Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3453 ggr
[Sniff]
0

Försäkra utekatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man försäkra en utekatt? Jag vill ju att Sniffen ska vara försäkrad, så klart, men pappa tycker att det är onödigt och säger att man ändå inte kan försäkra en utekatt. Kan vi försäkra honom?

Annars har jag ingenting emot att ha honom som innekatt, men pappa vill inte det… :/

Maria
0

Självklart ska din katt vara försäkrad oavsett om han är ute eller inne.

Risken är ju att han råkar ut för någon skada och din pappa inte har lust att betala…Obestämd

Ring några försäkringsbolag och be att få hem lite information som du kan visa din pappa.

/Maria

Hawknestgrove
0

Självklart så går det att försäkra en utekatt. Ännu mer viktigt. Du har vad jag vet,  många bolag att välja på. Folksam, IF, Agria, Sweland och Dina Försäkringar alla dessa har  kattförsäkringar. Väljer du den lägsta ersättningen, så kostar inte försäkringen mer än ca 1,50 per dag. Glöm bara inte, att du har karenstid på mellan 20 och trettio dagar på sjukdom. Dvs, om det skulle vara så att katten blir sjuk, så  får han inte bli det inom den tidsgränsen från försäkringens tecknande. Däremot olycksfall, då gäller den med en gång. En kastrerad och IDmärkt katt har du dessutom rabatt på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Visst ska ni försäkra er utekisse. Du kan även surfa på lite försäkringsbolags hemsidor och kika

www.agria.se

www.folksam.se

www.if.se

www.sveland.se

Några som jag kommer på. Hör med din pappa var ni har er hemförsäkring, bil/båtförsäkring osv…man får ju ofta rabatt om man samlar på samma ställe

Hawknestgrove
0

haha och som sagt, Dina försäkringar har  också numera. de är väldans bra att ha att göra med och prisvärda.

[Norrbysa]
0

Försäkra, id-märka, vaccinera och kastrera är det som gäller vare sig det är en utekatt eller inte. :-)

[Sniff]
0

Tack så jättemycket, allihopa! Ska prata med pappa igen:)

#5 Kastrerad är han naturligtvis. Id- märkas ska jag se till att han blir, har tänkt på det ett tag… Vaccinerad är han.

Hawknestgrove
0

Det bådar gott. En idmärknikng via chip är ju billigast då för din del. Då behöver han inte sövas. Heder åt såna som dig som tänker så som du gör.

Cazzos
0

Inte bara vaccinerad, avmaskad också ;)

Hawknestgrove
0

Ja, men det  behöver man inet ta som rutin. det kan vara på sin plats när det behövs.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

När du chippat / id-märkt misse glöm inte registrerad det på SKK (kostar en 130 kr) elller Sverak tror jag det (rätta mig om jag har fel om Sverak). Annars har ju det inget syfte om man inte kan söka på det och tyvärr är det lätt att slinka ur minnet att göra anmälan.

kattassen
0

Jättebra att du tänkt på försäkring för det är jätteviktigt i synnerhet (skulle jag vilja säga) när det gäller utekatter som kan råka ut för så mycket tokigt. Ett slagsmål kan resultera i skador som behöver veterinärvård vilket kan bli dyrt.

Ta du ett snack med pappa igen och reklamera för en försäkring. Vi har Agria och betalar ca 600 kronor om året, det är inte ens 2 kronor/dagen i premieFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

IceJossan
0

Vilken speciell färg din misse har i ansiktet :o Ser nästan ut som om han är blåsköldpadda, men det går ju inte :P Kanskeär det ljuset som spökar. Kan du lägga upp en bild till på honom??

blondifire
0

du kan anmäla till SVERAKS register och det är gratis där.

S*Winsnes Wilda

[Sniff]
0

#12 Fler bilder ska det bli! ;)

[Sniff]
0

Hans snygga ringar^^

sisal
0

Jättefin katt! Ett väldigt klokt beslut att försäkra honom, vare sig han är inne eller utekatt. Det är inga stora pengar det handlar om per år, däremot kan det bli väldigt dyrt att ha katten oförsäkrad om något skulle hända……. Hoppas att din pappa tar sitt förnuft till fånga! Glad

[Sniff]
0

#16 Tack:) Pappa ska kolla upp det, har han lovat:D

Emmast
0

vi har 4 försäkrade utekatter. och ska snart försäkra våra kattungar också :).

Hawknestgrove
0

Underbart med folk som bryr sig om sina djur på rätt sätt.

Saga85
0

Vi har aldrig haft våra utekatter försäkrade, men klart det kan vara en säkerhet om man är orolig eller vet med sig att man kanske inte har möjlighet att hosta upp pengar vid eventuella olyckor.

Min mor är också av åsikten att det är onödigt med försäkring, men så har hon under sina 40 år som kattägare endast varit inne sällan hos veterinär (aldrig för olycksfall pga utevistelse dock).

Hawknestgrove
0

Nä beror ju på hur man bor. OCh hur många kan  spotta upp 20-30 tusen på ett bräde?

Saga85
0

Självklart. Mina föräldrar har bott med utekatter i ett lugnt område de senaste 25 åren, och har aldrig hört om någon katt i kvarteret som råkat ut för mer än lite skråmor vid bråk. Innan dess hade de innekatter pga de bodde i lägenhet, t.ex.

Sen tror jag antagligen att mina föräldrar tänkt annorlunda om de råkat ut för något kostsamt. Vi har dock bara tvingats lägga husdjur på operationsbordet två gånger (bortsett från kastreringar) - tyvärr dog både marsvinet (förlossningsproblem) och katten (njursten). Bortsett från att det självklart var ledsamt att de dog och min mor tyckte det var bittert att lägga ut x antal tusen, så tycker hon fortfarande att det är bättre att ha de oförsäkrade och istället se till att ha undanstoppade pengar för nödsituationer.

Hawknestgrove
0

ja alla är ju saliga i sin tro. Jag hade aldrig vågat ha mina katter oförsäkrade trots att de är innekatter. Ok, jag aka nog börja ta Lelle Arne under övervägan numera, då erättningsbeloppet minskar för honom hela tiden, då han börjar bli till åren. Jag är ju av den åsikten, att alla dagar över 10 år hos både katt och hund är bonustid. OCh Lelle Arne blir 11 år den 4:e juli

Saga85
0

Grattis i förskott till Lelle Arne! Vår nuvarande gamling Felix blir 12 år den 11 juli (han föddes här), fast jag ser honom fortfarande som tonåring Flört

Ja, alla är vi väl saliga. Själv har jag min iller försäkrad och kommer säkert hålla eventuella framtida (egna) katter försäkrade. Så länge man ger sina djur den vård och omsorg de kräver spelar det ju mindre roll hur man löser det.

ingann
0

Självklart ska du försäkra din utekatt:) Utekatter har ännu större behov av försäkring och vaccinering än vad en innekatt har då den utsätts för mer risker.

För mig är det en självklarhet att ha en bra försäkring på alla mina djur:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner