Vilken katt ras?
Då jag troligen ska köpa en till katt har har jag tittat runt lite på olika raser och fastnade för Singapura, Bengal, Amerikansk curl, Ocikatt och Egyptisk Mau. Men jag kan ju inte köpa alla.
Vilken av dom raserna tycker ni bäst om?. och har ni någon erfaranhet av att äga någon eller flera av dom raserna (får gjärna berätta för och nackdelar med den/dom raserna)?, Just nu äger jag en Ragdoll tjej och en huskatt pojke. Tänkte först att jag ville köpa en till ragdoll, men får spader på all vit päls som kommer på kläderna och därför vill jag inte ha en till vit långhårs katt.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
och du måste ha en raskatt?
Bra att du väljer katt med omsorg.
På så vis får du en bra katt från början, som förhoppningsvis fått en bra start i livet.
Vad är du ute efter?
Vad jag har fattat så är Singapura en väldigt livlig ras. Samma med Bengalen..
Om du tänkt dig en ragdoll så är det helt olika katter till sättet.
De andra raserna har jag ingen större koll på.
Du vill alltså ha en korthårig ras, utgår jag ifrån?
Har du kanske tänk på europé, eller kanske brittisk korthår?
Det är rätt lugna, och trevliga raser, med kort päls.
Är du ute efter en mer vild kisse har du ju bengalen, eller varför inte en cornish rex, eller siames?
Själv har jag norsk skogkatt, och kommer inte byta ras, förutom till cornish om det blir ett rasbyte.
Skogkatt för mig är den perfekta katten, men där har du ju lång päls.
Curlkatterna har jag för mig har väldiga problem med skelettet, och skulle därför avråda dig från att skaffa en sådan.
#2 Vill ha en katt som är rätt livlig och har änkelt att lära sig och som kan ta det lugn ändå, ragdollen är för mig lite för lat för min smak
, fast gosiga är dom (ellerfall min tjej). Okej :) kanske en Singapura eller Bengal är en bra ras för mig. Men sen måste det ju "klicka" mellan mig och katten då jag ändå ska leva med den i ca 15 år framöver. Jupp en korthårig ras då jag stör mig på all dena päls.
Först tänkte jag på Sphynx men har hört att dom trivs bäst som ensama djur i hemmet, vilket inte går så bra för mig.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Har själv en ocicat, otroligt aktiv men väldigt sociala och nyfikna katter är det ^^ De är en kattras som inte bör vara ensam (fler katter eller hund i hushållet och eftersom du har katt så är ju det inget problem)
#3 Då har du ju cornish, devon och la prem, som #4 sa.
Katter som inte fäller.
Underbart trevliga katter och "lagom" aktiva.
Kika runt på dessa.
är du nyfiken på t.ex. cornish, så kan du besöka MyTwiggs här på forumet, som föder upp rasen.
Är den lockiga pälsen inget för dig, kanske en siames, eller en oriental kan vara något, fast de fäller, men de är ju korthåriga.
Har ocicat, en mycket krävande katt av sin ägare, den är livlig och klipsk ras något ska hända hela tiden.
Siames/oriental hänger med som en hund, mycket kärvänlig påhittig och vill diskutera dagens händelser.
Siames/oriental behöver sällskap av likasinning ras, bör inte vara ensamkatt de sover tillsammans i högar.
Hoppas du hittar den ras som passar dej bäst.

¤6 Cornish rex fäller men väääldigt lite
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#8 Ja, men det är ju så lite att personligen skulle jag nog inte ens tänka på det, haha.
#4 Så fin La Perm var
, är dom svåra att få tag på?
Ska fundera på vad ni sakt, har två olika katter här hemma en som är väldigt krävande i aktivitet och ragdollen då som istället är ganska krävande i hårvård men inte i aktivitet. Så igentligen spelar det inte så stor roll om den är krävande, var just mäst att jag tyckte hur dom raserna är i sättet. och själv kommer den ju inte vara på sällskap då den som sagt har två kompisar den kan välja på här hemma, annars får den väll gå och lägga sig hos mössen eller hamstrarna om inte katterna är tillräkligt hehe "skämt åt sido"
. Jo tänkte på rex raserna också, men dom tycker väll mäst om sin egen ras som sällskap? Annars tycker jag devon rex är ganska intressant ras som jag kan tänka mig äga.
//Frida

Sedan måste jag säga att när jag nån gång skaffar ett korthår så blir det absolut en Burma. Härliga katter som gärna är med o väldigt keliga o nyfikna. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

burmilla är otroligt vackra tycker jag, o brittisk korthår,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Snälla var väldigt noga med att kolla upp fakta innan uttalanden som nedanstående.
_Citerar:
_
Curlkatterna har jag för mig har väldiga problem med skelettet, och skulle därför avråda dig från att skaffa en sådan.
Det stämmer att American Fold som har öronen frammåtvikta har en mutation som ställer till det en del.
Så är INTE fallet med American Curl, deras vikta öron är inte mer skadliga än vad pälslösheten är för sphynxen, den lockiga pälsen för rex-katterna eller tofsarna på bland annat Maine Coon.
American Curl är en mycket hälsosam ras och jag vet att de få uppfödare vi har i Sverige bland annat mina nära och mycket goda vänner som tog in de allra första Curlarna har fått jobba i enorm motvind just pga av okunskap som gör att folk tror att även detta anlag är skadligt. Uttalanden som dessa skadar bara dessa uppfödare ytterligare. Mina vänner föder inte längre upp American Curl då det var så enormt litet intresse för denna underbara ras.
Jag har träffat dem och umgåtts en hel del med rasen, de är otroligt sociala, superhärliga goa katter. Påhittiga och nyfikna, hade jag inte haft huset fullt hade vi garanterat haft en Curl här för länge sen 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#14 Skrev ju aldrig att jag var säker.. right?
Så du behöver inte gå in i någon försvarsställning eller så.
Bara sagt att jag TROR, inte att jag var säker, och tror säkert att de är helt underbara missar. Tycker själv att de är väldigt häftiga, och skulle säkert kunna ha en själv. Nu vart man ju inte mindre sugen när "påståendet" nu var felaktigt..
Så tack för rättelsen.
Min dator är gammal och trött, så jag ids inte ränna runt och leka upp precis all korrekt fakta hela tiden. 
En liten ihopblandning, ingen skada skedd.

Sphynxar vill väldigt gärna ha kompisar har jag hört, och rekommenderas INTE som ensamkatter. Var har du hört det?
#16 Vem pratar du med?

#15 Du skrev ju faktiskt att du avråder TS att inte skaffa en curlkatt pga att du har för dig att de har skelettproblem, vilket kan få vem som helst att ta lite avstånd till rasen. Alltså blir det ju som #14 skriver, att det bara skadar rasen och uppfödare pga ett uppkommet rykte som inte ens är sant.
Har man för sig något sådant är det bättre att fråga någon kunnig inom den rasen, eller formulera sig på så sätt att man frågar om det man hört om rasen är sant eller inte, innan man avråder folk från att skaffa rasen.
#16 Har läst fakta att dom trivs bäst som änsam djur i hemmet, kommer inte ihåg var. Kan ju vara helt fel dom som skrev och om så är fallet är det ju bra för mig då jag gjärna vill ha en sphynx för själv tycker jag dom är vackra katter
.
//Frida
Jag slår ett slag för cornish rex 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#19 Nej, sphynxar föredrar som de flesta andra katter att ha kattsällskap (men såklart är det mest en individfråga liksom hos alla raser/huskatter). Sphynxar ligger ofta gärna i en hög för att dra nytta av varandras kroppsvärme; om de inte ligger på Dig som ägare. 

Jag har hört av ett par uppfödare att bengaler och somalikatter ofta är lite mer av ensamkatter, att de kan vara griniga mot andra katter, och att framförallt bengaler ofta är väldigt bestämda och ska ha sin egna vilja fram och blir griniga om de inte får det (som på utställningar, det är en av de raser jag uppfattat som mest surmulna när de visas upp)
Någon/några som kan bekräfta/säga emot detta av egna erfarenheter?? Jag är så fruktansvärt fascinerad av båda raserna, och kommer nog någon gång i framtiden skaffa en omplaceringkatt av någon av dessa raser :P
#18 Alla gör vi misstag, har bett om ursäkt och sagt tack för rättelsen.
Så du berhöver inte upprepa.
#14 -Sen heter väl rasen ändå Scottish Fold, och inte American Fold.

24
Jag tror att du förväxlat raserna lite.
scottish fold är en inte så hälsosam ras.
american curl är en trevlig och frisk ras.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tycker att du främst ska fundera över vad din Ragdoll och huskatt skulle vilja ha för kompis. Är de båda lugna kanske det inte passar med en väldigt aktiv katt? Jag äger två Ragdolls och skulle personligen inte köpa t.ex. en bengal som tredje katt.

