Beräkna foder är viktigt!!!
hej.
tittar du på kattmatens innehåll på påsen när du köper den?
vad står det? vet du hur man räknar om siffrorna?
Här hemma använder vi Hill`s natures Best Adult with chicken.
jag ska här visa hur man räknar ut vad fodret man har innehåller.
1. först kollar man på påsen vad det står för vattenhalt:
på detta fodret står det 5,5%
2.hela påsens inehåll är ju 100% eller hur? svar ja.
nu tar man hela påsens innehåll och drar bort vattenhalten,kvar blir
då något som kallas Torr Substans.(TS)
på detta fodret blir det såhär: 100-5,5%= 94,5% TS
3.sedan tittar man på proteinhalten på påsen.
på detta fodret står det 32,6%
4. proteinets siffra ska nu delas med TS.
då blir det såhär: 32,6/ 94,5= 34,4% protein finns i fodret och en katt ska ha MINST 26% protein i sitt foder= bra.
5. sedan kollar man vad det står för fetthalt på påsen.
på detta fodret står det 20,8%.
6.fettets siffra ska nu oxå delas med TS.
då blir det såhär: 20,8/94,5= 22,0% fett finns i fodret och en katt ska ha MINST 9% fett i sitt foder = bra
7. klart!!!
/tass på er och se nu till att era mattar och hussar gör sin hemläxa och räknar på ert foder,så de vet vad de ger er!!
källa: min blogg: www.myskatterna.blogspot.com
9% fett och 26% protein tycker jag inte känns bra, men ok, visst. Skulle inte ge ett sådant foder själv. Undrar dock hur en blogg, som du själv skrivit, kan anges som källa.
Just ja, bra att du fattat det med torrsubstans nu, att man inte bara kan jämföra torrfoder och blötmat rakt av :)
jINA minst 9% FETT OCH minst 26% protein,MÅSTE det vara i ett färdigberäknat foder!
källan om minsta andel protein och fett i kattens mat har jag fått från :
http://www.bokus.com/b/9789186127510.html?pt=search_result&search_term=allt%20du%20beh%F6ver%20veta%20om%20katter
jag har den boken här hemma,den är JÄTTEBRA.
sen finns det en annan bra bok oxå,som jag oxå har här hemma:
Ja, det handlar alltså om miniminivåer. 26% protein och 9% fett är inte bra. Det är precis vad katten behöver för att överleva (bortsett från alla vitaminer, mineraler och spårämnen). Bättre än så ska väl katten ändå ha?
Vi har bytt bort katternas torrfoder till blötmat och BARF då torrfoder inte på något sätt gynnar en katt, sen ska vi inte tala om mängden spannmål torrfoder innehåller.
26% protein är väldigt lågt på ett torrfoder, protein är en viktig del i kattens ämnesomsättning. Katten är carnivorer och behöver daglig mängd utav protein. Protein är uppbyggda utav aminosyror och katten behöver 20 olika sådana. Protein är också kattens huvudsakliga energikälla. Vad gäller fett så är de viktigaste för katten Omega6 och Omega3, dessa fettsyror kan katten inte producera själv och behöver då det i kosten. 9% fett för en katt är också oerhört lite.
#5 Jag vet inte hur du läser men om du hade läst TS så ser du att fodret JAG har innehåller 34,4% PROTEIN och 22% FETT,omräknat och det är BRA!
#6 du verkar heller inte ha läst ordentligt,jag skrev MINST 9% fett och 26% protein. men som du ser i TS så innehåller fodret jag använder 34,4% protein och 22% fett,vilket är BRA.
hur beräknar du halterna fett och protein i din BARF? och hur vet du att de får i sig allt de ska ha?
#7 Har man kunskap om kattens ämnesomsättning och näringslära så är det inga problem. Sen går det alltid att använda samma ingridienser i BARF som det finns i torrfoder men plocka bort de som litterärt kan skada en katt.
#8 och det som kan skada en katt är?
ps. 34,4% protein är vad hela påsen innehåller och jag tror knappast dina katter äter upp en hel påse om dagen därav blir 26% protein som du ger om dagen för lite.
#9 Nämn hela påsens innehållsförteckning till mig så kan jag tala om det för dig. Men vad du ger dina katter för mat är ditt val. Jag sa bara vad jag gav mina, du behöver givetvis inte följa det. Men protein halten och fetthalten i ditt foder är relativt lågt, et litet råd bara.
Sedan skall man också tänka att torrfoder i sig torkar ut katten och gör att de måste dricka oerhört mycket vatten. Katter är ökendjur, därav är alltid blötmat att föredra men var ägare gör som de vill.
#11 ja,katter är ökendjur och därför har de en förmåga att koncentrera sin urin MYCKET,men här hemma har vi en vattenfontän och de dricker ordentligt.
fodret jag har HIll´s natures best och vi har testat nästan ALLA märken som finns på marknaden för katter med mag/tarm problem.
mina katter har kunnat äta 3st foder:
orijen funkar,fast den ena pip,blir tjock utav endast 20g/dag!
hill`s sensitive stomach funkade INNAN,provade förra veckan och katterna blev STENHÅRDA i magen och det stod "new" på påsen,jag undrar vad de hade ändrat? troligtvis mer fibrer,för pip blir HÅRD i magen utav för mycket fibrer. så det funkar inte länge,tyvärr,för det tyckte katterna om.
hill`s natures best som vi har nu har funkat längst.
och ja,jag har provat få över mina katter på barf genom att använda denna guiden:
http://www.catinfo.org/TipsforTransitioningPDF12-18-09.pdf
men tyvärr,jag blev ett nervvrak,de slutade ju äta helt efter 10dagar.men visst jag håller med,visst är det det optimala med BARF eller köpt mjukmat! problemet blir när katten läggs in på djursjukhus,hur gör man då om katten går på barf?
