Innekatt/Utekatt?
Kan man växla mellan att ha en utekatt inne och ute? Min familj ska snart flytta ut på gård och tänkte då skaffa 1 eller 2 hemlösa katter. Men jag hade aldrig klarat av att lämna en frusen katt ute på vintern. Kan man ha katten ute och inne? Vi kan ju inte ha kattlucka eftersom vi har 4 katter som kommer va inne endast.

Menar du att den exempelvis är ute om dagarna och inne om nätterna? Eller att den ena veckan får gå ut om den vill och andra inte?
Det förstnämnda är nog ganska vanligt, och funkar bra om katten när den är ute kan söka skydd nånstans och så. Eller att man lär den att knacka på när den vill in så man kan öppna för den.
Det sistnämnda är nog svårt att få katten att gå med på, kanske funkar för vissa. Men jag tror inte det var de du menade?
Sen finns det kattluckor man kan programera till att öppna sig enbart för katten som har halsband med rätta chippen i.. :) Vad jag vet kan dom låsast båda vägar.. kanske det kunne va nåt?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#4 Men de andra katterna borde väl kunna lära sig ganska snabbt att de kan smita ut om de går samtidigt som katten med halsband?
Jag tror inte det är så lätt i och med att dörren smäcker i lås när den vippar ned äfter första katten.. men där finns ju alltid en risk säkerligen
Alternativet är ju att släppa ut den och ta inn den, och lära den att komma på ett fönster och jama när den vill inn då
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.