Honkatts beteende
Jag har 2 syskon som är 14 år. De trivs jättebra
ihop och är alltid tillsammans.
Men honkatten beter sig på ett sätt som jag inte
riktigt förstår.
Hon beter sig ibland som en "kär hankatt". Hon står
och mjölktrampar över brorsan och beter sig på
samma sätt som om det vore något sexuellt. Ögonen
står verkligen i kors. Båda kastrerades när de var
ungefär 1 år.
Varför gör hon så här ?
Det behöver inte alls vara något sexuellt. Det handlar förmodlingen om en koppling till när katterna var kattungar och mjölktrampade på mamman. Det var det bästa små kattungar visste och därför kopplad till mys och njutning.
När katterna växer upp så kan detta beteende följa med och när en vuxen katt mjölktrampar så är det mest för att det är mysigt - för att återskapa den känslan som katten hade som kattunge. Katter kan välja att trampa på människor, andra djur eller bara mjuka saker.
Det ser verkligen helt underbart skönt ut att se en katt trampa och "gå in i sig själv". Jag tycker det ser lite ut som meditation på något sätt. 
Om mjölktrampandet innebär att katten "snuttar" oxå så kan det vara ett problembeteende ofta orsakats av att katteen tagits för tidigt från mamman eller blivit utesluten/utstött ur kullen av någon anledning.

Kan även tillägga till ovan att mjölktrampa kan honorna göra när de har förvärkar när de är dräktiga och skall föda. Det gjorde min hona. Troligtvis så dämpar det smärtorna och sätter igång kroppens egen smärtmedicin,seretoninet, som smärtlindring.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Katter är bra sannerligen på det där med njutning och att "meditera" bort obehag. 
Tack för era svar. 
Men jag blev lite orolig när det skrivs om smärtlindring och att
"meditera" bort obehag.
Tror ni att hon har ont ????

Alltså när min katt mjölktrampar är mest för att det är så mysigt. Hon trampar i mitt hår och nacke innan hon somnar 
Tack för svar !
Jo, det här med att mjölktrampa hänger jag med, det brukar
de ju göra när vi ligger och myser i sängen.
Men detta med att hon står över honom som en "kär han-
katt" som jag skrev i mitt inlägg menar jag att hon står och
"juckar" över honom och samtidigt mjölktrampar. Ögonen
"står i kors" på henne och hon är helt borta. (14 år).
Någon som vet varför en äldre kattdam gör så här ?
Mina kastrerade honkatter gör på detta vis Mjölktrampar tills de börjar att "jucka" inget att oroa sej för. Katten njuter i fulla drag. Man kan ju avleda betendet.

Nej jag tror inte att hon har ont. Bara talade om att de kan använda beteendet som "smärtlindring" vid födsel.
Tror mera att det är ett beteende som är njutbart för henne. Du kan ju alltid flytta bort henne eller få henne på andra tankar med lek eller kel.
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Tack för svar !
Undrade bara varför hon gör så här…..
#7 Bra att veta att det är flera äldre,kastrerade, honkatter som
gör så här
Mvh ! /Anette