Fast du drar slutsatsen att ett foder är bra bara för att näringsvärdena överskrider miniminivåerna. Att ett foder överskriver miniminivåerna innebär inte alls att det är bra. Det är tillräckligt för att hålla liv i katten. vad använder du för andra riktvärden när du bedömer fodret som bra? Allting är ju relativt. Om man jämför med proteininnehållet i kattens natuliga föda, en proteinhalt på 50-60%… är 34,4% verkligen bra ställt i förhållande till det?
Jag BARFar också. Man räknar ut näringsvärdet i BARF på samma sätt du räknar ut näringsvärdet i torrfoder. Det finns databaser med information om hur mycket av vad olika slags kött och inälvor innehåller så det är bara att räkna. Jag slutade räkna på det för en ca 5 år sedan efter att jag insett att jag håller mig bra till om jag ger de proportioner jag gör.
#12 Så länge katterna mår bra så är det inget fel. Jag ratar inte torrfoder, har själv gett mina katter det och min ena katt måste själv äta det emellanåt då han har en sjukdom.
Djursjukhus och BARF är ju en funderare men då är det bra att ha kissar som äter allt ;)
jag har en burk gourmet gold pate här hemma nu och vi kan ju på skoj jämföra det med hills natures best torrfoder.
gourmet gold pate:
100-81,5% vatten = 18,5% torrsubstans= TS
protein: 10%/18,5= 54%
fett: 4%/18,5=21,6%
MEN fodret inehåller BÅDE färgämnen OCH konserveringsmedel!!!
#15 Har du kollat om något utav fodren innehåller spannmål?
NATURES BEST INNEHÅL:
KYCKLING-som bygger starka leder,muskler,ben,och kyckling tiiför även aminosyror.
BRUNT RIS-en lättsmält och lågallergen kolhydrat som är snäll mot magen.
MAJS-tillför bränsle till celer,hjärna,röda blodkroppar.
HAVRE- viktig käla som matsmätningsfibrer,dessutom rik på Bvitamin,protein ,energi.
JÄST-koppar,selen,Folinsyra.
OMEGA 3 OCH 6-för sund hud och blank päls(min katt har fått mycket bra kritik från vetrinären om detta!)
FRUKT-för totalhäsa och bra mag/tarmflora,fibrer och C-vitamin.
GRÖNSAKER-stöttarett sunt imunförsvar och en naturlig källa till antioxidanter som karoten och E-vitamin.
INNERHÅLER INGA:
ägg eller mjölkprodukter som kan vara MYCKET allergiframkalande hos katt.
ingen vete,soya eller andr abilliga utfyllnader.
inga konstgjord Konserveringsmedel,smakförstärkare eller färger.
Tja. Alla kolhydrater är lågallergena eftersom det i regel är proteiner katter blir allergiska mot.
Andra billiga utfyllnader? Tja, det är ju relativt. Vete och soja är kanske billigare än brunt ris, havre och majs så brunt ris, havre och majs kanske går under dyrare utfyllnader då.
Havre, ris och majs är just spannmål.
#18 Även friskies innehåller majs och ofta är det ju så att ris, majs och havre fungerar som utfyllnad.
#18 ja jag vet att katter har lätt för att bli allergiska mot protein,vi har en fisk protein allergiker i hushållet här.
men det konstiga är ju då att katter är ju STIKTA kanivorer,dvs köttätare och får ju då i sig mycket protein,hur hänger det ihop med att katter blir allergiska mot protein?
#19 ja det är spannmål,det är jag medveten om,men alla de BRA fodren vi har testat funkar ju inte på våra katter,och tro mig vi har testat MÅNGA foder under dessa 5år….
#19 friskies är INGET bra foder det inehåler aldeles för hög magnesiumhalt!!!!
#29 Sa aldrig att friskies var ett bra foder.
en utmaning til er:
hitta ETT foder som funkar till båda mina katter,det ska :
inte innehålla fisk eller räkor
ha en magnesiuminnehål på HÖGST 0,07%
vara bra för mage/tarm dvs känslig mage
vara bra för katt som haft urinsten.
bra för katt som fäller mycket
Hur kommer det sig att strikta karnivorer blir allergiska mot protein? Det är inte helt lätt, men följande faktorer tror jag är viktiga:
- Katterna ges "fel" proteinkällor (dvs. protein som de inte ingår i deras naturliga kost) tex. fisk och mejeriprodukter (som är två av de absolut vanligaste allergenerna).
- Katterna bor likt oss människor för rent. För hög hygien antas vara en bidragande faktor när det gäller allergier hos människor, varför skulle det vara annorlunda för katterna?
- Detta hänger ihop med punkten ovanför, katterna får för ren föda. Kommersiellt foder upphettas för att bakterier ska dö och för att de ska hålla längre. Bakterier är dock inte bara dåliga. Många bakterier är gynnsamma för tarmhälsan. Det är tom. så att patogener i viss mån är bra eftersom de stimulerar immunförsvaret.
- Katterna ges felaktig föda. För mycket av sådant katten inte är gjord att äta dvs. främst vegetabiliser irriterar tarmen och försämrar därmed hela kroppshälsan.
Jag skulle antagligen kunna sätta samman en hemgjord diet som funkar för båda, men jag gör det inte längre gratis eftersom det tar tid och tid har blivit en bristvara sedan jag fick barn.
