Avslappning för katt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har katt som är väldigt energisk och ibland skulle man tro att han har adhd. Visserligen är han kattunge men ibland stressar han upp sig något enormt och ser ut till att gå på duracellbatterin eller något.
När han verkar som mest stressad och uppspelt brukar jag ta honom i famnen, klappa honom mellan ögonen och prata lugnande med honom. Det funkar för det mesta.
Men jag tänkte mest höra om där finns någon där ute som har något bra knep på avslappning annars och hur man kan få honom lugnare på ett effektivt sätt?
Tacksam för svar.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men måste säga att jag gillade din video! Jättehärlig :)
Jag tycker det låter som en frisk normal lycklig kattunge. :-)
Om du vill få honom lugnare ibland så handlar det bara om att busa honom trött.
Aktivering och bus är inget man ska spara på. :)
haha vilka härliga katter du har!! men det var väl ingen fara med farten, min lilla kattflicka håller på likadant, e helt tokig på sin kattkompis när han kommer in =)

Det finns ju en form av kattmassage, och det är ju avslappnande, men jag tror att det mest är skönt och avslappnande för stunden, och inte att det påverkar lillmissens överskottsenergi. Är han fartfylld så är han - det bästa då är att verkligen trötta ut honom!
När jag hade två sånadär hyperaktiva småskitar så körde ag radiobil med dem (de sprang efter laserpricken) tills de var helt utmattade! Jag såg till att de fick springa, hoppa högt mot dörrar, klättra, och fundera (när pricken försvann, eller när den hamnade i taket). Även kurragömma och jagalekar sysselsätter både kropp och hjärna, och dessutom är det hysteriskt roligt att leka kurragömma med en katt som är med på noterna :D
Jag måste säga att dina katter verkar ganska lugna i sina busstunder och dom är otroligt söta.
Mina katter rejsar runt hela lägenheten cirka 1-2 timmar per dag, olika tider på dygnet.
Jag måste säga att dina katter verkar ganska lugna i sina busstunder och dom är otroligt söta.
Mina katter rejsar runt hela lägenheten cirka 1-2 timmar per dag, olika tider på dygnet.
Tack för alla svar. Jo, på filmen visar dom mer sina lugna lekstunder om man säger så. (:
Jag är mest orolig för att Kazpar (som minstingen heter) känner sig stressad och tycker det är jobbigt eller så. Jag personligen har inget emot energi, tycker bara det är kul att se på när dom håller på som mest. Det var mest för Kazpars skull jag tänkte att det kan vara skönt med lite avkoppling.
Men kattmassage är faktiskt något jag har tänkt på. Men finns det böcker eller så om det eller är det kurs som gäller då? Någon som vet?
Du kanske kan testa avslappningsmusik för katter? :-)
http://open.spotify.com/user/norrbysa/playlist/6Mncvn8w6yb4cWE3l4cyrp
Massage är säkert bra oxå.. kolla youtube.. där finns det mesta. :)

Det finns endagskurser i kattmassage! Jag vet inte var man får tag i sånada, men det borde gå att googla på.
Vi var på väg att bjuda in en kattmassör till Örebro Katthem för något år sen, men pga bristande deltagande pga dålig ekonomi hos de intresserade så blev det inte av, tyvärr. Det kostade 500 per person då. Synd att även jag hade för dålig ekonomi, för jag hade verkligen velat lära mig denna speciella kattmassage.
Det finns en sorts "massage" som jag såg en dam från UK använda på djur. (hon var någon sorts djurterapeut, minns inte. Homn jobbade iaf med rspca.).
Det var jätte lätt, man rörde fingrarna i 1 1/4 (alltså 1 timme och 15 minuter om man tittar på en rund klocka) cirkel över djurets kropp. Det var viktigt med att det inte var 2 varv eller bara ett utan just det där hela varvet och sen lite till. Så gör man sådana cirklar över hela djurets kropp och det lugnar ner sig. Funkade även på djur som var rädda om en viss kroppsdel.
Detta har jag prövat på min hankatt och han gillade det massor. Tyvärr kan jag inte riktigt göra det på lillflickan för hon har sådan adhd/stress att hon inte kan stanna kvar tillräckligt länge.