Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12312 ggr
lambero
0

Tuggar inte maten?

Har precis bytt torrfoder på katterna och den ena katten tuggar inte maten. Hon hetsäter inte eller så, men hon tuggar den helt enkelt inte.
Kan detta ge något problem med tänder osv eller ska jag bara låta det vara? Alternativet skulle ju vara att byta foder igen…

Just nu har dom fri tillgång på torrfoder och får mjukmat en gång om dagen som faktiskt tuggas av katten som inte tuggar torrfodret.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[oddtinna]
0

Jag har en katt som aldrig tuggar sitt torrfoder. hon fyller munnen och sväljer. visserligen hetsäter hon också så hon spyr upp den. men hon gör det oavsett om det är hennes favoritfoder eller nytt? Obestämd

Cindy
0

Beror helt på vilket foder du ger!

Vänliga hälsningar
Cindy

Raggedydoll
0

Att inte tugga maten kommer ge mer problam med tänderna då de inte "sliter" bort tandsten och liknande. Men ge det lite tid kanske. På kort sikt ser jag inga problem?

Men kolla hennes tänder så att det inte är en tand som är av eller börjar ruttna, då kan de sluta tugga (våran 9 åriga katt gjorde så)

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Min ena kattfröken tuggar til 90% inte torrisarna och enligt veterinären när jag tog upp det var det absolut ingen fara, vissa bara sväljer utan att tugga.

Kan tillägga hon hetsäter på intet vis.

line84
0

Jag skulle kollat i munnen så att allt är som det ska (eller låta en vet. göra det). Annars skulle jag ge tex Royal Canins Maine Coon foder. Det är större bitar och katten måste använda tänderna. Jag har en kattkille som aldrig tuggade riktigt och han hade tandsten och svullet tandkött men så fort han fick det fodret (plus att jag började borsta tänderna lite lätt på honom) så började tänderna se mycket bättre ut.

lambero
0

Detta med att inte tugga fodret började precis i samband med att jag började byta foder. Det nya fodret är Affinity Advance som har mindre bitar än det tidigare.
Så jag tror inte att tänderna är problemet. Hon tuggar ju gamla fodret fortfarande eftersom att jag blandar ut med det fortfarande.

Så det är ju som sagt ett väldigt nytt foder för henne och hon är en väldigt matglad katt trots detta hetsäter hon inte.

Men just detta med tandsten oroar mig. Vill ju inte få det problemet om det går att undvika :S

Raggedydoll
0

Finns inte det nya fodret i större kulor?

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

lambero
0

Tror inte det men tänkte att jag skulle kolla nästa gång det är dags att köpa foder.