#23 och #24
funderar på att börja ge orijen igen.
det innehåller:
540kcal/250g varav 40% från protein,15% från frukt och grönt och 45% frå fett. (jämför med LCHF)
OMRÄKNAT:
46% protein
22% fett
Energimäts i kilokalorier(kcal) och katten behöver 40-65kcal per kilo kroppsvikt beroende på hur aktiva de är.
en kastrerad katt behöver 30% MINDRE.
alltså skulle mi katt på 6kilo och som jag vil ha ner till 5kg behöva:
50*6= 300kcal MINUS 30%= minus 90= 300-90=210kcal/dygn
och här har vi vårat problem:
enligt detta ska min katt äta knappt 100g orijen /dygn,MEN han äter max 40g/dygn oavsett hur mycket jag ger honom och ÄNDÅ blir han tjock! jag har provat olika tider och olika mängd,men jag får inte i katten mer än 40gram,och då får han ju inte i sig alla kalorier han ska ha? HJÄLP??
Det är enkelt. Om katten äter 40 g/dygn och ändå blir tjock får han i sig fler kalorier än han behöver. Oavsett vad den matematiska uträkningen säger.
Hur mycket ligger din katts idealvikt på? Har du kollat Orijens egan utfodringsrekommendationer? Enligt dem räcker 40 g för en vuxen (eftersom inget annat anges antar jag fertil) katt på ca 3 kg.
Verkligheten är dock den att din katt blir tjock av bara 40 g/dag. Då är det så att katten får i sig fler kalorier än den gör av med. Såvida inte katten har någon sjukdom som gör att normalfallet inte längre gäller.
#26 jo,det fattar jag,men jag har förstått att katten MÅSTE få i sig miniminivån varje dag,därav min rädsla.
katten är en soffpotatis mestadels..
Ofta får katten urinsten pga övervikt men det kan också uppkomma ifall katten dricker för lite då vätskebrist underlättar för bildningen av urinsten. Foder med stor mängd magnesium och för lite vätska har en urinstensbildande effekt.
har idag köpt olika MJAU konserver strora burkarna på 600g.
de får 1tsk morgon och 1tsk kväll var.
#29 Då hinner ju bra mycket av innehållet bli förstört, eller fryser du in?
Vad gäller beräkning av foder, så gör inte jag det.. här har de fri tillgång av två olika torrfoder, och två olika blötmater morgon och em.
#30 japp fryser i i isbitsformar.
Något många glömmer när man pratar procent är att även en skosula procentuellt innehåller fett, proteiner och kolhydrater. Det innebär inte att det är procent katten skulle kunna tillgodogöra sig.
Inget djur i världen äter procent, de äter gram per dag, och olika livsmedel smälts olika bra.
Alltså skulle ett foder kunna innehålla 34% protein och 15% fett utan att det betyder ett smack. Om katten bara kan smälta hälften av proteinet i fodret, så var ju den egentliga procentsatsen 17%…
Därför kollar jag hellre på ingredienslistan än procenten. Och det är därför vissa katter går upp i vikt av foder som Orijen - om fodret har en hög smältbarhet behöver katten inte äta så mycket för att få i sig allt den behöver.
Vänliga hälsningar
Cindy
#31 Oki! 
#33 Kollade på sidan och fick huvudvärk av den massiva texten. Ska läsa nogrannare senare, men det såg ut att vara argument jag sett många gånger förr. Har under mina 6 år i zooaffär läst på en hel del om katter och nätingslära, pratat med otaliga veterinärer, uppfödare och kunder med åsikter som ofta går stick i stäv med varandra.
Jag har en viktig regel i mitt liv; bara för att det stod på internet betyder det inte att det är sant.
Den viktigaste av mina regler är att se på alla aspekter av en fråga och bilda mig en egen uppfattning. Mina katter får fri tillgång till ett torrfoder med högt animaliskt proteininnehåll, våtfoder på kvällen, laxolja dagligen, och godis av BARF-inspiration (kycklingvingar etc). De har vattenfontän som de dricker friskt ur. Resultatet är friska slanka katter med blanka pälsar och perfekt tandhälsa, vilket gör mig nöjd med utfodringen.
Vänliga hälsningar
Cindy
#35 Håller med dig.
Jag kollade själv den länken och som en person som forskar om katter vill jag aldrig bassera mina åsikter utifrån en enda källa utan använder även andras uppfattningar för at bilda en större klarhet kring vad som är bäst.
Jag är varken för eller emot torrfoder och mjukmat utan huruvida man utfodrar katten skall ske med den enskilde kattens välbefinnande. Klarar inte katten mjukmat, då ska man heller inte ge mjukmat o.dyl.
#35 detta är inte bara en sida på internet…den sidan är skriven utav vetrinären Lisa A. Pierson DVM.
mycket kunnig vetrinär.
denna sidan kan man verkligen INTE bortse ifrån om man är intresserad utav katter!
#36 känner du till matild Lennartsdotter? hon är den som översatte Lisa A Piersons sida.
här kan du läsa lite utav det:
http://katter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3afe9a45-9dd5-4cdd-b1f8-797e5e39197b
#38 Ser inte vad det har med saken att göra tyvärr.
#37 Jag ska som sagt läsa sidan när jag orkar.
Vad gäller veterinärer får jag tyvärr säga att jag träffat och hört om tillräckligt många okunniga sådana för att aldrig utgå ifrån att veterinärlegitimation = kan näringslära. Den svenska utbildningen innehåller väldigt lite näringslära, så om inte veterinären själv har ett specialintresse och läst på kan hen ha lika stor kunskap som gemene man i ämnet.
För några år sedan härjade en vet i Sthlm som intalade sina kunder att hundar och katter blir friska från allsköns sjukdomar om man bara ger dom vegetarisk mat. Jo, tjena! Var tröttsamt att prata med dessa kunder som undrade varför "min" butik inte säljer vegofoder, för veterinären hade sagt så och då måste det ju vara sant!
Vänliga hälsningar
Cindy
Vill uppmärksamma alla som väljer att läsa sidan för följande text som står med liten stil längst ner på sidan:
Information on this site is _for general informational purposes only and is provided without warranty or guarantee of any kind. This site is not intended to replace professional advice from your own veterinarian and nothing on this site is intended as a medical diagnosis or treatment. Any questions about your animal's health should be directed to your veterinarian.
