Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1963 ggr
AhNaNnEnLaIhE
0

Fungerar sterilisering ?

Hej

Jag har en honkatt som är snart 1 år. Hon har under hela sin uppväxt varit rumsren ända tills första gången hon löpte. Sen dess har det pågått hela tiden från och till, nu har hon precis börjat löpa igen och det har blivit lika illa som första gången. Jag funderar på om det hjälper att sterilisera henne.

Jag har pratat med veterinären och frågat och fick som svar att de kan hjälpa men det är inte helt säkert.  Så undrar om det är någon som vart med om samma problem, och om det har hjälpt i sånna fall ?

[Gisele]
0

Man kallar det för kastrering även när det gäller honor. Och ja, jag skulle absolut råda dig att kastrera henne. Dels för att honor som är fertila kan markera (sprida sin doft till partners) genom att både kissa och bajsa utanför lådan. Det beteendet försvinner med kastrering. Om det inte är så att hon har urinvägsinfektion, då måste hon ju behandlas för det.

Det är också väldigt påfrestande för katter att gå fertila, de har väldigt stark könsdrift och för honor innebär löp en risk för livmoderinflammation.

Här är två artiklar om du vill läsa:

Kastrering

Katter som kissar eller bajsar utanför lådan

AhNaNnEnLaIhE
0

Då ska jag komma iväg och göra de så snart som möjligt. Jag har tänkt göra de efter hon hade sin första löpning, men känns som om jag skjutit på det för jag tror att de kunde gå över bara för det avtog ett tag. Jag funderade på om det var urinvägdinflamation när första tecknen, så hon blev väldigt renlig av sig efter toabesök, kunde alltid se henne tväta sig. När hon kissade 4 ggr på en dag misstänkte jag stark att det var urinvägsinflamation men det var det inte, det var för hon började löpa.

Men då vet jag att det är det rätta att göra. Tack för ditt svar.

LeS-
0

#1 Man kan väl antingen kastrera eller sterilisera sina katter, både honor och hanar. Skillnaden är väl att när man steriliserar klipper man av sädesledarna resp. äggledarna på katterna och på så vis gör dom ofruktbara. Då behåller de givetvis sina hormoner osv. När man kastrerar tar man bort rubbet, dvs testiklar hos hanar och livmoder och äggstockar hos honor. Då försvinner alla hormoner med.

Silvestris
0

Hon kommer antagligen sluta om du kastrerar henne. Det finns självklart aldrig några garantier, men ju snabbare det blir gjort ju mindre risk för att beteendet befästs.

AhNaNnEnLaIhE
0

Hon är ett år i maj.. så hoppas det inte är försent då.. Med tanke på att hon endast är innekatt kan det bli besvärligt om beteendet inte försvinner Obestämd

[Hilo]
0

#3 Tror inte det är många vet. som gör enbart sterilisering längre..

Finns eg. ingen mening med att sterilisera.
Hur många gånger har man inte hört om steriliserade katter som får kull…

Sen är en kastrering bäst Glad

LeS-
0

#3 håller med dig! menade bara att båda sätten fanns Glad

IceJossan
0

Att hon redan har kissat på flera ställen gör att risken finns att hon gör det igen även efter kastrering - det luktar ju redan kiss så hon kan sätta sig där igen. Jag rekomenderar att du "dränker" fläckarna hon kissat på i alsolsprit. Alsolsprit tar bort lukten även för katter, till skillnad från många andra rengöringsämnen som bara tar bort lukten såpass att vi människor inte känner den längre. Lukt och färg fösvinner när spriten dunstar. Alsolspriten är ju dessutom bra mycket billigare e massa specialgjorda rengöringsämnen!

AhNaNnEnLaIhE
0

Det låter ju bra.. Det får jag ta och testa..

Tack för alla svar.

[Hilo]
0

Vet inte om någon sagt det - men har du kollat henne för UVI?

Emmast
0

de funkade på våran ena hankatt som betedde sig så men han gör inte det längre sen vi kastrerade honom

AhNaNnEnLaIhE
0

Okej, får hoppas de funkar på min katt med :)

Jag har inte kollat upp om det är UVI.. jag misstänkte först att det var de, så tänkte åka till veterinären men dagen jag skulle ringa som så började hon löpa så började misstänka att de va därför istället.. så tänkte kolla och se efter löpandet och efter hon hade löpt klart så avtog de en del men kom sedan tillbaka nu när hon började löpa igen.. så tror inte det är UVI utan just för att hon löper..

IceJossan
0

Det verkar vara jättevanligt att honkatter kissar inne när de löper, och även efteråt, och att de slutar när de blir kastrerade. Så vi får hoppas att även din missa slutar upp med kisseriet :)

AhNaNnEnLaIhE
0

Ja, de verkar vara ett vanligt problem.

Så får hoppas på det bästa :) Annars blir det svårt :(