Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 8021 ggr
leelo
0

orolig mammakatt

idag fick min katt sin första kull och allting gick jättebra och bebisarna mår utmärkt. men nu är jag lite orolig för mammakatt, hon har inte bajsat eller kissat en enda gång efter födseln, trots att jag har ställt kattlådan vid boet så att hon ska slippa lämna sina ungar.

jag har även två hankatter hemma, en av dom är pappakatten som fortfarande inte är kastrerad och jag har hört att han inte ska träffa mammakatt eftersom hon kan börja löpa efter förlossningen? så vi har hankatterna i ett annat rum, men nu råkade han komma in när vi öppnade dörren och till min förvåning så hade mammakatt ingenting emot det, hon släppte in honomi boet och han hjälpte till att tvätta bebisarna och mamman. sen när vi tog ut honom började mammakatt jama och ställde sig vid dörren är det normalt att pappakatt hjälper till i boet?

mammakatt verkar lite orolig, hon lämnar ungarna då och då, ska hon verkligen göra det såhär tidigt? så fort jag går nån annanstans så följer hon efter mig men om jag går tillbaka till boet så lägger hon sig där igen men jag kan ju inte sitta där hela tiden.. kan tillägga att hon inte lämnar dom mer än ca 5 minuter.. men jag trodde att hon inte skulle lämna boet överhuvudtaget på några dagar.

och till min sista fråga, ska man använda några slags handskar om man ska ta i kattungarna, när man ska vga dom och sådär? isåfall, när kan man börja ta i dom utan handskar?

blev lite långt nu men jättetacksam för svar..

Hyrrokkin
0

Du kan ta i kattungarna utan handskar, men var noga med att tvätta dig innan. Håll inte på och pilla för mycket dock, själv tar jag bara i kattungarna 1-2 gånger om dagen de första veckorna, och det i samband med den dagliga vägningen. Mamma och ungar behöver lugn och ro.

Men ja, självklart lämnar mamman boet stundvis, de behöver ju skaffa mat till sig själva så de kan producera mjölk till ungarna. En del vill även ha lite "egentid". Är hon Borta mer än ett par timmar eller verkligen inte är i närheten av ungarna hade jag blivit orolig, men ungarna sover mest när de inte äter, så det är inte farligt att mamma lämnar dom ensamma ett tag. Ungarna lägger sig självmant tätt intill varandra för att hålla värmen, men skulle du ändå tycka att det känns kallt i bolådan kan du ta petflaskor med varmt vatten, linda runt en liten handduk eller tröja och sedan ägga in i lådan.

Personligen hade jag inte ställt kattlådan precis intill bolådan, utan ett par meter bort. Jag tror inte mammakatt vill "avslöja" ungarna med för mycket dofter omkring dom. Ha inte heller mat och vatten för nära toalådan då katter är mycket renliga och inte vill äta och utföra sina behov på samma ställe.

Äter hon som hon ska? Ge henne gärna rå äggula, det är energirikt och bra för nyblivna mammor.

Men ja.. Kattungar kan kräva mycket jobb, var beredd på det :) Jag själv fick ungefär 3 timmars sömn varje natt den första veckan för att jag vakade mor och de små. Jag sov i soffan eller där bolådan var för tillfället (jag hade en "flyttgumma" till kattmamma som flyttade ungarna flera gånger). Att kattmamma söker trygghet hos sin ägare är vanligt.

Angående hanarna. Accepterar mamman att ha dom hos sig är det inga problem, men ja, att de är fertila är ju inte så bra. Det är inte ovanligt att honor löper även fast de har kull. Du kan inte ta och kastrera hanarna då?

leelo
0

jättetack för snabbt svar!

okej då ska jag ställa lådan lite längre bort.

hon har inte lämnat boet för att äta, så jag har ställt maten och vattnet  där och då har hon ätit väldigt mycket. tack för tipset med äggula :)

Hyrrokkin
0

#2 Det var så lite!

Förlängde meddelandet lite med det jag glömde.

essut50
0

Hoppas du kasterar hankattern så fort som möjligt så hon inte får en kull till..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

SidenMoare
0

När min hona fick sin kull i december så hade jag toalådan ungefär 1 meter från bolådan. Men hon ville inte använda den utan använden den vanliga lådan istället. Så har hon gjort hela tiden tills jag släppte ungarna i hela lägenheten. Då gick hon även på den extralåda jag satt i köket.

MIn hona gick på lådan första gången ungefär 1 dygn efter förlossningen. Jag var lika undrande som du. Var lite orolig med, det var min första levande kull. Men plötsligt så kom min husiskille, kastrat, och la sig hos ungarna. DÅ gick min hona på lådan. Det var som om hon inte ville lämna dem ens under min uppsikt. Efter det lämnade hon ungarna för lådbesök utan att husiskillen var där.

Jag hade torrfoder och vatten i närheten av bolådan. När jag utökade bolådan fick maten stå inne i den. Så min hona drack lite och åt en del. Men sedan åt hon mest på sin vanliga matplats.

Jag tog i ungarna med rentvättade händer 2 gånger/dag, om det inte var viktigt att flytta dem vid städning eller så, under de 3 första veckorna. Men jag vägde ungarna precis intill bolådan så min hona kunde se ungarna när jag vägde dem. Då var hon lugnare. Om hon inte såg dem så blev hon mycket orolig.

Tror att det är ganska så naturligt att honan vill vara i din närhet eftersom du är hennes trygghet. Så är det med mina hona och nu även ungarna. De vill vara i samma rum som mig, oftast.

Lycka till med kullen och sätt gärna in lite bilder på dem när du kan.Skrattande

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

leelo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har bokat tid för kastrering för hanen, men fram tills dess får dom bara träffa varandra under vår uppsikt… känns lite jobbigt eftersom dom verkligen tycker om varandra och alltid har varit nära varandra.

nu har hon iallafall gått på lådan, det var samma sak med henne tror jag, för hon vill inte gå på "extralådan" utan hon går på den som står i badrummet. nu äter hon riktigt mycket och bebisarna mår hur bra som helst så nu känns det mycket bättre :) ska fixa bilder så fort jag har lagt in i datorn! tack för alla svar! :) här är en gammal bild på mamman när vi precis hade hämtat henne :)

leelo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hon var så liten där och nu har hon blivit mamma känns alldeles underbar blir lite sentimental.. :')