_Första meningen specifikt bör uppmärksammas.
#41 ja självklart får man själv avgöra som ägare vad som verkar sunt..jag har då verkligen inga frågetecken angående det Lisa A.Pierson DVM skriver på sin hemsida www.catinfo.org
men hon är ju själv vetrinär. men självklart är hon tvungen att skriva en sådan text för att inte få stämmningar på sig,som är så vanligt i USA.
So what? Hon är amerikan och behöver skydda sig mot lösryckta stämningar. Är det överraskande?
#43 Jag vet det. Kopierade bara texten ifall inget sett den, behövde inte bli näsvis för det. Har inte sagt att jag hatar sidan har bara sagt att oavsett vad en sida säger skall man inte promt gå efter den utan se vad som gör katten bäst precis som jag skrev i #36.
#42 Bekvämt om man håller med henne, att utgå från att friskrivningen är till för att skydda henne hellre än att se det som ett ärligt erkännande från hennes sida att hennes råd inte passar alla.
Vänliga hälsningar
Cindy
#44 och #45 Håller med.
Bekvämlighet har ingenting med det att göra, det är logiskt. I synnerhet om man har lite mer koll på henne och vet att hon kör hårt på sin linje. Att vika undan för att torrfoder någon gång skulle vara det bästa (iaf ur synvinkeln kattens bästa) är inte riktigt hennes grej.
Första raden nederst på sidan: Information on this site is _for general informational purposes only and is provided without warranty or guarantee of any kind.
_Översättning: _Informationen på denna webbplats är för allmän information endast och tillhandahålls utan garanti eller garanti av något slag.
_Man kan lätt, om man tänker, dra slutsatsen att även om en sida pekar på att katten skall äta mjukmat exempelvis behöver det inte innebära att alla katter mår bra utav det. En del katter kan rentav må dåligt av att äta mjukmat dvs bli dåliga i magen medan de kanske utifrån ett visst torrfoder mår bra och kan leva ett fullvärdigt liv, min norska skogkatt hör till den skalan. Han äter mjukmat ja, men han måste ha ett visst torrfoder vid sidan av också annars skulle han bli riktigt dålig i och med att han har kronisk och återkommande Kolit.
Min poäng är som tidigare nämnt, oavsett vad en sida/bok/veterinär o.dyl säger så är det ägaren själv som vet bäst vad och vad inte katten mår bra utav. Man ska inte promt ge en katt mjukmat ifall den helt enkelt inte tål det och jag tror att det även är det texten nederst på sidan pekar till.
Nu har jag klargjort min mening i alla fall.
Jag käftar inte emot vad gäller att katter är individer. Jag har bara kommenterat Piersons "garantikommentar" och jag är helt övertygad om att den ska tolkas som att hennes råd i artikeln (om tex. diabetes, IBD och fettlever) ska ersätta veterinärvård.
Vad andra ger sina katter för mat struntar jag i och att man hämtar kunskap från olika håll och är källkritiskt utgår jag ifrån.
#49 Självklart skall man tolka det som hennes enskilda råd. Det är ju uppenbart.
Skrev bara det jag skrev som ett råd till TS eftersom h*n bytte foder från torrfoder till mjukmat trotts rädsla för förstoppning hos sina katter som h*n skrev att de fick av mjukmat. :)
*slarver*
hennes råd i artikeln (om tex. diabetes, IBD och fettlever) inte ska ersätta veterinärvård skulle det stå.
#51 Jag förstod att det fattades ett ord där ;)
#50 naima nej,mina katter får INTE förstoppning utav MJUKMAT!
de får förstoppnngar utav VISSA TORRFODER som innehåller för mycket fibrer! håll dig till det folk skriver tack.
#53 Du har jag missuppfattat dig så då ber jag om ursäkt för det. Vill dock säga något jag tänkt säga länge och det är att låta bli att skriva med stora bokstäver hela tiden. På ett forim anses stora bokstäver och fler utropstecken som skrik och för personer med synfel skapar stora bokstäver och utropstecken ett problem. Du kan finna artiklar kring detta på forum runt om på I Fokus.
#47 VEM tycker att torrfoder är det bästa efter att ha läst ww.kattinfo.org
?????
#54 jag vet inte hur länge du varit på internet men därifrån jag kommer skriver vi med stora bokstäver när vi vill trycka på ett vist ord.
har aldrig hört talas om att enbart stora bokstäver skule betyda att man är arg? vem har bestämt det?
finns ingen anledninga att bli arg på nåt som nån skriver på nätet.
#56 Det är bara en "regel" hela I Fokus har.
#55 Jag anser fortfarande att den kost jag ger mina katter är bättre än att jag bara skulle ge dom blötmat. Detta grundar jag på 6 år då jag dagligen jobbat med kattfoder, 20 års erfarenhet av familjens och vänners katter, samt otaliga artiklar jag läst och kunniga jag pratat med.
Mina får fri tillgång av Iams Multicat torrfoder, blötmat (Iams, Royal Canin, Pro Plan eller Gourmet) på kvällen, laxolja dagligen, vatten ur fontän och två skålar, samt godis i form av färskt, torkat el konserverat kött (t.ex. kyckling vinge, torkade kycklinghjärtan, Almo Nature konserver utan tonfisk).
Fint att du hittat vad som passar dina katter efter att ha läst på den sajten, men det innebär inte per automatik att alla håller med.
Vänliga hälsningar
Cindy
#59 Var så lite så.
Har själv synfel och läsa stora bokstäver och många fråge/utropstecken är oerhört jobbigt.
#58 ja,alla gör som de vill,men du verkar ju inte ens vara medveten om att katter är köttätare(karnivorer) och det skrämmer mig,för det är inte mycket köttprotein i torrfoder.
