Hur mycket vatten?
Är det någon som vet hur ca hur mycket vatten en katt bör dricka om dagen när den äter torrfoder?
Finns det någon formel där man kan räkna ut det typ med kroppsvikt?
Såg att mina katter tillsammans hade druckit 3 dl på ett dygn, låter lite lite tycker jag. Får ställa fram fler vattenskålar kanske.

En katt behöver minst en ½ dl vatten per kilo kroppsvikt och dygn.
Stolt ägare till tre La permer

okej tack!
Ett tips är att ha framme flera vattenskålar om du har flera katter, vattnet blir ofta smutsigt och min katt tex är ganska kräsen och vill helst ha frächt vatten…

jo jag ställde fram två till så nu står det fyra runt om i lägenheten =)
Ha stora skålar så inte morråren tar i kanten på skålen och fyll dom högt =)
hittade en länk som handlade om njursviktskatter men veterinären tar upp lite om vattendrickande som kan vara bra info rent generellt:
"Vätska är även viktigt att få i en njurkatt. Ha flera vattenskålar i många rum. Byt vatten varje dag. Ha gärna vattenfontän som du kan köpa hos din veterinär. Det rinnande vattnet stimulerar till ökat drickande. Katter vill även ha stora skålar att dricka ur. De blir lite hindrade av att drick i för små skålar där morrhåren tar i kanten. Om man har hund och katt i samma hushåll kan man se exempel på hur katten helst vill dricka ur hundens större vattenskål. Att bland i musselsaft, tonfiskjuice i vattenskålen kan även stimulera till ökat drickande."
från nästan sista stycket på sidan:
http://www.fraga-veterinaren.se/njursvikt-och-urinvagsinfektion-hos-katt/
/Fridaybrew

stora skålar, det hade jag ingen aning om! Blir till att införskaffa!

Fast det där med stora skålar stämmer inte altid.Här hemma är det vattenglasen som är populärast.
Stolt ägare till tre La permer
Hemma hos mig ska det drickas ur en tillbringare. Det spelar ingen roll hur många andra vattenhål jag fixar, tillbringaren är alltid bäst och den är allt annat än bred…

hihi kul att höra att det är fler katter som helst skulle dricka ur vanliga dricksglas….Min kisse har lärt mig att det inte går att ha glas stående framme på nattduksbordet om man inte vill dela det…:) Men helst dricker han vatten från kranen i handfatet :) Vatten smakat ju bäst om det är färskt…

Min katt brukar dricka från golvet i duschen fast han har vattenskålar..
Skynda långsamt så går det fortare.
Det mest troliga är att det är för att just i vattentillbringaren samt vattenglasen är det helt färskt vatten i. Om det var lika fräscht i vattenskålen tror jag att de skulle minska (inte sluta helt) sitt glasvattendrickande =) Det är som här hemma så är det vetten direkt ur kran ner i badkaret riktigt poppis även om man har tre vattenskålar i olika rum. men det blir aldrig lika fräscht som kranvatten som rinner =/
Är tacksam för att våra katter inte är på borden så man behöver hålla koll på sitt glas =)
/Fridaybrew
Mina katter dricker inte vatten ur vattenskålarna även fast det är fräscht vatten. Inte om det är sunkigt vatten heller. Ur tillbringaren duger det alltid att dricka, oavsett "vattenstatus". De har en egen tillbringare nu.

jag började med att ha vanliga vattenskålar men det var inte populärt och det förstod jag själv när man inte kan vara hemma och byta vattnet. morgonvatten är inte lika gott på eftermiddagen. så nu finns det tre små fontäner utsprida här hemma så de gärna dricker ur, en del mer än andra. läste att de är natruligt att de har flera drickställen. en av hanarna dricker gärna ur glas, men vill då först slå omkull dem :-p
lol katter *s*
/Fridaybrew

Fortsätter på sidospåret eftersom TS redan fått svar på sin fråga!
I det lilla, lilla hålet i blomvattenkannan (med tassen om det är för långt ner till vattnet) = vatten som kan ha stått i flera dagar. Eller ur någon mugg, ett glas eller en tallrik i diskhon…det är favoriterna här! De går gärna förbi en nysköljd, nypåfylld vattenskål och dricker ur ett glas med några dagar gammalt vatten. Knäppisarna! Hade en katt förut som helst drack regnvatten
Startar ett nytt sidospår, helt på eget bevåg: Skulle aldrig få för mig att servera vatten i plastskålar till mina djur (eller till mig själv, förutom i nödfall). Tror att vattnet lätt kan ta smak av plasten. Fast min blomvattenkanna är ju plast
Föredrar glas eller keramik, rostfria skålar funkar också (mina hundar har det) men skulle kanske kunna ge nickelallergi, med lite otur.
#16 de var intressanta resongmang faktiskt…. Min katt har både skålar i rostfritt och i vit keramik och han verkar föredra de vita…roligt…

#17 Mina föredrar ju vanliga dricksglas (beror nog inte på formen) om det finns framme, skålarna de har är keramik och så hundarnas rostfria. Ska nog ta och köpa några glasskålar i lämpligt format (hmmm…kom osökt att tänka på glass nu
).

Hos oss går det inte att ha ett glas med vatten i på bordet, antingen är det ett katthuvud i det eller så tycker han att det gör sig bäst på golvet. Så han får ha sitt i en skål på golvet, han är så söt när han krafsar efter sig!
Här är hundens keramikskål + vattenkranen i badrummet det enda som duger att dricka i… Kranen i badrummets handfat står alltid på droppning;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner