Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 15570 ggr
Alex
0

Havregryn farligt?

Då jag har en katt som visat sig älska havregryn (nej, hon är inte normal) så undrar jag om det på något sätt kan vara farligt för katter?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Thiah]
0

Jag vet inte om det är farligt men hennes kropp kan inte ta tillgodo spannmål så det gör ingen nytta i alla fall.

Alex
0

Att det inte gör någon nytta är jag väl medveten om, det är inte som mat jag tänkt mig det direkt. Flört Vill mest veta om det är farligt, så hon absolut inte får få något, nånsin, ungefär…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ninja
1

Det är ju såklart inte nyttigt för en katt, men det är inte farligt (om det inte är en del av kosten, eller om katten skulle råka vara allergisk eller så)

Jag har en katt som käkar råttmaten om jag glömmer att stänga deras foderhink.. Skrikandes (blandar egen av bl a olika müslisorter osv, inte bara råttorna som uppskattar det tydligen!)
Har dock bara hänt ett par gånger att jag glömt, så hon har inte fått i sig särskilt mycket.

Silvestris
0

Är det rått kan det orsaka rännskita, men det värre än så lär det inte bli.

Alex
0

#3 Okej, tack. Glad Nä, det är som sagt inte en del av kosten, skulle aldrig falla mig in! Den dagliga kosten består av torrfoder och lite blötmat, har dessutom planer på att gå över till Barf. Havregrynen är bara som lite "godis" nån gång ibland, och då självklart inte mycket heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
1

#4 Hur vet man om det är rått? Nu handlar det ju om extremt små mängder och väldigt sällan och än har jag inte sett nån lös avföring i alla fall. Glad Tänker mest så att det inte är som t.ex choklad eller vitlök, som absolut inte ska ges alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Josefa
0

Möss och andra gnagare ofta äter havre. Alltså har de det i mag/tarmsystemet när de blir tagna av katterna.

Silvestris
0

Om katten äter upp mage och tarm, det gör den inte alltid. Dessutom är det innehållet delvis spjälkat vilket innebär att katten kan tillgodogöra sig innehållet.

Om du inte har tillagat det och det inte framgår på förpackningen att havren har behandlats är den rå.

Josefa
0

Jag har då aldrig träffat på någon katt som har spottat ut magen när den käkat en mus. Och visst havren är oftast iaf lite spjälkat om den finns i musmagen, men havregryn är också behandlat. Det var inte råa havrekorn katten åt. Och jag antar att den inte äter skopvis av det heller.

När man tänker på att det finns katter som med förtjusning tuggar i sig ostbågar och chips, så tycker jag att havregryn låter bra mycket bättre.

Silvestris
0

Det är vanligt att hela tarmpaketet och även huvudet lämnas. I de fall bytet har gallblåsa lämnas den också.

Ninja
0

Jag har då råkat trampa i diverse inälvor som katterna där jag är uppväxt lämnat på verandan.. Tungan ute Så nog lämnar de om de känner för det.

Josefa
0

Konstigt. Visserligen är mina katter inga storjägare, men tar de en mus så lämnar de inget. Och när min gamle Feddis fortfarande jagade kaniner eller råttor och kom hem med bytet så var huvudet ofta uppätet. Så det där med att katterna ratar inälvorna tror jag vad jag vill om.

IceJossan
0

Hmm, mina katter älskar müsli som vi slängt ut till fåglarna… Hur hälsosamt är det?! Det är väl sockrat :|

Silvestris
0

Vi sitter och ljuger, självklart.

Josefa
0

Ärligt talat så tror jag faktiskt det.

Ninja
0

Tro mig, jag inbillar mig INTE de morgnar jag missade skolbussen för jag var tvungen att tvätta fötterna efter att ha halkat i inälvor.. tror inte övriga i familjen inbillat sig det heller, de har varit med om det de också.

Ibland lämnar de inget, ibland bara huvud, ibland bara svans, ibland hela tarmpaketet eller alla de i olika kombinationer.. ibland dödar de utan att äta något..

Silvestris
0

Tack för den televerket.Obestämd

Josefa
0

Jag tror dig absolut att de någon gång lämnar rester efter sig, men inte att de medvetet lämnar mag/tarmar och huvud som #10 skriver

IceJossan
0

#18 Många katter lämnar tarmar efter sig - det kanske "inte behövs" och blir därför ofta lämnat, och det smakar kanske illa från gallan m.m. Sen är säkert vissa katter mindre kräsna och äter upp hela kalaset, men som sagt - många katter anser inte inälvorna värda att äta.

Mina katter lämnar "alltid" tarmarna. Ibland även fötter, huvuden och svansar lämnas kvar då och då, men inte alltid.

Att påstå att folk ljuger tycker jag är fruktansvärt dålig stil. Dina katter kanske gör på ett sätt, men att alla katter skulle göra precis som dina är helt befängt - alla katter gör på sitt vis, det vet varenda van kattägare som har nåt pakom pannbenet.

Ursäkta om jag låter otrevlig, men det är faktiskt inte första gången du kommer med sånadär "påhopp" utan förklarlig orsak.

Silvestris
0

Men du, det finns katter som dödar utan att öht äta sina byten. Om det är god tillgång på föda kan katten götta sig med det gottigaste (dvs. det mest viktiga) och det är inte tarmarna som är det. Är det snålt med mat är varenda kalori viktig.

Det finns dokumenterat grizzlybjörnar som i överflöd av lax bara käkar upp laxarnas huvud eftersom huvudet ger mest energi.

Det är inte ett dugg konstigt att rovdjur prioriterar när de käkar.

Josefa
1

Självklart gör inte alla katter likadant.

När jag läser #10s svar på mitt #9 så tolkar jag det som att havren i musens mag/tarmar ändå inte räknas eftersom katterna oftast inte äter just de delarna. Så därför skulle man inte ge katten havregryn. 

Jag skrev aldrig att någon ljög. Det var Silverstris själv som skrev det. Jag bara höll med.

Cindy
0

Jag tycker att du kan ge katten ett havregryn här o var som godis utan att det gör varken till eller från för magen!

Min pojkväns Shango älskar prasslande plast, o min Sigma stjäl mjölk så ofta hon kommer åt - DET är saker att oroa sig för.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

#21 Det du skrev i #15 är saker som man på ett forum håller för sig själv. Det är riktigt otrevligt att läsa dina kommentarer ibland, när du skriver på det sättet. Likaså när andra skriver så såklart. Det gör att det blir dålig stämning på forumet! Så var vänlig att sluta skriva sådär.

Silvestris
0

Läs mina inlägg igen. Ingenstans skriver jag att TS ska låta bli att ge sina katter havregryn. Däremot går det inte att jämföra havregryn med eventuellt havre från en mustarm.

Josefa
0

I #15 håller jag bara med.

Jag måste väl få ha egna åsikter utan att för den skull räknas som otrevlig. Tycker det är mycket otrevligare med människor som ändrar sina åsikter och tankar för att passa in bättre. Dem vet man aldrig var man har. Skriver en sak men tycker något annat.

TS frågade om det var farligt för katten att äta lite havregryn. Som godis. Inte så att havregrynet ersätter en del av den andra maten. Låt gå för att havregryn inte innehåller så mycket näringsämnen som en katt behöver. Men vad f*n. Det gör ju inte de sega råttorna eller dumle kolorna som en själv stoppar i sig heller.

IceJossan
1

#25 Självklart får man ha egna åsikter, men man behöver inte uttrycka sig på det sättet du gjorde.

Alex
0

#22 Tack för svar! Glad Nä mjölk är väl inte det bästa, min har väl lyckats sno sig nån skvätt mjölk eller yoghurt nån gång när vi slarvat med att ta bort disken, men bara vi är med så lyssnar hon på 'nej', vilket är himla skönt!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Josefa
0

Jag höll fortfarande bara med, så isf har den jag hållit med uttryckt sig klumpigt.

Cindy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#27 Hehe, jorå mina lyssnar på nej också, det är därför dom blivit mästare på att smyyyyga sig fram till gottiset. Sigma blir så dålig i magen av mjölk, men likförbannat kan hon inte låta bli!

Kan du inte lägga upp bild på när havregrynskatten får sitt godis Skrattande ? Jag skrattar lika mycket varje gång jag ser Broccoli Kitten.

Vänliga hälsningar
Cindy

Alex
0

#29 Haha jo det kan jag göra nån gång. Flört Kan ju förresten tillägga att knaskatten älskar ruccolasallad… Vanlig sallad duger inte, men ruccola är tydligen fantastiskt gott, så det kan man sno ur salladsskålen… Obestämd Även ärtor och majs har hon snott till sig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Gemm]
0

Oh my vilken konflikt angående om katter lämnar delar av sitt bytesdjur eller inte.

Jag vill presentera min teori; det är individuellt samt beror på kattens behov och hunger. Det finns liksom inget rätt eller fel.
Konstig sak att börja gnabba om faktiskt.

Ibland slukar mina katter möss, råttor och sorkar hela. Ibland lämnar de gallblåsa, magsäck och/eller tarmar och en ynka liten gång har en lämnat huvudet (annars äts det Alltid upp).
Men ofta finns det faktiskt inte ett spår av deras mat annat än lite blodigt kladd på golvet.

Detta är katter som drar in 0-4 möss dagligen.

Angående havregryn är det inget en katt dör av, men självklart (som du redan vet) är det ju heller inte till någon nytta och således överflödigt.