#61 Tycker inte du skall häva ur dig det för du hade själv torrfoder till dina innan du bytte till mjukmat trots att du visste att katter är karnivorer.
#61 Jag betackar mig för sådana kommentarer. Du vet inte vad jag vet, och du vet uppenbarligen väldigt lite om fodren jag ger, så gör inte om din egen okunskap till att jag inte vet att katten är karnivor.
Jag har valt torrfoder med noga omsorg och just med hänsyn till högt animaliskt innehåll. Orijen föredrar jag i teorin, men det funkade inte på alla katterna. Enbart blötmat är inget alternativ, möjligtvis BARF om jag i framtiden finner skäl att byta foder.
Vänliga hälsningar
Cindy
Endast blötmat kan ge en katt tandlossning i yngre ålder än en katt som äter torrfoder…
Fakta tagen från 4 olika veterinärer runtom Malmöområdet…
Sen tycker jag att det är mycket fel att gå ut med sådan här information på en forumsida. Det kan tolkas fel av den mer ovana kattägaren…
Sådan information tycker jag att utbildad person ska ge, inte någon privatperson…
Om någon utbildad veterinär är medlem här inne, och ger ut sådan här information med sitt riktiga namn som underskrift, så tycker jag att det är helt okej.
Att en privatperson skriver hur man ska göra och vad man ska ge katten, nej tack.
Och sen att man anger sin egen bloggsida som faktakälla är ju naturligtvis helt fel…
Tack för ordet!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#65 Ett mycket bra inlägg!
Torrfoder har generellt i kontrollerade studier inte visat sig vara bättre för tand-/munhälsan än blötmat. En liten andel av torrfodren har dock klinisk effekt mot tandsten (inte mot någonting annat utan bara tandsten) och de fodren är märkta med VOHCs stämpel (VOHC är en oberoende veterinärpanel som utreder just "dentalfoder").
Att säga att en kost på blötmat leder till tandlossning utan att säga att en kost på enbart torrfoder också kan göra det är fel.
Sedan kan ett foder inte helhetsbedömas utifrån en faktor utan man måste göra just en helhetbedömning och skulle jag vara tvungen att välja mellan diabetes mellitus hos mina katter och tandlossning väljer jag tandlossning varje gång.
Jag slipper nog göra det valet eftersom jag varken ger blötmat eller torrfoder.
På ett diskussionsforum får man räknas med att olika åsikter finns och att säga att någon inte ska yttra sina åsikter är respektlöst. varje enskild kattägare är skyldig att inte bara plocka "lösryckta åsikter" som fakta utan själv ta reda på så mycket som möjligt och bilda sin egen uppfattning.
alla har vi våra åsikter till motsatsen bevisats.
idag har jag fått bevis på att blötmat INTE ALLS är bra för alla katter
tyvärr måste jag säga-för det trodde jag faktiskt.
fick idag ringa vetrinären för konsultation.
rådet var: återgå till torrfodret.
läs mer på min blogg:
TS det är lite svårt hänga med i svängarna eftersom du hela tiden vänder kappan efter vårvindarna. Vill minnas Orijen var fantastiskt och blötmat skräp från början, sedan var det BARF som gällde, sedan blötmat.
#69 ja,självklart vill jag ha det bästa för mina katter! 
se bild på underverket----------------------------->
ja,orijen var bra,men min katt gick ju upp utav 40gram utav det!
har du läst i min blogg idag?
där förklarar jag VARFÖR inte blötmat funkar på mina katter,något som min vetrinär oxå tyckte va konstigt,men vi kom överrens om att min pip han står i en klass för sig för han kommer från planeten klingon…haha,ja vi skämtade faktiskt om det,jag och min vetrinär,men jag fick beröm att han är en fin katt iallafall
TROTS att hans mage inte funkar som andra katters magar.
#70 Att dina katter skulle kissa mindre, dricka mindre och bajsa hårdare pga en tesked blötmat morgon och kväll har jag väldigt svårt för att tro.
Men allt är väl möjligt kanske
/Maria
#71 du får tro vad du vill,men det är sanningen.
ja,min pip är EXTREMT känslig.
Att hålla på att laborera och byta olika foder hit och dit kan även var dåligt för en kisses mage.
//Pia
#73 ja jag vet,men vi har ju problemet DESSUTOM att katterna slutar äta utav en sort efter 5kg…jag kan alltså inte köpa sammasort 2ggr efter varandra…för då slutar de att äta helt..
men nu bir jag tvungen….
kan tala om för dig att min vetrinär håler på att vrida sig ut och in över min katt pip,hon kan INTE förstå hur mat som är gjord för känslig mage INTE funkar på min katt pip..
vi har ju provat otaliga sorter,just på grund utav att det inte får innehålla vissa saker för då blir det stopp.
kan ge ett exempel:
innan klarade han UTAN problem utav att äta hills sensitive stomach,men nu har de ändrat receptet på det ,och då funkar det inte!! vad f-n ska de ändra i recepten för???? fattar de inte at vi med känsliga katter drabbas???
ja,jag är förbannad*
#74 Har ni gjort en allergiutredning på katten? Vissa katter uppvisar allergisymptom genom krånglande mage.
Vänliga hälsningar
Cindy
#75 nej det har vi inte.
#76 Om du skriver upp en lista på vad han ätit och hur han reagerat på de olika fodren, ska jag se om jag kan finna en gemensam nämnare i ingredienserna!
Vänliga hälsningar
Cindy
#77 problemet är ju att vi inte vet om det är foderöverkänslighet eller matsmältningsproblem.
de flesta fodren för dessa problem är ju för katter med diarre tyvärr…
vid foderöverkänslighet kan man prova d/d eller z/d
vid matsmältning kan man använda sig utav i/d,d/d w/d eller z/d
vetrinären har förslagit i/d eller w/d
i/d har vi haft och det funkade bra.
