Knutor i pälsen
Min lilla misse har tråkiga knutor vid framtassarna "armhålorna" Jag har klippt av dom många gånger, men dom kommer tillbaka igen. Nägon som har nåt tips? Har funderat på o raka bort knutorna med en trimmer. Men risken är att hon blir jätterädd. Ta henne till veterinären o låta dom göra det? Tacksam för tips =)
Borsta katten regelbundet så slipper du pälstrassel.

ja det gör jag, men dom knutorna hon har nu går inte att borsta bort.

Har en katt som oxå får lite trassel i armhålorna. Och de går inte heller att kamma även om jag skulle kamma honom varje dag där så kommer det nya så jag klipper bort dem ibland. De blir inte så stora så det syns inte att man varit framme.
Just nu är ju de flesta katter i sin fällning o kan då få mer besvärande tovor.
Du behöver inte gå till vetten för detta utan det e nog billigare att lämna katten till en katt/hund trimmare och då slipper man alla risker med att söva katten. Klipp klorna innan bara.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Min gamla katt tyckte det var OK med trimmer så honom klippte vi ner en gång om året men nuvarande kisse är jätterädd för framför allt ljud så det funkar inte.
Jag borstar med stålkam och håller borta det värsta men sedan är det saxen som gäller. Jag vill inte utsätta honom för den stress det innebär att ta honom till veterinär eller lämna till en kattrimmare.
/Maria
amvänder tovutredare för hund.funkar på alla djur
#5 Hur ser en sådan ut?
/Maria
som en liten kam men med rakbladsliknande klor.svår att beskriva men sök på tovutredare på google så kommer det upp bilder eller någon av sidorna där man har djurartiklar

jag använder både stålkam och furminator på mina katter, men det är just vid armhålorna honan får knutor som inte går att borsta bort, utan måste klippas bort. Men problemet är att dom kommer tillbaka på samma ställe igen. Har klippt bort dom idag, så nu får vi se om dom kan hålla sig borta.
Smörj in pälsen där med silikonspray, det kan hjälpa. Tar man en dryg sort som t.ex. K9 Competitions, så räcker det att du tar några droppar på fingrarna och sen gnuggar dom i pälsen som brukar tova sig.
Silikonet lägger sig som en glatt yta på hårstrået, och hindrar att de kan trassla in sig i varandra. Blir det en tova blir dom iaf lättare att kamma ut.
Vänliga hälsningar
Cindy
Det är jobbigt när katterna får tovor i pälsen helst under deras armhålor i frambenen. Jag själv använder en tovutredare på dom ställen när dom har tovor. Men annars så ligger dom i min famn och jag lirkar ur tovorna med mina fingrar. Ibland går de ibland får jag använda tovutredaren
Men jag ska testa de *9 har skrivet om silikonspray för att underlätta kamningen

ska prova silikonsprayet=) Tack! :)