Tuska frågar
Har en katthona som inte löper så ofta hon är 3,5 år löpt 4 gånger, ev är en löpning nu på G trodde veterinären och jag tänkte att hon skulle få bli parad, anledningen för veterinärbesöket va att katten haft vid ett tillfälle förra veckan lite pyttelite vitaktig flytning. Hon blev ultraljudad ingen livmodrsinflammation kunde på visas. blev ordinerad veterimoxin samt spolning 1 ml dagligen i 5 dagar sedan varannan dag, spolningsvätskan 1 msk äppelsidervinäger blandat med 1 l kokat vatten. Misstanken blev lindrig svampinfektion.
Katten åt en PC kur i maj kan det ha förändrat Ph värdet i slidan ? och därför svamptillväxt ? Men varför sätts då in veterimoxin i förebyggande syfte ?? Kan katten paras vid ett ev. kommande löp ? smittar det hanen ? jag har inte hört talas om detta hos katter, därför min frågeställning till er. OBS. katten bor hos fodervärd.

Varför avla på en honkatt med så låg fertilitet?
Jag skulle inte para nu utan om jag öht skulle använda honan i avel så skulle jag se til att hon var helt frisk innan parning.Jag skulle inte låna ut min hankatt till en hona med svamp eftersom att då kan hanen få svamp som sen i sin tur smittar vidare till andra honor.
Men det är min åsikt och det finns säkert andra som säger para på nästa löp det går säkert bra.
Stolt ägare till tre La permer
Den låga fertiliteten (löper sällan)kan bero på att hon är i en utställningskarriär där utställning varit prioritet nr 1 Även många andra utställningskatter löper lite mera sällan. så det bekymrar mej inte nänmvärt
Hennes syskon löper tätt som de orientaliska katter gör, samt mor och farföräldrar inga fertilitetsproblem.
Frågan jag önskade få svar på va väl behandlingsmetoden, om någon har haft svampinfektion på sin katt ? När ser man att katten inte längre har svamp då ? Det kanske är en åkomma som oftast går oss spårlöst förbi ?
odling va helt onödigt eftersom det finns mycket ovidkommande bakterier i kattens vagina
En människa som får svamp efter en PC behanling smittar väl inte, där gäller en Pevarylkur sen är det bra med det. Att återställa ph värdet förstår jag behövs men ytteligare en vetrimoxinbeh. ställer jag mej så frågande till. Även gravida människor kan få svamp enbart för att ph värdet blir ett helt annat vid en graviditet