#77 en fundering: perser har ju mycket problem med magarna har jag hört,kan det kanske inverka att han mamma var perser? kan han ha ärvt nåt problem med magen?
bara en tanke….
putt
Jag har en 6 år gammal kastrerad hankatt som är långhårig. Han var hos "tandläkaren" för att ta bort lite tandsten för första gången i sitt liv för mindre än en månad sedan. Han har aldrig haft problem med urinen eller sjukdomar annat än lite nysningar när han var kattunge. Vad vi ger honom? Fri tillgång på torrfoder som han själv har valt! Just nu ett foder för innekatter som finns i mataffären. Hans päls är i toppskick och han mår som en prins.
Vi kan ha fri tillgång på torrfodret helt enkelt för att han inte är en katten Gustav, utan bara äter tills han är mätt. Blötfoder får han också med äter bara såsen plus några bitar. Sen får han även köttfärs lite då och då och ibland ett vispat ägg.
Min katt är inte ens överviktig som kastrater annars lätt kan bli.
Så med facit i hand så måste jag och mina föräldrar göra någonting rätt
Och jag har då aldrig suttit och räknat på foderstater till min katt. Däremot gjorde jag det till kor på gymnasiet.
Jennie
Vaaaaa? Det där låter mer som samma skröna att de inte kan andas heller ;)
#82 Det gäller nog bara "peekface" (hoppas jag stavat rätt), dvs de som är deformerade i ansiktet och har nosen över ögonen…
Jag har också haft perser och han hade heller inga problem med att andas.
Han och de andra två har alltid haft fri tillgång till torrfoder sedan jag började med torrfoder som helfoder, och de har aldrig haft några problem med sina små magar. De mådde mycket bättre av det, kräkte mindre hårbollar och var mycket fastare och finare i magen. De var inte överviktiga heller, och de var ju också kastrerade, naturligtvis.
De fick kokt fisk ibland (åt sedan inte på 3 dgr
) och även burkmat. Det enda de reagerade på då var mjau. De fick räkor någon gång och lite annat smått, men de blev aldrig dåliga i sina magar.
#82 nja,det är ingen skröna,de har svårt att andas OCH att äta,har TYVÄRR sett riktiga skräckexempel på utställningar….
att perser har problem med känslig mage vet jag sedan innan.
jag har jobbat på djurklinik och vi fick in cirka 10perser i månaden med olika magproblem.
tyvärr kan jag inte ha fri tillgång på torrfoder då pip lätt blir överviktig…
se bild på min katt som har en perser till mamma
----------------------------------------------------->
Att se ett "skräckexempel" på en utställning gör väl inte att man kan döma ut en hel ras för det? Själv har jag aldrig sett något sådant exempel på utställning, och skulle ett sådant komma, oavsett ras, så tror jag heller inte att den skulle ha något där att göra.
Mina plattansikten kan då äta alldeles utmärkt, varken sämre eller bättre än huskatterna eller skogisen, inte har de problemmagar mer än någon annan här hemma och andas kan de göra trots sina korta nosar ;)
Dessutom, i #79 skriver du: en fundering: perser har ju mycket problem med magarna har jag hört,kan det kanske inverka att han mamma var perser?
och i # 84 skriver du:
att perser har problem med känslig mage vet jag sedan innan.
jag har jobbat på djurklinik och vi fick in cirka 10perser i månaden med olika magproblem.
Hur hänger det ihop? ;)
#85 ja det är ju intet FAKTA bara för att jag hört och jobbat med perser som haft problem. nästan alla vetrinärer jag pratat med anser att perser har problem med känslig mage,fråga din vetrinär vetja.
Jag tror inte dessa personer som kommenterat persers magproblem behöver fråga sin veterinär då de själva har perser och har erfarenhet om rasen.
//Pia
Men läser man dina svar så låter det ju först som att detta är något du har hört via ryktesvägen, sedan vet du helt säkert att det är så pga ditt tidigare jobb. Senare så vet "alla" veterinärer detta?
Tycker man ska vara försiktig med att gå ut med sådana påståenden som om det vore en "sanning" när det inte ligger något i det.
Vet inte vad min/a veterinärer skulle ha för grund heller att bygga ett sådant påstående med heller?
#88 ja,först hörde jag det ju ryktesvägen(min farmor hade perser)
och den hade problem med magen,sedan jobbade jag som sagt på vetrinärklinik och det kom in en massa perser med problem med magen.och nu har min perserkorsning problem med magen
så varför skulle det INTE ligga nåt i det?
tro till och med agria har nåt med magproblem hos perser..
Men vad hade dessa persrar då för diagnoser?
Nej, Agria har inga restriktioner för perser/exotic och magproblem. Särskilda villkor gällande perser finns endast när det gäller vidgning av näsborrar, PKD och HCM.
Det var mer än jag ville se.. 
#93 om du är så känslig kanske du inte ska ha katt alls 
hur gör du när katterna spyr eller spyr hårbollar?
#93 men jag är å andra sidan väldigt härdad…koskit,hundskit,papaegojskit,kattskit,hästskit,barnskit….
inget berör mig det minsta!
#94 *Ler*, mina egna katters pluttar och vad det nu är går bara bra att ta hand om! Men det kanske är en ny trend? Lägga in bilder på bajs och kräkor.. 
Hehe, min son roade sig med kameran en dag, och när jag kollade igenom bilderna hittade jag en bild han tagit på Ragge när han bajjar. Nån som vill se? ;)
#96 nej det hoppas jag verkligen inte att det är en ny trend
men jag vile allfall visa,för det är ju väldigt svårt att förklara med ord vad man menar när man säger att katten är hård i magen.
anledningen till att jag tog en bild är för att jag ska konsultera vetrinären imorgon och visa,och se vad hon tycker,om det är hårt eller inte…jag tycker som sagt att det är hårt.
(en bild säger mer än tusen ord)
#97 Det kan vara riktigt underhållande att kolla vad ungar tagit kort på.. Men jag tycker att Ragge kan få ha sin toastund icke-offentlig! 
#100 Visst är det viktigt att vara rädd om sina kissar.
Jag ser om någon är hård i magen när jag tömmer lådan men någon grundligare undersökning av innehållet gör jag INTE
och jag tar definitivt inte foton. Däremot kan jag med ord tala om för veterinären att katten är hård i magen
/Maria
#101 ja,och vi har ju diskuterat det med vetrinären nu i snart 5års tid fram och tilbaka,men vi fattar ju inte vad det beror på,de säger"orolig mage åt förstoppningshålet"
vad säger det lixom?? ingenting….
vi har röntgat och han har inga medfödda fel/missbildningar som tur är tack o lov,men de vet faktiskt inte varför han blir hård i magen,för det håller de med om att det blir blockeringar i tarmen med jämna mellanrum…
de har rekomenderat hill`s i/d eller w/d men w/d inehåller ju mer fibrer och efter att han låg inne i 3dygn med dropp mm.mmm. efter att ha ätit Iams Light så är jag rädd för foder med fibrer.
innehåll iams light,och det låter ju hel suveränt! men funkade INTE på min pip…
Ingredienser Kyckling (>30%), majs, vete, animaliskt fett, heläggspluver, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, kalciumkarbonat, kaliumklorid, torkad öljäst, DL-metionin, fiskolja, natriumklorid.
läste lite på hill`s i/d nu:
Vid foderhantering av hundar/katter som har en mag- och tarmsjukdom Mag- och tarmsjukdomar kan drabba mage och/eller tarm. Detta kan orsaka kräkningar, dålig matsmältning, diarré eller förstoppning. Djur kan tappa vikt och drabbas av uttorkning. Några av de vanligaste symptomen är kräkning, gasbildning, svaghet, diarré eller förstoppning. Hills Prescription Diet Canine/feline i/d* är framtaget för att hjälpa till att hantera mag- och tarmsjukdomar hos hundar/katter, som exempelvis flatulens, diarré (tunntarm och i viss mån tjocktarm), pankreatit och magbesvär.
hmm..ska ta ett snack med vetrinären när hon ringer imorgon(jag har fått telefontid för hon har operationer hela dagen sedan)
Är din katt dålig då? Han kanske alltid är lite hårdare i magen och det är normalt för honom precis som vissa människor är olika utan att för den skull må dåligt.
/Maria
#104 ja,han har varit dålig flera gånger och vi har fått åka in med honom…
me inte kan du säga att det är normalt att vara kroniskt förstoppad??? det är verkligen inte normalt och orsakar både rädsla och ont. om det gör ont att gå på toa för katten så undviker den ju det= håller sig och kan bli farligt förstoppad…
jag vet själv hur jävla ont det kan göra utav hemorojder,inget kul alls! hemorojder är alltså ytliga blodkärl som spricker när avföringen är för hård.
(har själv förstoppningsproblematik)
vilket jävla skitsnack det blev då 
Bara du inte lägger in några bilder på dina hemorojder

Jag menar givetvis inte att kronsisk förstoppning är bra utan undrade mer om din katt bara var lite hårdare i magen av sin natur så att säga utan att vara sjuk.
/Maria
#107 nejdå jag LOVAR jag ska inte göra det…
nja,han har ju alltid varit hård och han fick sitt första problem som 7veckors,då vi tog hem honom.(lång historia,men han var i en kull på 11st och mamman stack till skogs) men han har som sagt inte fått några problem utav det. han är väldens underbaraste lilla katt.
så vi har spenderat Mycket tid och pengar på foder,vetrinärer,taxiresor,receptskriven medicin osv…i 5år!!!
jag tycker så synd om honom att han ska behöva vara hård i magen,men är oxå rädd för det jag skrev innan,att han ska sluta använda lådan för att han förknippar den med att det gör ont..
men vill ju sina bäbisar det bästa,
#100 Tycker du att jag grinar?
Jag sa att det går finfint med mina, men andras missars lådor är väl inte nummer ett precis..
#106 Hemorojder.. *fnissar*
nu hittade jag utav en slump detta:
http://royalcanin.se/katt/foder-veterinar/fibre-response-fr-31/
har skrivit ett inlägg i min blogg
ta oxå en titt på kommentarerna till det inlägget!
Av ditt foto att döma, så har alla, och då menar jag alla mina katter, mina vänners katter och även de katter vi hade när jag var liten, varit för hårda i sina magar i alla år…
Och då pratar vi om olika matvanor för olika katter, olika ägare och åldrar…
När det har varit "bajjing"-tajm för mina egna katter (varav bl.a. 1 perser, samt perserns son), har de gått in och snurrat runt och runt och runt… Krafsat och snurrat några varv till och sedan satt sig, gjort sitt jättesnabbt och sedan sprungit ut för att slippa stanken. Det har många gånger gått så snabbt för dem att bajsa så jag har trott att de kissat. Lukten har dock avslöjat annat… De enda gångerna det inte luktat bajs är när de verkligen har varit hårda i magen. Då har de suttit länge på toa och har jag sett "krackeleringar" i dessa kulor som de krystat ut. Det är endast ett fåtal gånger som detta har hänt i deras 17-åriga liv…
Tänk så olika erfarenheter och uppfattningar vi alla har…
Varför inte prova med den enklaste metod som funnits i alla år? Matolja… Det är det bästa du kan ge din bebis, din katt, eller dig själv för den delen om du är hård i magen. Till en katt behöver du 1-2 droppar. Prova att sätta det på nosen så att h*n slickar i sig det.
