Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4456 ggr
Alex
0

"Bästa" foder i matvarubutik?

Jag blev kattägare i höstas, första gången jag har katt. Då jag har häst, där fodret är väldigt viktig, och även haft hund, där man inte heller ger vad som helst i matväg, så sitter det ju ganska inpräntat hos mig att djurfoder från vanliga mataffärer är "skit", man köper djurmat i djuraffärer. Men det fick jag höra från folk runt mig, och även min sambo, som har betydligt mer kattvana att det är inte nödvändigt utan de klarar sig alldeles utmärkt på de billigare fodren och att de är bra.

Och då jag är arbetslös och inte kan betala fodret själv så fick katten Friskies till en början, då jag inte heller kunde komma med några anledningar till att det var sämre. Men efter lite efterforskningar på nätet hittade jag ju att Friskies är det sämsta du kan ge en katt i stort sett, med magnesiumhalt och mycket spannmål och allt… Så det slopades och tanken var att köpa foder från djuraffär. Men då jag är utan körkort och min sambo jobbar i butik (alltså samma tider som djuraffären har öppet) så har det fått blivit lite "nödlösningar" med foder från Ica och Konsum ändå.

Så jag vill ha lite råd och tips, vad som är det "bästa" att köpa när man inte har möjlighet att köpa från djuraffär (som sagt, jag ska göra det, för jag vill att katten ska få det hon behöver, men ibland så kan det ju bli lite svårt). Jag har det senaste en gång köpt Icas egna, där kött och animaliska biprodukter stod först på innehållsförteckningen i alla fall, även om jag vet att det bör vara mest kött. Men tänkte att det måste väl vara bättre än spannmål i alla fall… Dock stod inte magnesiumhalten med, vilket jag inte gillade. Men det var det "bästa" jag hittade där just då (vad jag kunde avgöra). Dock verkar det vara en del tillsatser, färgämnen bl.a då det var "fina" färger i fodret.

Nu senast blev det Perfect fit. Det hade i alla fall väldigt lågt magnesiuminnehåll och även där var kött på första plats i innehållsförteckningen.

Så min fundering är om det duger, innan jag lyckas ta mig iväg och köpa riktigt foder, eller om det är nåt annat som är bättre? Och framför allt om det är mer än köttinnehåll och magnesiumhalt man bör kolla efter, för det är det enda jag lärt mig hittills.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Missannas
0

Mjau blötfoder röstar jag för. Du kan med fördel kombinera med råa kycklingvingar och kycklinglever, det är ju både billigt och superbra för din kisse.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Alex
0

Hon får blötfoder någon gång ibland också, vilket jag fått höra att de inte bör få för ofta, för det blir de tjocka av… Men det stämmer inte eller? Har inte kollat innehållet på det ordentligt, eftersom jag inte gett det som foder utan bara som nåt extra gott ibland.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Missannas
0

Det stämmer inte alls, det är snarare torrfodret de blir tjocka av då detta innehåller en himla massa kolhydrater.

Det allra bästa du kan ge din katt är BARF, vilket så klart förutsätter att man vet vad man sysslar med eller får hjälp av någon som kan detta, typ BARFmycat.se där jag köpte min konsultation. Det är den bästa och billigaste maten. I andra hand kommer Mjau blötfoder.

Missannas
0

Här är en bra länk om kattmatsinfo.

http://www.kattstatus.se/pierson.pdf

Silvestris
0

Våtfoder är jättebra kattmat. De torrfoder i vanliga affärer jag tycker är acceptabla är Perfect Fit och PurinaONE.

Vill du få en snabb översikt av det viktigaste kan du kolla min tillfälliga site: devonrex.se/kokbok

SaraC
0

Mjau eller Icas färser.

Precis som Missannas skriver är blötmat absolut inte sämre än torrfoder. Själv ger jag både blötmat och torrfoder eftersom min ena katt inte äter blötmat, slickar bara i sig såsen.

Finns två bra artiklar här på sajten också!

Grundläggande kattmatsvett 1

Grundläggande kattmatsvett 2

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

chigak
0

Vill bara tipsa om att man kan köpa kattmat på nätet från www.foderbilen.se de har de flesta märkena och då får du det hemkört till dörren. Det är toppen, vi handlar alltid från de och det har funkat utmärkt.

Alex
0

Tack så jättemycket för all info. Glad Jag har faktiskt funderat en hel del på BARF så ska läsa på ordentligt om det så är det mycket möjligt att det blir det sen istället. För det antar jag att man kan köpa det mesta i vanliga matvarubutiker, helt rått och obehandlat kött? Jag är lat när det kommer till matlagning så har inte så bra koll på sånt. Flört

#5 Tack, då vet jag att jag vågar ge resten av Perfect Fit-påsen i alla fall. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Missannas
0

#8 All BARF jag ger mina katter köper jag i vanlig matvarubutik. Lycka till! Glad

Alex
0

#9 Tack så mycket. Då blir ju det antagligen både betydligt billigare och enklare, börjar bli trött på att läsa innehållsförteckningar varje gång jag ska köpa kattmat. Flört Då ska jag bara se till att lära mig allt jag behöver veta inför det hela.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cazzos
0

Min kisse är väldigt smal. Utfodrar honom bara med Pussi burkmat för att han växt upp med det.

