Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2612 ggr
Meta
0

Kattkompisar i slagsmål?

Vi har två hankatter på ca 2 år som har levt ihop i ca 1 år. Vi har även en äldre hona på 12, men hon sköter sig själv. Vi ser inte ofta främmande katter här - men jag inser förstås att de finns.

Den första, Mårrgan, kom hit som kattunge. Den andra är en "hittekatt" som kom hit och Mårrgan välkomnade honom verkligen. De verkade redan från början passa väldigt bra ihop, lekte, busade och slogs - som kompisar gör.

Hittekatten var VÄLDIGT skygg. Vi fick riktigt fånga in honom för att få iväg honom till vet. för att kolla om han var märkt eller chippad. Eftersom han inte var det bestämde vi på stående fot att kastrera honom. Även om han bestämde sig för att inte stanna hos oss.

Men nu gjorde han det och det har gått bra. Han är blandskogis och har en enorm svans. Alltså fick han heta Tjocksvans. Det märks att han är van vid människor, han har säkert bara blivit dåligt behandlad. När han har varit på strövtåg och kommer igen så springer Mårrgan fram och slickar och slickar och slickar honom. Och det är ömsesidigt.

Hur som helst så har Mårrgan - som är en väldigt snäll och social katt - "fått på pälsen" ett antal gånger. Bitmärken som blivit infekterade med en massa penicillinkurer som följd. Han har varit riktigt illa ute ett par gånger.

Dock har vi ALDRIG sett någon av dem slåss, mer än med varandra då. Men det har sett ut som "vänskapligt" gruffande.

Nu senast i förra veckan blev Mårrgan biten igen, så han har varit instängd sedan i torsdags på penicillin o kortison.

I natt hände det. Han rymde. Fråga mig inte hur. Ett stängt växthus med stängd dörr och fönster. Borta var han. Efter en timme dök han upp och jag lyfter upp honom för att bära in honom i växthuset igen. Ser då ett nytt sår på benet och tänker NEJ!

När jag försöker tvätta såret så skriker han och BITER mig sedan. Detta hände TVÅ gånger - och han har ALDRIG bitits förut!!!! Han är en sån där katt som kan leka kurragömma med en tvååring - hur snäll som helst.

Då fick han syn på sin kompis utanför växthuset och började springa runt där inne med piskande svans. Tjocksvans utanför var oberörd.

Jag fick till sist på Mårrgan en tratt och försökte tvätta såret igen men då bara skriker han.

Jag fattar noll. Har tid hos vet. nu klockan 9.

Oj vad långt det blev. Min fråga är om någon har ERFARENHET av katter som verkar trivas ihop, äter ihop och gullar med varandra - om de plötsligt skulle ryka ihop och slåss när vi inte ser det. Särskilt när de båda är snälla och de har ett stort område att röra sig på här hos oss (vi bor på gård på landet). Båda har halsband med magnet och vi har flera kattluckor in i värmen och tryggheten.

Tacksam för seriösa svar!

tuska
0

Finns det ingen annan katt i området som kan ha orsakat skadorna ?    Har själv nu en katt som går haltande och står på PC Det går en okastrerad hankatt här och strövar, misstänker honom.

Katter riktar in sej på benen eller svansroten när de hugger varandra.

godisgrisen
0

Jag tror också att det finns en doldis i buskarna. Kompisarna slåss säkerligen inte om du inte sett att de verkar osams.

Meta
0

Jo det måste vara någon annan som smyger runt. Mina är givetvis kastrerade.

Har varit hos vet. nu. Nytt sår på frambenet, hål efter tand eller klo.

Så ovan på allt har han nu ett halvt rakat framben. Han piper när man tar i honom men vi hittade inga fler sår iaf. Och han hade normal temp = ingen infektion (vilket ju borde vara omöjligt eftersom han redan står på antibiotika).

Har på allvar funderat på att montera en kamera här ute som tar bilder när något "rör sig". Detta eftersom vi ju faktiskt väldigt sällan ser någon främmande katt. Å andra sidan går Mårrgan gärna och hälsar på hos grannarna… som dock inte har utekatter Obestämd. Det blir tratt i 2-3 dagar tills vi är säkra på att såret inte blir infekterat. Sen är det bara att hålla tummarna…

Veterinären hade förresten samma teori som jag själv - bara för att han blir stressad när han ser Tjocksvans betyder det inte att det är han som är boven. Han ser en annan katt helt enkelt. Han kan ju inte lukta genom glaset…

IceJossan
0

Kameran låter om en mycket bra idé! Kamera med rörelsedetektor.

Jag har tyvärr inte några andra tips att ge :/

Meta
0

Det har hänt en del sen sist. Mårrgan släpptes ut förra söndagen - på kvällen.

Veckan var kanon, han hoppade och skuttade och busade lite med sin kompis.

I lördags (i förrgår alltså) låg han hoprullad som ett nystan inne i sovlådan. Jag petade lite på honom och kände försiktigt över huvud, hals och så ett ben i taget. Ena frambenet var jätteömt. Mycket riktigt - sår igen Gråter. Andra benet denna gången… Upp i famnen, in i fångenskap, på med tratt. Försökte tvätta försiktigt, han svarade med att försöka bita mig!

Nåväl, jag har tvättat och tvättat. Idag var vi hos vetten och fick rakat runt såren. De var faktiskt inte så farliga. Inget infekterat! Han är nog rätt pipig egentligen Flört….

Nu har jag låtit mig övertalas att släppa ut honom imorgon bitti igen… Ska försöka hålla honom inne på nätterna ett tag framöver iaf. Det verkar hända mest då.

Och JA kameran finns på listan. Så gör även en mindre inhägnad där han kan vara om han måste hållas i fångenskap. Han blir så himla rastlös inomhus.

To be continued…