Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12190 ggr
[Sniff]
0

Uppsvullen efter kastrering?

Min farmors katt, Molly (som är syster till min katt^^), kastrerades för lite mer än en vecka sen. Nu har det blivit en hård "bula" där stygnen sitter. Vad kan det vara? Eller är det normalt?

[Hilo]
0

Kan vara många saker.
Är den varm, och röd?
-Istå fall ska ni uppsöka vet. det kan vara en infektion.

Min huskatta har en knöl efter kastrering.. Det är en helt ofarlig ärrbildning som blivit.

Kan också vara så att ett stygn har "bäddats in" och irriterar - lite som ett innåtvuxethårstrå..

Men är ni oroliga, eller om den är varm, och så, ring till en vet.

[Sniff]
0

Jo, farmor ska ringa vetten.

Hon mår bra, men lite orolig blir man ju…

Signe-Jonna
0

Det kan bli en ganska stor "bula" efter en kastrering. Ofta är det bindväven som bildas och som brukar vara extra stor cirka en vecka efter op. Så länge det inte varas, vätskar, är rött eller går att trycka tillbaka så är det nog ingen fara. Men ringa vet. kan man ju göra för säkerhets skull. Glad

[Sniff]
0

Okej, tack:)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Min ena kattfröken fick en väldigt stor knöl. Som jag fick det förklarat är det så att katten reagerar på stygnen/tråden som de syr innanför med således inget farligt. Men håller den i sig och är stor och röd skulle jag också droppa en signal till veterinären för att vara på den säkra sidan

[Sniff]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild, det är den tydligaste jag har…;)

tuska
0

Det ser inge konstigt ut i mina ögon, lite svullnad är vanligt ser inte ut som det skulle vara någon större vätskeansamling under opärret. Stygnen är säkert sånna som går bort av sej själv och det tar ett tag, men när de släppt rätar detta tillsej och blir slätt och fint. 

Men vid stor oro ska ni tala med veterinären, ofta går det att skicka denna bilden till den som gjort oprationen och då få en bedömning om ni behöver oro er för eran kisse.

[Sniff]
1

#7 Okej, tack:D