Lycka till!
#111 ja,dina katter kan väl mycket väl ha varit hårda i magen i alla år? varför ser du det som otroligt?
min katt går in och gräver och gräver och gräver och gräver och sen sätter han sig och bajjar..ibland tror man att han ska gräva till kina…sambon och jag brukar skämta om det..
nej att baja tar en stund,betydligt längre än att kissa.
jadu,tror du inte vi har provat matolja,laktulos,zoolac osv? jo,det har vi. och 1-2 droppar ,det gör varken till eller ifrån…när vetrinären rekomenderade olja gav hon mig en plastspruta och han skulle ha 3ml 2ggr/dag. inte ens det hjälper.jag har desuto provat smör på tassarna,men det slutar med att katterna blir rädd för mig.så det slutade jag med…olja PÅ maten funkar inte heller..inte heller olja i vattnet eller att blöta upp torrfodret,de vägrar då dricka/äta.
#111 Jag håller med. Så ser det ut i våra lådor också.
#112 Så som du beskriver det har mina katter alltid gjort. Dvs. krafsat som stollar och att bajsa tar längre tid än kissa brukar vara naturligt. även för människor
Däremot har det några gånger varit lösa i magen och det har inte varit kul, varken för oss eller för han som är långhårig.
/Maria
#113 vi har aldrig haft en lös mage här,tack o lov…
#115 Då tillhör du undantagen tror jag.. vem har inte haft en katt med lös mage? Vid introduktion av nytt foder så blir det ofta löst. Av Mjau blir det alltid löst.. Ofta vid medicinering.
#116 ja nej mina katter har aldrig blivit lösa,inte ens utav mjau mjukmat,de blev hårda utav det! det är ju därför vetrinären och jag sliter vårat hår,för vi vet inte vad felet är!
#116 om ett foderbyte görs rätt dvs att man ökar med 5% det nya fodret varje dag och drar ner det gamla fodret lika mycket,så blir det sällan problem med lös mage,lös mage blir det däremot om foderbytet skett för snabbt.
som sagt jag ha alltid gjrt foderbyten över 7dagar.
5grams intervaller.
"mallen" har sett ut så här:
om katten ska ha totalt 40g mat per dag.
dag 1
30g gammal mat+10g ny mat
dag 2
25g gammal mat+15g ny mat
dag 3
20g gammal mat+ 20g ny mat
dag4
15g gammal mat+ 25g ny mat
dag 5
10g gammal mat+ 30g ny mat
dag 6
5gram gammal mat+35g ny mat
dag 7
ny mat helt och hållet!

Det där är på tok för snabb övergång.Ett foderbyte kan ta veckor ja, till och med månader.
Stolt ägare till tre La permer
#119 nej verkligen inte.
frågade vetrinären idag när jag pratade med henne,hon sa att ett normalt foderbyte bör ta 7dagar och man bör se en skillnad på den tiden,vill du ha hennes nummer?
#120 Det är väldigt individuellt. Det finns nog katter som klarar en övergång på en vecka, men det är nog inte att rekommendera. En-två månader skulle jag tro är lagom.
#121 och det baserar du på vaddå?
så du menar att du plågar din katt i 2månader innan du fattar att fodret inte funkar? stackars katt.
men jag litar ju mer på min vetrinär än folk på ett forum.
lämnar tråden.
#122 Plågar mina katter? Nu får du väl ge dig.. Jag tar det ytterst försiktigt för att de inte ska bli dåliga i magen. Byter jag torrfoder, så får de några stycken första dagen, går det bra så ökar jag på sakta men säkert.
Fungerar det inte, så märker jag ganska snabbt om jag ska trappa ned eller avbryta. Det tar mig inte två månader för att inse att fodret inte passar dem.
Det är klart att man ska lyssna på sin vet, men det är som med läkare, alla mediciner passar inte alla, man får prova sig fram.
Katter har lika indivuella magar som oss manniskor. Jag har haft flerkattshushall i manga ar och katterna far samma mat. De dricker nog ungefar lika mycket ocksa. Ur ena katten kommer mestadels chokladmousse och ur den ena kommer det saltlakritsbitar i extremfallen och nagonstans mittemellan for det mesta. Jag kollar dem regelbundet hos min vet och diskuterar matvanor etc. Det mesta faller inom ramen for normala variationer. De blir heller inte speciellt losa eller harda av foderbyte.
Detta var en hm intressant
tråd. Men "normal" kattbajs är hårdare än "normal" människobajs. Eftersom katter dels är köttätare medan människor äter mer fiberrik mat som ger större avfallsvolym. Fibrerna suger dessutom åt sig vatten som gör bajset lösare. Dels är katter ökendjur och dricker mindre vatten, vilket också gör bajset torrare.
Och TS. Du ska kanske motionera dina katter lite så att de får igång tarmsystemet lite.
Jag kan byta foder rakt av på mina katter, men det beror väl antagligen på att de blivit van en varierad kost redan från dag 1. Deras tarmflora hinner aldrig specialiseras (eller utarmas, beroende på hur man ser på saken).
Jag håller dock med om att det kan vara lämpligt att ta betydligt längre tid på sig än en vecka. I synnerhet med känsliga katter.
#125 trist attityd ,varför tror du inte jag aktiverar dem?

#126, tack o lov att du skrev det. Jag bytte från Hills till Orijen och det gjordes på så sätt att när Hills var slut så serverades det Orijen. Punkt slut. Sen har jag provat ett som heter Applaws också, men det är inte så populärt.
Ska man hålla på i månader för att introducera nytt foder? Undrar hur de fixar det själva när de käkar en mus ena dagen och en fågel nästa?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja, jag vet inte hur mycket du aktiverar dem. Det var därför jag skrev kanske.