#15 och #24
Oj, var inte alls meningen att det skulle se ut som att jag gick in i försvarsställning. Det var inte alls meningen.. ville bara rätta till och verkligen förklara hur allvarligt det kan påverka någon när man skriver något sånt "till synes harmlöst" i ett inlägg. 
Man måste alltid vara extra noga med fakta-koll när man skriver något negativt då det kan skada andra en hel del.
Men men så var det med det….
Oupss…. hade visst bråttom där, tack för rättelsen 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#25 Läs 14, 
#27 Äh, tar inte illa upp. Jag hade fel och du rättade mig.
Ingen orsak 
#26 Har två olika personligheter på mina katter, ragdollen är lugn men kan få sina infall och blir en bus tjej, huskatten är både vild, gosig och lugn
. Så det spelar ingen roll vilket typ av ras då dom som sagt har ganska olika personligheter
.
//Frida

Lättaste sättet att välja är väl att besöka uppfödare av de raserna du är intresserad av så du får träffa dem också .
Det är ju lätt att berätta hur en ras är men man kan ju uppfatta dem olika
Jag hejar på Cornish eller Burma allafall
#30 Ja, du känner väl dina katter bäst och vet vad för slags "tillskott" som skulle gynna dem båda.

#30 Jag är nog benägen att hålla med #26 att man måste välja en kattras och individ som passar med de andra katterna. Att vilken katt som helst skulle passa in i gruppen tror jag inte. Den nya kattens temperament ska också passa ihop med ditt och eventuella övriga familjemedlemmars temperament.
Själv slår jag ett slag för Brittiskt korthår och Norsk skogkatt. Dessa raser är dock lugna, speciellt britterna. Skogkatterna kan däremot få endel ryck, de klättrar gärna och vill ligga högt. 

vi hade nog den konstigaste kombinationen förut och det funkade perfekt. En skogis, en cornish och en exotic. Motsatser till varandra men de ändrade sig så alla blev lika busiga.
tror faktiskt det går bra vilket som du tar. Bara min åsikt då vi haft olika och det funkade bra.
Min skogis är världens lataste pojke när han vill och fem minuter senare rejsar han hysteriskt med sin kompis. Kan säga att det är tungt att få 5 kilos klumpen i magen när dom hoppar upp i sängen :D
Men ljuvligare ras finns nog inte, tycker bara det är trist med allt hår överallt. 
Jag måste ju nämna våran situation eftersom du pratat om ragdoll!
Vi har nämligen en ettårig Siamesblandning. När han var mindre hade han fyrfotat sällskap, sedan uppstod lite saker och han blev ensam.
Han är världens mest sociala katt. Vi kunde inte ens gå på toaletten med stängd dörr utan att han skulle bli tokig.
När vi började leta en till personlighet; först tänkte vi att våran diktator skulle uppskatta någon på hans nivå. Vi hittade inget som tilltalade oss dock, de passade inte i personkemin osv. Sen slog tanken oss. En Ragdoll kanske inte vore helt fel.
I rasbeskrivningen är en Ragdoll och våran huskatt totala motsatser. Dock finns det alltid dom som är mer, eller mindre, än andra. Min mors sambos ragdoll är ett sådant exempel. Så, efter ett par dagar drog vi iväg för att hälsa på en kull med små ragdoll-kattungar. Tyvärr var hela kullen redan bokad men vi visste det redan innan. Vi ville bara få se lite hur olika kattungar kan va. Å vem blir inte glad över kattungar? ;)
Blev dökära i en rund liten pojk. Ceasar hette han. Uppfödaren beskrev
honom som lagom; ibland var han som tokig, ibland tog han de bara lugnt. Av en ren slump (och massa tur!) slutade det som så att Ceasar, numera Ghibli, flyttade hem till oss.
Det tog två dagar. Sen låg dom två fyrbenta tätt intill varandra.
Idag närmar sig Ghibli 6 månader. Det är som att det alltid varit dom. När Ghibli tar de lugnt får han 'ner' Stalin, samtidigt som Stalin drar igång Ghibli och får med honom på bus.
Så jag tycker inte att du pga ragdollen inte vill välja exempelvis då en siames som sällskap. Jag tror på den kombinationen; men självklart kan man inte veta sånt innan.
Haha, jag ber om ursäkt för långt inlägg!
Lycka till med att hitta någon som passar er :D
#37 Dock är min ragdoll raka motsatsen vad rasen beskriver (min tjej är blir sur av okända djur, och för att acceptera tar det länge, ex tog henne 2½ år att acceptera att en hund får komma in, blir fly förbanad om hon ser en annan katt och ja det är inprincip bara jag som kan ta i henne då). Men kattungar går dock bra, men hon sover inte med dom, vill ha sällskap till min huskatt pojke och mig
. Jo jag kommer väll hitta en till slut, funderar dock på Maine coon nu ändå om dom är långhåriga ;).
//Frida