Fel i huvudet?
När min katt var 12 år började hon kissa i våran soffa. Vi åkte till veterinären, tog massa provet, inget var fel. Så veterinärens diagnos blev att hon med åldern fått en "knäpp i huvudet" och därför börjat kissa i soffan. Det enda att göra var att avliva.
Men jag ville prova träna först, lyckades lära henne att hon inte fick vara i soffan och då var allt lugnt i 1½ år till, sen började hon kissa lite över allt och även bajsa, så det blev ohållbart och vi fick avliva henne :'(
Men nu undrar jag hur vanligt detta är igentligen? någon som någonsin hört talas om nåt liknanade?
Katten var ute katt, så gick ut och in som hon vill + att hon hade kattlåda inne om vädret var dåligt ute (tex regn)

Med åldern kommer ju stelhet i leder och sånt, kanske tyckte hon att det var jobbigt att gå på lådan eller att hon inte orkade gå ut när hon behövde göra sina behov?
Någon annan som är mer insatt får gärna utveckla.
#1 men det är ju jobbiga att hoppa upp i soffan än kliva i lådan

#2 Jo men hon kan ha relaterat lådan till besvär/smärta (ledsmärta, ont i rumpan, annat…) och provade därför om det gjorde mindre ont att göra sina behov på andra ställen, exempelvis i soffan.
Läs den här tråden, framförallt svaren, där det kommit upp tidigare: Varför bajsar min katt utanför lådan?
Det beror väl på vad du menar med "fel i huvudet", men jag tänkte att om de är gamla och blir dementa kan de ju betee´sig sådär tex.
Men att de kissar/bajsar fel brukar ju vara deras sätt att säga "jag mår inte bra och nu är det upp till dig att lista ut vad det är".
"Fel i huvudet" är en ganska nedlåtande diagnos både när det gäller djur eller människor.
Ett sådant "fel" är ju i så fall ett tillstånd eller en sjukdom som vilket som helst och man bör hitta orsaken till annorlunda beteende.
/Maria
Det är väldigt vanligt att veterinärer är dåligt insatta i beteende-relaterade orsaker till att katter kissar/bajsar utanför lådan. Få har också koll på att en äldre katt kan bli senil, och hur man gör för att underlätta för en sådan katt.
Tråkigt att ni fick höra att katten var knäpp och inget fanns att göra, för tyvärr är det inte alls säkert att så var fallet.
Katter är vanedjur. Har man möblerat om, bytt sand i lådan, flyttat, fått el förlorat en familjemedlem, så kan det ta tid innan katten anpassat sig till det nya. En senil katt däremot har ytterst svårt för ändringar, eftersom den helt enkelt inte kan lära sig nytt på samma sätt som förr. Inte ens det invanda är det säkert att katten minns alla gånger.
Min 15-åriga Ika kunde ibland gå runt och jama i mörkret på nätterna i vårt nya hem. Jag fick tända lampan och visa henne vart jag fanns, så lugnade hon ner sig.
Försökte du lära katten igen när problemet återkom? Du lyckades ju första gången…?
Vänliga hälsningar
Cindy
Min första tanke är ju om det är nåt minnes fel liksom…
#4 jo och veterinären + prover var du det enda alternativ vi hade för att hitta felet, för när en katt som aldrig gjort så plötsligt börjar är ju nåt fel :/
#6 Nej, allt var som vanligt, samma hus, samma möbler, samma ställer för lådan, samma sand.
Kunde tyvärr inte lära när hon började igen då det hände överallt, i lillebrorsans sovrum, i källaren, osv, ditt hon kunde komma…
När en katt som tidigare varit rumsren börjar kissa och bajsa på fel ställen ska det ses som ett rop på hjälp över att något är fel. Antingen är katten sjuk på något sätt eller också "protesterar" den mot att något är fel i miljön. Det kan även vara att katten blivit könsmogen och behöver kastreras. När det handlar om en lite äldre katt kan det vara njurbesvär. (Njursvikt)
I dessa artiklar kan ni läsa om dessa problem och hur man kommer tillrätta med dem:
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu går jag nog emot alla, eller de flesta här, men det är faktiskt så att det är vanligt med att äldre kissar och bajsar på alla möjliga ställen… VARFÖR kan jag inte svara på, men jag har haft så pass stor vänkrets med katter som har varit gamla och börjat kissa och bajsa lite överallt… Det kan ha med att göra att de tycker det är jobbigt att lyfta benen över kisslådekanten, eller något annat… Men, vanligt? Svar: ja…
Kanske något att ta reda på hos en beteendevetare?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Jag skulle nog snarare vilja säga att en äldre katt är väl kanske mer benägen att få sjukdomar tex, och kanske därför kissar/bajsar fel pga sjukdomen?
Jag har aldrig varit med om att en äldre katt har gått på fel ställen bara för att den är tex 15 år, utan har den gjort det så har det legat något annat bakom, som tex sjukdom.