Kaninbajs
Vi har som sagt både katt och kanin. Kaninen håller till i datarummet och dit har inte katten tillträde när hon är lös. Men när hon är instängd får han komma in hit, och vi har märkt att ha finner ett visst nöje i att leka med hennes bajskluttar och gärna äta lite på dem efteråt också…
Det känns ju inte helt okej. Men hur farligt är det att han får i sig av det nån gång ibland?
Lösningen är så klart att vara duktigare på att sopa upp alla kluttar hela tiden, men man missar ofta någon eller glömmer bort.
När han vi ser att han är där och börjar leka så brukar vi ta bort klutten han leker med.
Min ena katt gör precis likadant ifall våran kanin lämnat efter sig någon klutt enstaka gång men han äter aldrig upp dem utan leker mer med dem. Alternativet för dig skulle väll vara att göra kaninen rumsren ifall du inte vill att katten ska få i sig dess avföring. Nu antar jag ju att din kanin är frisk men skulle den någon gång bli sjuk eller kanske ha en sjukdom som kommer smygande som kan smittas till andra djur kan detta ju smitta katten via avföringen. Så ta det säkra före det osäkra och få kaninen rumsren. 
Det är kanske så katter får i sig vegetabilier.
#1 Hon är relativt rumsren. Hon kissar bara i toalådan och bajsar rätt mycket där, men mycket hamnar runt om i buren också. Det som hamnar på golvet är oftast sånt som kommer när hon får glädjesprätt eller andra ensamma kluttar. Vet inte hur man tränar bort det.

#3 , Sånt går inte att träna bort, för det finns ju inget och träna? Ifall det åker ut när hon gör glädjeskutt iallafall. Sen om hon skulle "råka" bajsa utanför är det ju bara till och fortsätta plocka bajset och lägga i "toaletten" så lär hon sig tillsist att bara använda toaletten. Sen skulle jag inte tro att det är farligt om katten får i sig några "kulor", eftersom att kaninens bajs är väldigt nyttigt, även om det inte gäller just katter, så har jag ändå svårt att tro att det skulle vara skadligt för den. Ja, sen som #1 säger, det skulle ju vara ifall kanin vore sjuk eller så, men då tror jag inte du skulle låta katten vara i det rummet ändå så. Om du vill vara hundra säker att katten inte få i sig nått, så får du väll helt enkel damsuga eller sopa innan katten går in dit, eller inte låta katten gå in dit alls.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#4 Skönt att höra att det inte verkar vara jättefarligt i alla fall =)
Katten springer ju in ut och här hela tiden eftersom han aldrig kan bestämma sig om han vill vara på balkongen eller inne :P Så vi får hålla koll bara =)

#5 Min hund var galen i kaninens bajs när vi hade kaniner, så det är nog lugnt :)
Jag har hört att katterna själva vet vad de kan äta och vad som är farligt för dem. Nu vet jag inte om detta stämmer men många av blommorna som sägs vara giftiga äter min katt och än har det inte hänt något.

#7 jag tror det handlar om mängder, t.ex en hund ska inte äta cholklad, men om hunden skulle få tag i choklad, av mindre mäng som sån här "lös-godis choklad" som bara är små bitar händer det ju ingeting. Så det handlar ju i största del om mängd, tror inte katten skulle må bra av att vräka i sig kaninbajs, men några "kulor" tror jag inte alls den tar skada av:)
#8 vet du något om alla dessa blommor som står listade som giftiga för katter??
Det är ju en massa olika ochmin katt äter blommorna heela tiden och vissa av dem står listade som giftiga.
Stämmer verkligen de listor som finns det är ju nästan alla blommor?

#9 Om blommor har jag ingen koll, men vår katt började äta av våra blommor som stod i fönstret ett tag, då planterade vi kattgräs i en kruka i fönsteret som han fick äta av istället, och sen dess har varken han eller vår kattunge ätit av de "riktiga" blommorna. Så ifall man har de problemet är de ju värt ett försök med kattgräs :) Men sedan om katten är ute och äter blommor har jag också svårt att tro att de medvetet skulle äta giftiga blommor, sånt borde de känna av, är skillnad på "naturliga" saker som blommor osv & vår människomat som choklad osv, och de naturliga tror jag de känner av lix. Men jag kan inte lova något och därför borde du nog höra med någon som kan de säkert :)
#10 oki tack för infon :-) ska kolla upp det. ska fixa kattgräs också :-)