Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 947 ggr
[R-eviresco]
0

Katt idag! Råd?

Idag anländer min omplaceringskisse för att kunna få det bättre hemma hos mig. Efter att hon fått vänja sig och omställa sig lite ska jag börja introducera ett bättre torrfoder än det hon tidigare fått + blötmat lite i taget.

Vi ska även avmaska henne, försäkra, vaccinera och så småningom id-märka. Hon kommer vara inne och jag ska vänja henne vid sele så hon får gå ut varje dag.

Vi har låda, sand, mat, sovkorg, klösträd och lite leksaker hemma nu. Ska införskaffa mer eftersom.

Har även inhandlat borste, klosax och en mjuk barntandborste att sköta om tänderna med.

Kan ni komma på något annat jag kan göra för henne innan hon kommer?

MonicaLagerquist
0

Ja jag skulle råda dig att ID-märka henne samtidigt som du vaccinerar henne.

Stolt ägare till tre La permer

TheMe
0

Ett tips när det gäller selpromenaderna är att inte låta henne gå ut genom dörren själv utan att alltid sätta henne i transportburen (gärna i ett helt annat rum) och sedan bära ut henne. Annars är det stor risk att hon kommer sätta sig vid dörren och vilja gå ut hela tiden.

Id-märk på samma gång som ni vaccinerar när ni ändå ska till vetten! Särskilt med tanke på att det är en fd utekatt som förmodligen kommer vilja gå ut. Men oavsett inne- eller utekatt så är id-märkning jätteviktigt.

Sätt henne på lådan direkt från transportburen när hon kommer. Då vet hon vart hon ska gå när hon blir nödig. Kan vara bra att ha henne i ett rum till att börja med så hon känner sig trygg och lätt hittar till lådan.

Hoppas du vill visa bilder. Glad

Önskar stort lycka till!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Josefa
0

Är katten kastrerad?  Annars är det en av de första åtgärderna du bör tänka på.

[R-eviresco]
0

1# Okej, då blir det båda på en gång! :)

2# Smart idé det där med att ta ut henne i transportburen! Men vet inte hur bra det kommer gå om jag går ut med henne själv när bara jag är hemma, hur gör jag med buren då? Jag kan ju inte lämna den i porten : / Jag ska lägga upp bilder så fort hon blir lite hemmastadd!

3# Ja, hon är kastrerad.

IceJossan
0

Du bör ID-märka kissen innan hon får komm ut, ifall hon skulle smita!

Ja gärna lite bilder, det är alltid kul att få följa kissen även via bilder :)

[Norrbysa]
0

Va skönt att läsa om en katt ägare som verkligen vill göra det bästa för sitt husdjur! Lycka till och bildbomba gärna. :-)