Försöker att ge honom mer än vanligt för att jag vill att han lägger på lite vikt.

Vet ni något annat bra och billigt foder som är till för katter som måste gå upp i vikt? Tacksam för svar!

MonicaLagerquist
0

Hur gammal är din katt?Är han kastrerad?Inne eller ute katt?

Stolt ägare till tre La permer

Alex
0

#11 Får han i sig allt han behöver (jag har ingen aning om vad Pussis burkmat innehåller)? Och det är inget annat som inte står rätt till i kroppen eller så? Det är i alla fall det första jag tänker på när det är ett djur som äter men ändå inte går upp i vikt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Filuribur
0

där finns ju alltid foderbilen.se annars ;) Dom har så att dom kör hem allting till dig direkt till dörren. Beställer man för över 900:- är det gratis, annars kostar det ca 20 kronor. Passa på o köp storpack då, det lönar sig i längden även om det är dyrare för studen. Om man ser på RC som kostar ca 120 kr/kg om man köper i tex 2kg påse, så kostar den 62 kr/kg om man köper 10 kg. Bara ett tips. (:

[Norrbysa]
0

Om du är "lat" och fattig som jag. :-P så köp en jättesäck Orijen från foderbilen.se…

Orijen är ett väldigt drygt foder och blir i stort sätt lika billigt i längen som de foder du köper i matvarubutiken.

Katterna gör "nummer2" mer sällan oxå eftersom de tillgodoser sig det mesta av fodret., så det går åt mindre sand. :-)

Orijen har även en väldigt hög proteinhalt och är en av det bättre fodren du kan ge din katt.

Alex
0

Men hur är det om man köper en så stor packe, hur länge håller det sig? För jag har ju bara en katt, en väldigt liten dessutom, så det går inte åt värst mycket om dagen… Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Norrbysa]
0

Tror en säck håler länge.. Jag läste inte på min säck innan jag slängde den. (tömmer fodret i en tunna)… De flesta torrfoder har en hållbarhet på 12 månader eller mer..

Om du vill vera exakt så går det säkert att ringa eller maila foderbilen och fråga.

MonicaLagerquist
0

Men det gäller ju oöppnad förpackning.Öppnad förpackning håller inte ett år.

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

Intressant! Detta hade jag inte ens tänkt på.. Vill veta själv nu så jag kommer maila foderbilen och fråga .. :-)

[Norrbysa]
0

Whoopz… ajdå.. jag har bara 2 katter…
Får sälja lite foder till min syster tror jag.

Foderbilen svarar:
Hur mycket en katt äter varierar beroende på storlek, aktivitetsnivå och ämnesomsättning. För en 4 kg katt rekommenderas 55 g/dag vilket ger1650 g i månaden. Man bör således ha ca 4 katter för att förbruka en 20 kgs säck på en acceptabel tid.

Foderbilens generella riktlinjer för hållbarhet:
Förvara alltid foder svalt, torrt och mörkt. För en öppnad säck rekommenderar vi att den förbrukas inom maximalt tre månader men hellst på två. Detta för att man ska kunna försäkra sig om att vitmainhalterna bibehålls. Begränsa om möjligt fodrets kontakt med syre. Detta görs exempelvis med två fodertunnor. Den större tunnan öppnar du bara en gång i veckan då du fyller på den mindre tunnan som du i sin tur använder att ösa ur när du serverar hunden eller katten sina dagliga portioner.

[Norrbysa]
0

Fast jag forvarar mitt foder i en stängd tunna och håller över i en mindre behållare som brukar räcka i ca 3 veckor.. Så jag kanske kan ha kvar mitt foder längre än 3 månader.

Alex
0

Haha då blir det inga 10 kg säckar här inte, går väl åt ett kg på tre veckor ungefär skulle jag tro, så det vore väl verkligen att kasta pengar i sjön. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tizzla
0

#22 Ingen granne/kompis med katt som du kan dela säck med?

Destany
0

Jag har testat Orijen o jag blev inte nöjd med det.. katterna blev konstiga i pälsen.. jag har nu gått tillbaka till Mjau torrfoder o nu e de fina i pälsen igen o de verkar må super bra..

Maria
0

Mina katter har alltid ätit Mjau blömat som basföda och ingen är tjock eller sjukGlad

/Maria

Alex
0

#23 Jag har en kompis med katt, men hon ger lightfoder för kastrerade katter och/eller innekatter. Och då planen är att min ska få gå ut (efter hon kastrerats) så är det inget jag vill ge henne.

Tack för alla tips i alla fall, jag har blivit mer och mer inne på att gå över till BARF, och då känns det onödigt att byta foder en gång till innan så det får bli Perfect Fit tills jag gått över, eftersom det ändå "duger". Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport