Kattuppfödar moral
Jag antar att det redan finns oändligt många trådar i detta ämne men alla är nog långa och infekterade så jag startar en ny för ämnet behöver ventileras eftersom det dyker upp i alla trådar. Jag ber er att tala om er åsikt utan att gå till personangrepp hur knäppt ni än tycker att andra resonerar…
Det här är MIN syn på kattuppfödning och vad just jag tycker är okej eller inte.
Enligt mig finns fyra olika sätt att föda upp katter på. Två bra och två fullkomligt förkastliga.
1. Raskattuppfödning under organiserade former med god katthållning, ordentliga registreringar/stamtavlor, verinärbesiktning, försäkringar och hela kitet. Inte mycket att tillägga det är helt okej förståss.
2. Enstaka välordnade hoppsankullar som jag också tycker är helt okej men bara under vissa omständigheter. Detta kan vara rena misstag eller att en honkatt är ute och slarvar med ägarens tillåtelse. Jag tycker detta bara är okej om allt sedan sker på rätt sätt. God omvårdnad om mamman och ungarna, avmaskning, vaccinationer gärna även märkning och vet.besiktning. Honan bör kastreras efter en eller möjligen några få kullar. Ungarnas nya hem väljs ut med stor omsog och de flyttar givetvis inte innan 12 veckors ålder. De säljs till självkostnadspris inte för att tjäna pengar utan för att kattägaren vill vara med om detta, det hamnar i "hobbykontot". Det finns en tradition att bevara den fria huskatten och jag ser ett värde i detta men det får inte bli för mycket och alla som ger sig in i detta måste förstå sitt ansvar och inte befolka världen med sina katter utan låta det bli en enstaka upplevelse. Båda mina katter kommer från denna typ av "uppfödning" och jag är glad att ha hittat trygga huskatter med stabil uppväxt till ett lågt pris.
3. Totalt okontrollerat kattutsprutande tycker jag inte är okej jag menar när folk låter sina katter få kull på kull utan att ta hand om sina djur på ett värdigt sätt eller rena vildkattskolonier det är samma sak fast några av dem påstås ha en ägare. Dessa ungar får ingen god omvårdnad kanske inte ens avmaskning och ges bort ofta för unga till vem som helst ofta med avlivningshot som försäljningsargument. Det är dessa katter som är upphovet till vildkattskolonier och fyller våra katthem. Detta ger mig tårar i ögonen och katten låg status. Detta måste på alla sätt bekämpas.
4. Ren Backyardbreeding gör mig lika arg som kattutsprutandet och är lika omoraliskt. Här är det bara pengar som styr och jag tycker aldrig man får utnyttja djur för att tjäna pengar. Ofta uppger "uppfödarna" att katterna är renrasiga eller har mycket raskatt i sig ibland kan det vara sant men inte alltid. En katt utan stamtavla är alltid en huskatt och ska inte kosta som en raskatt som är uppfödd och registrerad efter konstens alla regler. Ofta saknar dessa katter vaccination och vet.besiktning då ska man inte betala mer än ett par hundralappar för katten. Mitt tips är att ALDRIG köpa den här typen av katt, inte dyrt i allafall! Det här är något som absolut INTE ska uppmuntras.