Magsår hos katt?
Hej!
Har skrivit här tidigare om mina problem, men sätter igång igen…
Har en skogiskille, kastrat på 6 ½ år.
Han har magproblem, detta är tredje gången på drygt ett år han drabbas av "akut magsjuka" som det hetat hos veterinärerna.
Veterinär ska kontaktas imorgon igen, bäst att säga det innan ni läser vidare!
Sist han hade det röntgades han, fick vätska under huden, miljoner blodprov togs och så vidare. Inga fel.
Fick atropin och pro-kolin men blev inte bättre. Tillslut bokade jag avlivningstid, för han var så dålig. Då vände det, och han blev bra.
Nu, ett halvår senare har det som sagt dragit igång tredje gången och han spyr upp maten ibland, ibland spyr han vanlig magvätska, och nu senast med blod.
Redan när han började spy satte jag in pro-kolin och Royals intestinal mat. Ingen skillnad.
Veterinärer säger: Vet inte vad det är för fel.
Har läst lite nu och i och med att han spyr blod, kan det vara magsår han har? Eftersom jag inte kan relatera kräkningarna till något.
Erfarenheter av magsår? Behandling? Vilka mediciner ska man försöka få veterinärerna att prova? Ös på med svar och funderingar, veterinärerna står ju rådlösa!
Vore det ett magsår borde det synas när prov tas på avföringen.
Magkatarr på katt har jag hört talas om men minns inte vad behandligen vart-
Återkommande magsår-magkatarr på människan har de ju kommit på är bakteriellt och går att behandlas, kanske det går på katt oxå.

Jag läser som en bokmal och fick förslag på ragdollsidan att det kunde vara Eosinofil gastrit/enterit. Det låter precis som min Attu.
Det syns genom gastroskopi, vilket mina veterinärer inte ens föreslagit att göra.
Men tydligen kan man prova behandla först och se om det hjälper, Ska ringa min veterinär och rådgöra imorgon, om vi kan få medicin utskrivet till honom och prova. Jag provar allt för min lilla kisse.
Gastroskopi gjordes på den katten jag menade magslemhinnan va illröd på den katten men minns inte hur den behandlades.
Berätta om behandlingen du får till din kisse.

Det ska jag göra!
Vår förra katt Tusse hade magkatarr, han fick Andapsin för det. Finns i flytande och tabletter.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Min huskatt har kroniska magproblem sedan drygt fem år tillbaka. Symptomen är desamma som du beskriver, d v s hon får inte behålla maten och spyr blodblandad galla. Efter att antal vändor till djursjukhuset mår hon i dag mestadels bra. När magproblemen gör sig påminda är cortisontabletter, ibland i kombination med losec mups, det enda som hjälper. /Tina