne det skulle regna sönder.

Linnea
0

Jag ska nog ha ett tätt tak så att han kan utnyttja gården så mycket som möjligt. Funderar också på att plantera en klätterbuske som kan klättra på en del av nätet så får han lite skugga plus att man döljer en del av nätet. Vill också ha sand i en hörna då han hellre gör behoven ute än inne.

Blomma1
0

Jag använde vanliga reglar som jag klädde med balkonggräsmatta för klättring (Klätterträdet klart!), det borde funka om du har tak. Vi ska snart flytta till balkong, och då tänkte jag använda IKEAs broder-stolpar som grund, de är förzinkade och ska hålla för att stå ute. Då blir det ju lätt att sätta dit hyllor också

Linnea
0

Går det bra att klättra på fuskgräs? Känns som att det skulle vara för lite att ta tag med klorna i men så är det kanske inte.

asvensso
0

Spannande!! Ta sisal-snore och linda runt en rulle/stam/pale av nagot slag. Kolla pa klattertraden i affaren eller pa natet sa fostar du vad jag menar. En vanlig, beige och borstig dorrmatta i naturmaterial ar tydligen jattemysigt att ta spjarn och klosa emot tycker katterna.

Tuska - har du nara bilder pa din skapelse! Jag ska ocksa bygga en rastgard/stor bur och behover inspiration! Lat sa fint med blommor och hyllor. Tankte ha ett klostrad men det kommer inte att ma sa bra av vader och vind sa funderar pa en storre buske som jag planterar samt hyllor pa olika nivaer de kan hoppa emellan och kanske sova pa ocksa istallet. Klostraden far stanna inne tills vidare.

tuska
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det fristående utegården den trivs dom inte ett dugg i

tuska
0

Där dom kan gå in och ut genom köksfönstret är det allra bästa

tuska
0

har hängt en hängstege -bro som är rolig att spatsera på.

Blommorna har än inte kommit på plats, det har regnat så de står fortfarande under tak i den fristående rastgården.

asvensso
0

Vilka fina bilder! Nuu fick jag lite inspiration sa ska satta mig ner och rita lite och se vad snickaren sager.